När är det okej att stänga bom & läm?

Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag har alltid haft lättlastade hästar, eller så har dom blivit det ganska fort.
Men hästen jag har nu har tagit flera veckor att få lättlastad med ganska intensiv träning.
Jag skulle nog inte säga att hon är speciellt ohanterbar varken från marken eller ryggen, snarare extremt lätthanterad och känslig för vad man vill.
Men lastningen har vi fått traggla med, nu funkar det, peppar peppar.7

Jag har också resonerat som dig innan med lastningen, men här gick jag bet.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Har hästen någonsin gått in i ett så trångt utrymme eller på en lutande lucka?

hästar är olika. Visst. De med många hästar tränar inte, men kan oxå få bakslag som hästar som hoppar eller är oroliga halva eller hela livet.
Det fanns för några år sen en svindyr dressyrhäst till salu- som inte gick att köra....

när jag var ung så fanns det en Statspremiemärr med fri betäckning som inte kunde tävla för den la sig ner i både släp o lastbil..
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag hanterar inte min unghästar särskilt mycket. I antal minuter. Men jag har aldrig varit med om att en unghäst tar mer än nån minut att lasta. De flesta följer med mig in i kärran, utan att nån puttar bakifrån.


De har lärt sig att jag inte sätter dom i klistret.

:bow:

Jag har alltid haft lättlastade hästar, eller så har dom blivit det ganska fort.
Men hästen jag har nu har tagit flera veckor att få lättlastad med ganska intensiv träning.
Jag skulle nog inte säga att hon är speciellt ohanterbar varken från marken eller ryggen, snarare extremt lätthanterad och känslig för vad man vill.
Men lastningen har vi fått traggla med, nu funkar det, peppar peppar.7

Jag har också resonerat som dig innan med lastningen, men här gick jag bet.

Självklart finns det undantag :) Jag har dock svårt att se att det är så många hästar som kvalar in i din kategori, eller att det är så många unghästar som kräver lastträning från scratch.

Har hästen någonsin gått in i ett så trångt utrymme eller på en lutande lucka?

hästar är olika. Visst. De med många hästar tränar inte, men kan oxå få bakslag som hästar som hoppar eller är oroliga halva eller hela livet.
Det fanns för några år sen en svindyr dressyrhäst till salu- som inte gick att köra....

när jag var ung så fanns det en Statspremiemärr med fri betäckning som inte kunde tävla för den la sig ner i både släp o lastbil..

Ah, nu förstår jag! Nej, knappast. Men det finns många moment som tränar bitarna var för sig menar jag. Funkar inte bitarna var för sig (gå genom trånga utrymmen, stanna och stå still på obekväma ställen, gå på osäkert underlag tex) så är det ju svårt att tro att lastningen skulle gå bra.

Men då tycker jag inte det är just lastträning man egentligen behöver utan mer hantering på bitarna i sig. Självklart kan man göra det jobbet som lastträning, men jag tycker fortfarande inte man kan säga att hästen i sig kräver si och så mycket lastträning pga den anledningen.

Som jag skrivit hela tiden så menar jag INTE att man ska stressa eller skrämma hästen axel ;) Däremot har jag som beskrivit ovan svårt att tro att så många hästar behöver just lastträning, det är det jag invänder mot :)
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Med tanke på hur många som t o m åker o tävlar o inte vet om de kommer hem, så nog tycker jag att det är bra.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

min har uppenbarligen behövt det.. Hon är inte helt säker på att gå in själv heller utan vill gärna att jag går först fortfarande och då är det inte helt lätt att förstå att man ska stå kvar när matte faktiskt går ut.
För henne fungerar det att få mat och stå och käka för att jag ka gå bak och stänga bom och lucka.
Jag gör hellre så och tränar vidare i lugn och ro för att hon till slut ska fatta att hon ska skickas in än att göra en grej av det.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Med tanke på hur många som t o m åker o tävlar o inte vet om de kommer hem, så nog tycker jag att det är bra.

Vad är bra menar du?

min har uppenbarligen behövt det.. Hon är inte helt säker på att gå in själv heller utan vill gärna att jag går först fortfarande och då är det inte helt lätt att förstå att man ska stå kvar när matte faktiskt går ut.
För henne fungerar det att få mat och stå och käka för att jag ka gå bak och stänga bom och lucka.
Jag gör hellre så och tränar vidare i lugn och ro för att hon till slut ska fatta att hon ska skickas in än att göra en grej av det.

Ja? Men jag tror som sagt inte att alla hästar som kräver lastträning är som du beskriver din häst. Jag tror de flesta hästar saknar, och hade fungerat med, bättre grundhantering. Det finns ju som jag skrev alltid undantag :)
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Med tanke på hur många som t o m åker o tävlar o inte vet om de kommer hem

:rofl::rofl:

Nä det är helt sjukt.. förstår inte egentligen vad problemen ligger.. en häst lär sig ganska fort att kommer dom inte bakåt så provar dom inte mer.. Förstår inte vad dom flesta har för rabiata monster. Vad gör ni med era hästar egentligen??
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag fick hjälp med detta nu i helgen,så var beredd på ett låååångt inlägg:

För det första,lär hästen att den ska skickas in! Detta kan tränas på ridbanan,vi gjorde så att vi lade upp en bom på två cavalettistöd längst med staketet på ena långsidan,kanske en halvmeter i från staketet. Nu använde jag långt rep,3,7 m tror jag det är,just för att det ska nå enda in i transporten och ivägskickningen. Hur som helst,jag står vid hästens sadelgjordsläge vänd mot hästen,pekar med vänsterarmen vid huvudet "frammåt" och håller still repänden i höger hand mot min kropp,smackar,ifall an tvekar så höjer jag upp högerhanden lite och fortsätter att smacka,om inte det funkar så börjar jag veva på repet lite lätt,funkar inte det så snurrar jag ordentligt på det,och då brukar ingen häst tveka.

Skickade igenom hästen mellan bom och staket några gånger,och minskade hela tiden avståndet mellan staket och bom.

När det funkade klockrent så gick vi till transporten,du ställer dig på sidan av rampen och ganska precis på mitten av den,samma där,peka dit hästen ska med vänster,smackar,och håll högerarmen mot din kropp,i fall det behövs,börja rör på repet du har i högerhanden,mer och mer,minsta steg frammåt belönar du med att låta hästen vara en halv minut,dvs gör ingenting mer än att klappa lite och beröm. Backa sen ut hästen.

Sen gör du samma sak igen,så fort hästen börjar backa ut utan att du bett den så veva som sjutton med repet,i fall den kommer ända ut,backa den,flytta den åt sidan,gå/trava lite volter m.m (här är det också bra att du har ett längre rep om du ska "longera"),då ska dom får jobba som sjutton nån minut,se till att hålla igång benen på den hela tiden,sen försöker ni med transporten igen,först upp på rampen,klappa,beröm,och stå så ett tag,sen pekar du åter in igen,och behövs det så använd repet att snurra med. Som sagt,att försöka dra in hästen igen funkar inte,utan skapar oftast bara nån slags panik och slutar med att hästen blir ännu svårare att lasta.

Så fort hästen tar ett steg frammåt så släpp allt och låt den stå en halv minut. Den ska tänka att det är lugn och skönt att göra rätt,gör man ingenting så smackas det och vevas,men går man frammåt så blir det tyst och lugn och jättemysigt,går man bakåt så blir det ett jäkla jobb.

Min var ju expert på att backa ut på rampen,sen så fort huvudet var ute så vek han av åt vänster sida (där jag står nu) med det och hoppade av rampen. I detta fall så använde jag ett dresyrspö,så fort han började vika ut huvudet och skulle klämma sig förbi så tog jag upp spöt på en gång,jag har aldrig slagit han,men hållt upp det som "här är det stopp!" Och det funkar! Han kommer liksom av sig helt att han försökt tagit sig ut,och han står kvar på rampen,så det är bara att be han gå in igen i transporten,med att peka och ev använda repänden du har i höger hand.

Min har aldrig fått PANIK när man stängt bakom heller,utan det han gjort är att trycka lite,sen jaha,det var stängt,då får jag väll vara här då... Så i mitt fall har vi kunnat stänga,men valde att inte göra det i går,utan det vi gjorde var bara att lyfta på bommen och skramla med den,sen så bad jag han backa ut igen. Vi kommer träna så här ett tag innan jag lägger på bommen.

När man skickar in dom såhär så kan man ju lägga på bommen direkt bakom rumpan på dom innan dom ens hinner tänka på att lägga i backen,och är din som min som inte får panik så funkar det ju att lägga på direkt.

Hoppas du förstår lite iaf,är lite stressad för ska och jobba,men tror jag fick ihop det viktigaste iaf! :D

Som sagt,börja med att lära den att skickas igen trånga utrymmen,sen använder du det och skickar in den i transporten. Lär även in ett "backa kommando) så du kan lasta ut den ståendes på samma ställe som när du lastar in.

Hon som var ut och hjälpte oss i går lastar i och ur sin häst från bilen! :D
 
Senast ändrad:
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Hon som var ut och hjälpte oss i går lastar i och ur sin häst från bilen! :D

Fast hur funkar det?
Mig veterligen måste du ur bilen för att kunna fälla ner bakläm, släppa loss m.m. då känns det som ganska onödigt att gå och sätta sig i bilen igen...

Men, men jag är väl lite lat av naturen...
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Ja,det är väll inget hon använder sig av till vardags kanske,men hon åker runt lite och har lite "shower" på olika hästrelaterade evenemang.

hon klev ur,öppnade lucka och bom,satte sig i bilen och började byta skor,varpå hon säger "backa",lika när hästen skulle in,parkerade hästen unaför,gick in i bilen,hästen väntade tills hon bad den gå in. Hon rider t.o.m in sin ponny i transporten i full kareta,tar tag i taket på transporten och svingar sig av i farten så hon landar bakom ponnyn,sätter för bommen och stänger. :D

"Normalt" så lastar hon väll såhär: http://www.youtube.com/watch?v=hYeDQsk6tLg
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Ja,det är väll inget hon använder sig av till vardags kanske,men hon åker runt lite och har lite "shower" på olika hästrelaterade evenemang.

hon klev ur,öppnade lucka och bom,satte sig i bilen och började byta skor,varpå hon säger "backa",lika när hästen skulle in,parkerade hästen unaför,gick in i bilen,hästen väntade tills hon bad den gå in. Hon rider t.o.m in sin ponny i transporten i full kareta,tar tag i taket på transporten och svingar sig av i farten så hon landar bakom ponnyn,sätter för bommen och stänger. :D

"Normalt" så lastar hon väll såhär: http://www.youtube.com/watch?v=hYeDQsk6tLg

Tack för jättebra tips! såg även ditt PM ;-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp