När är det okej att stänga bom & läm?

Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Tycker också Skuggis lösning är bra.
Är annars i liknande situation med att min 4-åring backar ut. Och det beror ju på att hon inte känner sig trygg där inne.
Har också gett mat inne i transporten. Har ändrat taktik, för det första gör jag även annat utanför och i transporten ex borstar och klickertränar så det blir ett trevligt ställe. Sen går jag in med henne och sen stannar och backar ut, utan att hon får äta nåt. Om jag ex vet att hon går in med 3/4 och backar på 3 röda så stannar jag henne halvvägs och sen backar henne. Alltså stannar jag henne där hon är bekväm och även kan stå en kort stund och sen backar JAG henne.
I slutet av träningspasset låter jag henne gå helt in OM hon vill och äta. Och hittills har det funkat, hon stannar kvar och äter. Jag backar ut henne innan hon ätit helt klart och därmed vill hon egentligen inte gå ut för det finns ju mat kvar....
Dessutom tränar jag på allt skrammel, lyft upp och stäng backluckan med hästen utanför så den vänjer sig vid ljudet. Och när hon står på bakluckan men ej inne i transporten, då knackar jag med ex ett spö på transporten så hon vänjer sig vid att det låter. Och så har jag utökat det till att hon står inne i transporten (så långt in hon är bekväm) och knackar lite på väggar osv.
Om hon backar håller jag ett lätt tryck i grimskaftet och ber henne stanna, när hon stannar slackar jag och ber se henne gå fram igen.
Grunden är att hästen måste förstå när du ber den gå fram, stanna eller backa och det kan man ju träna på vart som helst...
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

*delvis knapplån*

Men allvarligt ? Hur många timmar lägger i ned på era lastträningar ?

Kan tala om att visst lägger jag ner X antal timmar i början med en svårlastad häst, men det i den form av tid det går att få in hästen i transporten.
Men ALLA våra svårlastade hästar har gått över UTAN att behöva lastträna ala "mata i transporten".

Det tar kanske max 10 ggr så är en svårlastad häst "lättlastad" om man lastar 1 gång i veckan. UTAN MAT ! Självklart måste man ha hjälp, men som i dagsläget och sen 2 år tillbaka (han är 8) åker jag utan problem själv och lastar han själv.

Jag känner lite grann "att ni bara orkar" när jag läser om alla som ska mata in sina hästar i transporten... Är det ER de ska respektera eller maten ?
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Man behöver inte alls "självklart" hjälp..

Ju färre folk desto bättre.

Jag har åkt själv med mina sen åringstiden o då lastat solo.

Övar ett par tre ggr o sen åks det, men mat får de....självklart.;)

Det är det värt o dessutom riskerar man sällan få oroliga hästar under färd- utan nöjda. Har aldrig haft ngn som fört ngt som helst oväsen eller skrap.

Mat under lastning o färd har inget som helst med respekt att göra. Möjligtvis ger det lugn o ro. En trevlig upplevelse.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag har med haft/har en häst som gärna backar ut innan man får på bommen, men i höstas fick jag nog och tog tag i problemet, detta funkade för mig.

Jag blockade ut allt ur transporten, utan frambommen, och tog små små steg, Första dagen nöjde jag mig med att han gick upp på lämmen med 2 hovar och var lugn, backade ner på mitt komando, upp igen typ 2 steg till och back på mitt kommando.
Nästa dag så skulle han upp med alla hovar på lämmen och framhovarna i transporten, när han var lugn med det och lyssnade på mig, så fick han sin belöning, nämligen beröm och avsluta träningen för dagen, en liten godis bit när vi gick därifrån.

Dagarna gick och snart var han helt lugn med att gå in hela vägen och backa på mitt kommando, även fast han ibland slängde sig ut innan jag sa till, men då var det bara att gå in igen.
när han var helt lugn så satte jag in mellanväggen brett och bad han om samma saker, och det tog inte lång tid innan han accepterade och lyssnade på mig, sen utökade jag med att lasta honom smalt, för jag vill inte hålla på att flytta mellanvägg varje gång jag ska lasta.
Lastade så att jag gick på ena sidan om väggen och han andra, och bad han vänta tills jag sa Backa, men han får inte backa mer än något steg i taget, jag ska kunna stanna honom mitt i, och han ska vänta på mig.
När han lyssnade på mig så var det inte alls så jobbigt, uatn fram betyder gå fram, backa, betyder Backa och stanna betyder stanna, inte så svårt. Så när jaf skulle lasta så använde jag kommandot fram, testade så att han var med när det gällde backa utan att kasta sig utan jag har kontroll på varje steg. och fram igen. Sen bad jag honom att stanna och jag gick bakåt och satte dit bommen, det räckte den dagen, men han kände/hörde ju att bommen var på, och sen backa ut sakta men säkert, när han var helt trygg idet så lastade jag på stängde bommarna, och lämmen. Bra lugn och fin. Beröm genom att få gå ut i hagen igen.
Sista steget var ju klart luckan.
Lastade bara på ett par dagar utan att åka, och 3e dagen när lastningen inte var några problem så åkte jag en liten sväng.
Allt fungerade perfekt!! Jag kunde last och köra min häst själv!!
Men min häst blir nervös när det är flera bakom och han inte har koll på vad alla ska göra, utan då kastar han sig ut, så för mig funkar det bäst att lasta på och av honom själv.
Hoppas du kommer lyckas att få din häst trygg i smaband med lastningen.
Jag lasttränade i ca 2 veckor varje dag och det hjälpte mig, men Han fick aldrig godis förrens han var helt inne och det var stängt.
Lycka till!!
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag håller med dig. Keep it simple! Matas hästarna i graven på terrängbanan också? Jag är inte emot mat egentligen, men det hade varit kul om man matade sig igenom andra problem. Hästen blir stressad vid uppsittning, hästen blir stressad i skogen, hästen blir stressad vid ridning i grupp osv.

Jag känner att lastning görs en himla stor grej av. Hästarna är inte dummare än att de fattar väldigt fort om man själv inte gör en grej av det. Ok om hästen är direkt farlig att lasta/köra och är väl befäst i ett mönster.

Men att tex lastträna en unghäst tycker jag är likställt med med att hänga på hästen i flera månader, eller att fastna på ridbanan i flera månader. Är grundarbetet gjort (dvs vanlig vardagshyfs på gången, i boxen och till o från hagen) så ÄR lastning ingen grej. Tycker inte jag.

Varenda gång jag sett någon med något problem med lastningen så har det varit sådana saker som man antingen sett redan innan (tex hästen flyttar på människan, hästen står inte still på kommando osv) eller så ser man tydligt problemen när hästen ombeds gå dit den inte vill - problemen är dock inte att lasta utan att hästen då börjar flytta på människan, vända bort huvudet, gå i från linjen osv. Och människan korrigerar inte/kan inte korrigera. Det är INTE lastproblem i mina ögon och löses inte genom lastträning. Men det är såklart enbart mina erfarenheter och det finns självklart ekipage med större problem, jag tror bara inte de är så många som det låter i trådarna på buke :)

"Klaustrofobi" i alla ära men hästen står på stall, kan ha täcke/sadel/gjord, benskydd, lyftast benen på, ledas i grimma, sitta fast, gå in i ridhus/nya stall osv. Tänker man efter lite så är en transport inte så himla mycket värre.

Däremot att köra, det fattar jag faktiskt inte att hästarna inte reagerar mer på! Men varför gör då vi människor så stor grej av att lasta undrar jag?
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag håller med dig. Keep it simple! Matas hästarna i graven på terrängbanan också? Jag är inte emot mat egentligen, men det hade varit kul om man matade sig igenom andra problem. Hästen blir stressad vid uppsittning, hästen blir stressad i skogen, hästen blir stressad vid ridning i grupp osv.

Jag känner att lastning görs en himla stor grej av. Hästarna är inte dummare än att de fattar väldigt fort om man själv inte gör en grej av det. Ok om hästen är direkt farlig att lasta/köra och är väl befäst i ett mönster.

Men att tex lastträna en unghäst tycker jag är likställt med med att hänga på hästen i flera månader, eller att fastna på ridbanan i flera månader. Är grundarbetet gjort (dvs vanlig vardagshyfs på gången, i boxen och till o från hagen) så ÄR lastning ingen grej. Tycker inte jag.

Varenda gång jag sett någon med något problem med lastningen så har det varit sådana saker som man antingen sett redan innan (tex hästen flyttar på människan, hästen står inte still på kommando osv) eller så ser man tydligt problemen när hästen ombeds gå dit den inte vill - problemen är dock inte att lasta utan att hästen då börjar flytta på människan, vända bort huvudet, gå i från linjen osv. Och människan korrigerar inte/kan inte korrigera. Det är INTE lastproblem i mina ögon och löses inte genom lastträning. Men det är såklart enbart mina erfarenheter och det finns självklart ekipage med större problem, jag tror bara inte de är så många som det låter i trådarna på buke :)

"Klaustrofobi" i alla ära men hästen står på stall, kan ha täcke/sadel/gjord, benskydd, lyftast benen på, ledas i grimma, sitta fast, gå in i ridhus/nya stall osv. Tänker man efter lite så är en transport inte så himla mycket värre.

Däremot att köra, det fattar jag faktiskt inte att hästarna inte reagerar mer på! Men varför gör då vi människor så stor grej av att lasta undrar jag?

Nej, det är ingen BIG deal när det fungerar...
Med min första häst var transporten inget problem, bara lägga grimskaftet över halsen och skicka in...

Men jag lovar dig; när det väl blir ett problem; en "nöt att knäcka", oavsett orsak, så ÄR det en big deal..... Då vill man göra allt för att lösa problemet!
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Självklart behöver man inte mata dem, men jag väljer att göra det då jag alltid åker själv o är beroende av att jag kan lasta/ lasta ur utan åthävor.

Jag vill oxå kunna lämna dem i den.

Jag är dessutom glad om de äter i släpet mellan klasserna.

Nej det är inte samma sak som att gå igenom en dörr.

många gånger beror lastproblemen av att man kör illa eller inte låter hästarna lära sig hur man balanserar upp sig.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Precis ingen big deal när det fungerar! men som sagt när man möter sin överman (häst) då kan man bli gråhårig för mindre... jag fick hjälp av ett proffs och fick höra att detta var den svåraste häst hon mött.

Så själv traglar jag på med min trasselnisse som är lättlastad på hemmaplan men svår på bortaplan. Lite av två hästar i en där :D

Men till TS så måste jag säga att frontutlastning är en bra lösning, jag gillar att man kan öppna framluckan så hästen kan titta ut och på så sätt slipper fokus på att man öppnar bak och den vill ut fort. Ingen av mina hästar slänger sig ut utan är fullt upptagna med att titta ut genom luckan när jag öppnar. När det gäller att stänga bak så låter jag alltid hästen känna att det är ok att backa ut om den vill dvs är den inte redo så har jag gjort fel. Min trasselnisse har lärt mig att ge honom den tiden och det funkar bra och det märks direkt när han är lugn och trygg så får jag stänga.

Jag lastar alltid själv och gör det även på unghästar som aldrig blivit lastade förut. Den enda gång jag varit två när jag ska lasta var på trasselnisse men han är ju ett extremfall :crazy: .
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Precis ingen big deal när det fungerar! men som sagt när man möter sin överman (häst) då kan man bli gråhårig för mindre... jag fick hjälp av ett proffs och fick höra att detta var den svåraste häst hon mött..

:bow: japp, tack!

Jo fronturlastning hade inte varit fel.. Synd bara att jag redan har ett släp, som tyvärr inte har fronturlastning. :(
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Det här funkade på min häst som först vägrade gå in i transporten, gick alltid åt sidan eller reste sig och sen när hon väl gick in så slängde hon sig ut fort som attan.

- Började med att alltid lasta brett, alltså flytta mellanväggen åt sidan.
- Repgrimma och långt rep på hästen
- Hästen fick en lugn zon när hon stod rakt framför luckan och den zonen sträckte sig hela vägen in i transporten, gick hon åt sidan fick hon vackert flytta på sig på engång!
- I den lugna zonen fick hon bara stå och mysa, bli kliad och känna att det var trevligt att vara där.
- När hästen var lugn och avslappnad tog jag lite i repet till hon tog ett steg framåt. I början var jag nöjd när hon lugnt stod med framhovarna på rampen och kunde mysa och backade av när jag bad henne.
- Sen var det bara att fortsätta steg för steg. Backa ur och gå in.
- Ville hon backa själv fick hon det men då skulle hon in lika långt som hon backat igen.
- När hon väl stod inne lugnt flyttade jag mellanväggen så den stod på plats i mitten och gjorde på samma sätt nu också tills hon stod inne lugnt längst fram och backade och gick fram igen på komando.
- Då började jag se till att transporten lät lite, skakade på mellanväggen och nån fick gå utanför och låta. Hästen skulle givetvis stå kvar inne.
- När hästen där var lugn la vi på bommen bakom och vi fortsatte låta. Jag gick även ur transporten så hon blev själv men med luckan nerfälld. Hästen fortfarande lugn.
- Dags för luckan. Hon brukade få panik och hoppa runt som galen när man stängt så nu gjorde vi så att vi lyfte upp den en bit och släppte, så den lät lite och så hon märkte att det hände nått bakom. Lyfte den högre och högre tills den var stängd och hästen stod lugnt där inne.

Två veckor med lastning istort sätt varje dag sen fick jag en relativt lättlastad häst ;) Nu har vi inte åkt på ett halvår och hon går fortfarande in på fem minuter, tidigare kunde det ta upp till två timmar utan problem :)
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag har problem med att min häst inte vill vara kvar i släpet tillräckligt länge för att man på ett lungt och säkert sätt ska kunna stänga bom och läm.

Vad ska jag göra i detta läget?
[/B]

Jag skulle föreslå att du lär hästen att bli inskickad i släpet. När hästen är van att själv gå in i transporten, stänger du bakom.

Pga att jag hade en svårlastad häst som skuttade ut innan man hann tänka på att böja sig ner efter bakbom eller bakläm, köpte jag ett släp med innerdörrar bak.
Problemet löstes genom "inskickning" och att stänga innerdörren bakom hästen.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Nej, det är ingen BIG deal när det fungerar...
Med min första häst var transporten inget problem, bara lägga grimskaftet över halsen och skicka in...

Men jag lovar dig; när det väl blir ett problem; en "nöt att knäcka", oavsett orsak, så ÄR det en big deal..... Då vill man göra allt för att lösa problemet!

Jag skrev otydligt. Jag har aldrig sett ett lastproblem - däremot otaliga grundhanteringsproblem. Mao, när man löst hanteringen så är lastningen ingen big deal, så menade jag :)
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Självklart behöver man inte mata dem, men jag väljer att göra det då jag alltid åker själv o är beroende av att jag kan lasta/ lasta ur utan åthävor.

Jag vill oxå kunna lämna dem i den.

Jag är dessutom glad om de äter i släpet mellan klasserna.

Nej det är inte samma sak som att gå igenom en dörr.

många gånger beror lastproblemen av att man kör illa eller inte låter hästarna lära sig hur man balanserar upp sig.

Jag gav många exempel. Menar du att du tycker lastning är så speciellt? Värre för hästen än att bli körd?

Min huvudpunkt är att kan du inte skicka in hästen genom en dörr (och annat vardagligt man träffar på) så kommer du ju knappast heller kunna skicka in hästen i släpet.

Håller helt med om sista!
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag skrev otydligt. Jag har aldrig sett ett lastproblem - däremot otaliga grundhanteringsproblem. Mao, när man löst hanteringen så är lastningen ingen big deal, så menade jag :)

Okej, då förstår jag ;-)

Och, jag håller med dig! Jag är helt övertygad om att det hela beror på kommunikationsproblem mellan mig och min unghäst.. Jag känner definitivt att ett läger i sommar hos NH-utövare vore på sin plats..
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Ja lastning är speciellt.

Nämn någon annan gång som hästen ska gå in i ett så litet utrymme själv. På en lucka som låter annorlunda än allt annat underlag o kanske svajar.

När man börjar åka måste hästen fokusera sig på annat än lådan- sin egen balans- varav många lever runt så fort de stannar.

Nej jag följer med mina först o sen skickar jag in dem som in i boxen. Ännu har jag inte börjat släppa dem utanför hagingången.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Ja lastning är speciellt.

Nämn någon annan gång som hästen ska gå in i ett så litet utrymme själv. På en lucka som låter annorlunda än allt annat underlag o kanske svajar.

När man börjar åka måste hästen fokusera sig på annat än lådan- sin egen balans- varav många lever runt så fort de stannar.

Nej jag följer med mina först o sen skickar jag in dem som in i boxen. Ännu har jag inte börjat släppa dem utanför hagingången.

Typ våran stalldörr :angel: Skämt o sido, jag tror problemet uppkommer när hästen inser att den inte kan fly om det blir otäckt (spec framåt). Hanteringen ställs lite på sin spets helt enkelt :)

Ang att köra - självklart! Men i praktiken borde det vara bra mycket läskigare att åka runt i något ostabilt som låter än att gå in i det. När man kör blir hästen distraherad och i viss mån tvingad att koncentrera sig på annat. Därför tror jag att just lastningen i princip enbart är hanteringsproblem (förutom som du skrev ang körningen, inte fan vill man gå in igen om någon kört som en dåre :mad:).
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Nämn en annan gång!
Inte ens en seminspilta har väggar runt om. Nej jag tycker att det är viktigt att ta det fint, inte göra ngn affär av det, men ha överséende. Det är värt hur mkt som helst att ha en häst som litar på en.. i andra lägen oxå.man skapar tillit.

Man behöver inte köra som en dåre. det räcker med att sitta o vicka på ratten lite , svänga LITE för fort, bromsa en gång så är det klippt.

Coari skrev att man bör köra som om du hade ett glas vatten i släpet o komma hem med samma mängd i glaset.
När jag kör min extremt höga häst blir det väldigt vindkänsligt o tungt då lastvikten hamnar högt upp.

I det här fallet där även bakskygghet finns med, så tar man även det vackert. annars kan du få en häst som antingen föröker ta sig ut framåt- händer mellan varven o eller en som inte vill bli instängd- står kvar med en hov på luckan eller kastar sig ut.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

En annan gång som vad? Hanteringen sätts på prov?

Jag tycker fortf att det som krävs är att hästen är trygg med vad som begärs av den och att man kan korrigera den. Och det är sådant som grundläggs och befästs i den vardagliga hanteringen - därav ser jag ingen mening med just lastträning. Det betyder dock INTE att man ska tvinga in hästen och skrämma den? Men jag har bara väldigt svårt att se att en häst, som inte är traumatiserad, kräver veckor av "träning" för att kunna lastas på ett för hästen trevligt sätt, förutsatt att den är bra grundhanterad (och därmed kan flyttas, stå stilla och korrigeras av sin människa utan att bli orolig) :)
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag hanterar inte min unghästar särskilt mycket. I antal minuter. Men jag har aldrig varit med om att en unghäst tar mer än nån minut att lasta. De flesta följer med mig in i kärran, utan att nån puttar bakifrån.


De har lärt sig att jag inte sätter dom i klistret.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp