När är det okej att stänga bom & läm?

Piccadilly

Trådstartare
Jag har problem med att min häst inte vill vara kvar i släpet tillräckligt länge för att man på ett lungt och säkert sätt ska kunna stänga bom och läm.

Jag har under en lång tid tränat henne att gå in i transporten, och hon går numera ända in, lugnt och sansat, men backar och ställer sig en stund utanför, för att sedan gå in igen.

Jag utfodrar alla kraft-fodersmål i transporten, och hon går som sagt in tar en snabb tugga eller två, men går sedan bak och ställer sig och tuggar färdigt.

Oftast försöker jag vara snabb och backa henne innan hon själv backar.


Hon är inte bekväm med att bli instängd bakifrån. Jag har jobbat med att lägga repet bakom rumpan i tryckövningar för att få henne att tänka framåt när hon får tryck bakifrån.. men verkar inte vara problemet för hennes del.

Vad ska jag göra i detta läget?

Fortsätta träna henne att gå in, och stå lugnt i transporten och äta, tills hon inte "tänker" bakåt alls? (Gud vet hur lång tid detta skulle ta..:crazy:)

Eller..

Försöka "snabbt som sjutton" stänga bakom henne, och vänta tills hon står lugnt och accepterar att det är stängt bakom henne. För att sedan öppna - lasta ur - och göra om, tills hon är lugn med det?

Min fundering kring det sistnämnda är ju att skyndar vi oss att stänga trots att hon egentligen inte är mogen för det, så blir det ju trots allt ett tvång.
Och tvång är ju ett "big NO NO" i "NH-världen"......:crazy:

Jag behöver tips!
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

I det här läget hade jag som nu har det ;) använt min framurlastningsramp...
Dvs går in, står still, går framåt och sen ut den vägen. Har funkat på alla utom en av våra hästar... Då får man per automatik bort "tänka bakåt".
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag har lyckligtvis inte det problemet och har inte något specifikt träningstips - men om jag skulle behöva jobba med en liknande situation skulle jag försöka hitta andra vägar än det sista alternativet. Att stänga, ens bara bakbommen, innan hästen står lugnt utan att backa skulle jag inte vilja göra. Det känns som en inbjudan till stökig situation med halvpanik och skaderisk.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Ja, Corzette: Nu är jag ju inte ägare av något fronturlastnings-släp, tyvärr.. Den idén har slagit mig dock.. Kanske jag skulle kunna titta runt och se om det finns något att låna häromkring..

Snubbelfot: Nä, jag har väl samma tänk som du där.. Men jag tror iofs inte att hon skulle få panik., hon har ju åkt släp tidigare, men det känns mer som en fråga om att få bibehållet förtroende. Jag menar, det är ju inte schysst att stänga igen så fort som fått tillräckligt förtroende att öht gå in i släpet..
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag skulle inte ge något godis förrän hästen är helt inne och står snällt.
Nu får ju hästen indirekt beröm för att den är olydig, och den vet att den kan vara olydig och ändå få äta gott.

Hur reagerar hästen när ni sätter för bommen? Blir den bara 'lite galen' eller får den totalpanik och slänger sig över/under bommen?
Är det det första skulle jag faktiskt välja att stänga (Givetvis inte slänga upp luckan) SEN ge kraft direkt och låta hästen stå där och äta. Köra en liten sväng och gå ut.


Transporten blir sällan nån stor grej om man inte gör en stor grej av det.


När det gäller att hästen backar ur innan kommando så tycker jag faktiskt man bör skälla på hästen ordentligt.
Det är en sak om hästen bråkar när den ska in men den får INTE slänga sig ur transporten när någon håller på att stänga.
Det kan bli riktigt farligt för alla inblandade!
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Hej, här är en med precis samma problem "klapp på axeln".

Min gör precis som din och vi verkar lasta på samma sätt.
Min har inte panik utan han bara sätter sig på bommen, liksom
"testar" om den är där. Han är bara 4 år och lastad kanske
6 gånger med mål att kunna lasta själv. Jag har använd kraft som
belöning samt klicker plus bonus framme i krubban. Nu går han in
utan problem och jag kan gå bak till bommen men såfort jag rör
den så backar han ut, för att sedan bjuda in igen. Hos min
kan jag dock ana lite panik och stress när lämmen lyfts samt att
han är rädd för gardinen så detta ska jag försöka lägga tid vid
istället för att fokusera på bommen, så kanske den löser sig av sig
själv. För just nu betyder bom = läm + gardin = otäckt.

När man lastar ut honom så sätter han sig på bommen också och
där har jag gjort som så att han har inte fått backat sålänge han
inte står still. En "sålänge" lösning. :)
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

går du före hästen in eller skickar du in hästen?

min häst är också en sån som backar ut efter en liten stund och vill inte gärna gå in den sista dm så att jag kan stänga bommen.
men jag skickar in henne, har hö framme i transporten och knackar på hennes rumpa med ett dressyr spö när hon inte går framåt(typ ponny akuten lastning fast jag står utanför :p).
eftersom jag står utanför och kontrollerar att hon går framåt så kan jag lätt sätta för bommen utan stress eller att någon annan ska behöva gå upp på rampen och sätta för bommen. när bommen är för så väntar jag tills hon slutar backa på den(hon testar bara), sen av med longerlina och upp med rampen och övre luckan. sen fram och sätta för frambommen och knäppa fast transport grimskaftet.
har släp med frontutlastning så kan ta av frambommarna också, gör detta för att hästen ska våga gå längre fram.

är extremt stor skillnad att skicka in hästen och gå före henne, nu går allt lugnt och smärtfritt även om det tar sin tid att lasta, när jag gick före henne så fick man ta longerlinor bakom och vara snabb för att ducka undan hennes fina bakhovar.

jag har nu lasttränat inskickning i mer eller mindre ett halvår, fröken häst har varit helt inne med bakbommen stängd 3 gånger sen jag började i höstas. första gången var för ungefär 2 veckor sedan :p, så det är bara att få fram hästen igen när den backar ut, till sist så stannar den inne :p
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Hej, här är en med precis samma problem "klapp på axeln".

Min gör precis som din och vi verkar lasta på samma sätt.
Min har inte panik utan han bara sätter sig på bommen, liksom
"testar" om den är där. Han är bara 4 år och lastad kanske
6 gånger med mål att kunna lasta själv. Jag har använd kraft som
belöning samt klicker plus bonus framme i krubban. Nu går han in
utan problem och jag kan gå bak till bommen men såfort jag rör
den så backar han ut, för att sedan bjuda in igen. Hos min
kan jag dock ana lite panik och stress när lämmen lyfts samt att
han är rädd för gardinen så detta ska jag försöka lägga tid vid
istället för att fokusera på bommen, så kanske den löser sig av sig
själv. För just nu betyder bom = läm + gardin = otäckt.

När man lastar ut honom så sätter han sig på bommen också och
där har jag gjort som så att han har inte fått backat sålänge han
inte står still. En "sålänge" lösning. :)

Japp, lika situationer har vi.
Min är 5 år och lastad ganska mycket som 3-åring. Dock var det då problemen började. Tyvärr åkte hon knappt nånting under hennes 4:e år, och det får jag väl sota för nu när hon är inne i en trotsperiod och är extra tålamodsprövande. :crazy:

Jag vet inte, men jag har väl funderat mycket kring detta med "tvångs-stängning", då jag sett en del videoklipp med "horse trailer loading" av NH-höjdarna, där de efter en lång stunds förtroendeuppbyggnad hos hästen lyckas lasta den,
och sedan säger i stort sett alla "If you close the butt-bar in this moment it would be devastating!"
Så därför undrar jag när ska man göra det då?? Man kan ju inte ut och åka med öppen dörr :p
Hehe skämt åsido, men jag tycker de utelämnar den viktiga biten ofta....
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

går du före hästen in eller skickar du in hästen?

min häst är också en sån som backar ut efter en liten stund och vill inte gärna gå in den sista dm så att jag kan stänga bommen.
men jag skickar in henne, har hö framme i transporten och knackar på hennes rumpa med ett dressyr spö när hon inte går framåt(typ ponny akuten lastning fast jag står utanför :p).
eftersom jag står utanför och kontrollerar att hon går framåt så kan jag lätt sätta för bommen utan stress eller att någon annan ska behöva gå upp på rampen och sätta för bommen. när bommen är för så väntar jag tills hon slutar backa på den(hon testar bara), sen av med longerlina och upp med rampen och övre luckan. sen fram och sätta för frambommen och knäppa fast transport grimskaftet.
har släp med frontutlastning så kan ta av frambommarna också, gör detta för att hästen ska våga gå längre fram.

är extremt stor skillnad att skicka in hästen och gå före henne, nu går allt lugnt och smärtfritt även om det tar sin tid att lasta, när jag gick före henne så fick man ta longerlinor bakom och vara snabb för att ducka undan hennes fina bakhovar.

jag har nu lasttränat inskickning i mer eller mindre ett halvår, fröken häst har varit helt inne med bakbommen stängd 3 gånger sen jag började i höstas. första gången var för ungefär 2 veckor sedan :p, så det är bara att få fram hästen igen när den backar ut, till sist så stannar den inne :p

Jag har försökt med både inskickning och att gå före in.. Det som funkar för att få henne att gå in tryggt är att jag går in före... Inskickningen går ibland.

Oj, låter som du fått ta det den hårta och tidskrävande vägen om du behövt träna så länge! Och jag får väl säga men handen på hjärtat känner jag på mig att det kommer krävas här också, inga genvägar liksom...
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag hade nog stängt om henne och utfodrat henne i transporten - när den är stängd och inte släppt ut henne förens hon är lugn
och att hon inser att det är ganska mysigt att stå och käka i transporten.

Det fungerade på min egen, hon travade tillslut in i transporten lös.

Du kan ju ta bort mellanväggarna och ha långa bommar, och ställa henne på sniskan,
så att hon slipper få rampen direkt bakom sig när ni stänger.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Har tränat några sådana dårfinkar. Det är bara att öka kraven. D v s skicka in, sätta för, fälla upp. SEDAN är det lugn och ro, mat och vila.

Som det är nu får hästen själv välja, och eftersom den hellre väljer att vara utanför och vet att den kan gå in och ta en tugga till när denna tar slut, väljer den så klart det enkla alternativet.

Jag vill att rutinen ska vara klar, man gå in, det stängs - sedan är det mat.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Hästar vet precis var gränsen går. -Står jag kvar med en hov på luckan kan jag dra ut fort som attan.:idea:

Den ska stängas in o DÅ få mat. Överluckan kan man ta senare o inget baktill får skrämma hästen. Smörj gnissel o ta det varsamt. Oljud vänjer hästen sig vid senare- om man inte håller på bara för sakens skull.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Jag hade inte slängt igen luckan, men däremot ökat kraven. Ingen hög med mat där inne som man kan gå in och hämta och sen äta ute.

Jag hjälpte till vid lastträning hos en granne för några år sedan. Då stod jag inne framför bommen med morötter i fickan, en lina satt fast i hästen och gick fram till mig.
En lina hade matte, som stod utanför och skickade in hästen.

Det var lite samma problem, hästen klampade in, sa "hej" och direkt ut.
Så vi började göra så att när hon kom in så visade jag att jag hade morot åt henne, men att hon måste stå still någon extra sekund innan hon fick backa ut igen. Hon fick bara småbitar som liksom var uppätna innan hon kom ut ur finkan.
Snart fattade hon att det krävdes att hon stod still, så då ökade jag kraven att hon skulle stå lite längre innan morot. När hon kändes cool så provade jag att mjukt försöka "stoppa" henne från att backa efter moroten. Första gången tror jag hon bara backade ut ändå, men andra gången började jag stoppa henne precis när hon började tänka bakåt, och då var jag supersnabb med en extra morot och sen fick hon backa ut om hon ville.
Det tog ju inte många försök för att hon skulle fatta att hon fick FLER morötter om hon stannade där inne.

När hon kunde stå lugnt inne och hon svarade bra på att jag avbryter henne om hon börjar backa, så började matte slamra med bommen/lämmen osv.
I början backade ju hästen ut direkt, så då gjorde vi samma som i början och när hon coolade ner sig så bad jag henne stanna när hon började backa och snart så hade hon fattat/kände sig trygg med att stå kvar medan vi slamrade, gick runt, stängde osv. :idea:

Jag tror timingen är extremt viktig. Man kan inte stoppa en häst som redan börjat backa, då får man låta den gå. Men om man börjar stoppa den precis när den börjat tänka bakåt, då kan man nå fram :idea:

Detta funkade på den här hästen för jag tror hon bara kände sig lite osäker i situationen, och hon behövde någon som berättade vad hon förväntades göra.
Är de tillräckligt rädda så vill de ju inte ta något godis där inne, och då funkar det ju inte.
Sedan är ju olika hästar olika godismotiverade. Vår ponny tex skulle lätt lära sig sitt, ligg, rulla runt och spela död om han bara fick godis :angel::rofl:
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Min medryttarhäst är väldigt snäll att lasta, han går snällt in i transporten och står snällt stilla när man binder fast honom och stänger alla luckor osv, väldigt händig häst att ha med sig överallt ;)

Min ridlärares tävlingshäst har dock lite fuffens för sig, när man skulle lägga för bommen bakom henne så började hon alltid backa ut, men att klappa till henne på baken med bommen hjälpte för att hon skulle stå stilla och förstå att hon inte skulle backa något mera. Enligt mig ska man inte dalta med hästen, om ni fattar min poäng. Nu kommer säkert alla NH-utövare hata mig... xD
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Ja en häst som inte har hållits i när den väl har backat ut går gärna in igen.
Har inte fått ngn negativ erfarenhet.

Visst är det logiskt att försöka med armkraft att försöka hålla kvar hästen men det resulterar i motstånd o ovilja o dessutom slår den oftast upp huvudet i taket- gör illa sig på det nu otäcka släpet. Den kommer ju att backa ut ännu fortare eller inte vilja gå in alls.

Hästen ska inte ha drag i grimman varken på väg in eller ut.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Har du hjälp eller måste du lösa allt själv?

Min häst backar gärna snabbt ut när man stannat och ska lasta ur, då hjälper ett spö på rumpan. Men han är oxå trygg och blir inte stressad av det utan tar det bara som att han just ska stanna kvar och inte får gå ut ännu.

Ett annat alternativ är ju att ha en lång lina runt bommen och helt enkelt hålla emot när hästen börjar backa. Inte a la hålla fast hästen utan bara hålla tydligt kvar i linan med samma tryck (oavsett om hästen så går hela vägen ut) tills hästen förstår att gå in igen och då ge efter. Så att du ska kunna ta lätt i linan när hästen börjar fundera på att backa och den ska förstå att "aha, jag ska stå kvar lite till".

Eller som du skrev med linan bakom rumpan istället, men samma tänk som ovan.



Jag hade dock helt klart föredragit att gå in med hästen och haft hjälp bakom. Börjar hästen backa så kan den bakom driva och du där framme hålla emot utan att ge efter förrän hästen tänker framåt igen. Det handlar inte om att vara våldsam och tvinga hästen på någotvis utan att vara tydlig med vad som önskas. Som det är nu tror jag inte hästen alls fattar vad du vill och du riskerar bara att befästa något som du sedan behöver bryta.

När hästen står still och du kan hindra den från att börja backa (med med hjälpare) så att den inte kliver bak på lämmen hade jag stängt bommen. Är hästen inte den som får totalpanik så stäng lämmen och kör en kortis och lasta sedan ur.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Ja en häst som inte har hållits i när den väl har backat ut går gärna in igen.
Har inte fått ngn negativ erfarenhet.

Visst är det logiskt att försöka med armkraft att försöka hålla kvar hästen men det resulterar i motstånd o ovilja o dessutom slår den oftast upp huvudet i taket- gör illa sig på det nu otäcka släpet. Den kommer ju att backa ut ännu fortare eller inte vilja gå in alls.

Hästen ska inte ha drag i grimman varken på väg in eller ut.

Jag tycker inte de två sakerna är liktydiga. Jag tycker man ska kunna ta i hästen för att stanna den på väg ut, liksom man ska kunna ta i den om den är på väg för fort in.

Men i början får man ju självklart inte hålla på att klabba en massa om hästen inte är typ helvild. Då är det ok om den går både snabbt in och snabbt ut - den ska ffa lära sig att transporten inte är något speciellt och ska man då börja fixa och kräva att hästen är kolougn tror jag man lätt skapar sig problem.

Jag tycker man ska ligga någonstans emellan att forcera och att "tjata tills hästen står och sover". Men ska hitta framåttänket utan att skrämmas typ :)

Jmf med om hästen är rädd för en sten i skogen. Jag låter inte hästen stanna och jag låter inte hästen sticka iväg efteråt. Den får gärna trava förbi lite spänt men den ska ffa hålla sig på sitt raka spår. Hästen lär sig snabbt att fortsätta tänka framåt oavsett vad den möter och lär sig snabbt att den får beröm för att den fortsätter.

Är hästen SKITRÄDD för något stort får man såklart låta den titta, precis som man låter hästen titta på släpet. Men man låter en inte flaxa iväg och man kräver inte heller att den ska stå och glo tills den inte bryr sig ett jota. Lite är lagom och nästa gång bryr den sig mindre :)
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Hästen ska inte ha drag i grimman varken på väg in eller ut.
Inte när den väl går - det hoppas jag de flesta förstår, annars har man ju missat hela poängen med negativ förstärkning. Men stannar hästen eller tvekar så lägger jag ett tydligt men inte överdrivet kraftigt drag i grimman, och är beredd på snabb eftergift när hästen går.
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Har tränat några sådana dårfinkar. Det är bara att öka kraven. D v s skicka in, sätta för, fälla upp. SEDAN är det lugn och ro, mat och vila.

Som det är nu får hästen själv välja, och eftersom den hellre väljer att vara utanför och vet att den kan gå in och ta en tugga till när denna tar slut, väljer den så klart det enkla alternativet.

Jag vill att rutinen ska vara klar, man gå in, det stängs - sedan är det mat.

Låter både klokt och bra.. MEN det var ju inte för intet som vi inte kom iväg till träningen i söndags...
Det går inte att stänga över huvud taget som det är nu...
Visst, det KAN gå, om vi tar en longerlina och står beredd med att spänna fast bakom (som en provisorisk bakbom) för att vinna några sekunder för att lyckas stänga bommen...
Men jag känner inte att detta låter speciellt bra i mina öron, då det känns som rent tvång..

Det jag är rädd för när man ger sig på detta är att om vi misslyckas = hon lyckas tränga sig ut, så finns det ju stor risk att hon tappar förtroende för mig och vi är tillbaka på ruta ett vad det gäller att över huvudtaget gå in i transporten....
 
Sv: När är det okej att stänga bom & läm?

Tack Skuggi!
Bra, handfasta råd. Ska absolut testa detta, det känns som en möjlig lösning och som något som skulle vara naturligt att gå vidare med, men tanke på nuvarande utgångspunkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp