När är det för kallt

H

helenat73

När är det för kallt för hästen att ridas? -15 grader, -20 grader eller -30 grader ;). Om jag går till mig själv kan det svida rejält i halsen om jag andas i kallgrader vid ex. en löptur. Är det likadant för hästar? Hur gör ni när kylan sätter in? :confused: Ha det gott önskar lilla jag där det idag är -6 grader utomhus.

Sv: När är det för kallt

Jag tror i alla fall att travlopp ställs in vid -25, och då snarare för kuskarnas skull än hästarnas. Hästar tål kyla långt bättre än människor och hinner värma upp luften på ett annat sätt innan den når lungorna.

Själv rider/kör jag inte ut om det är under -10 - 15, jag hatar kyla och är jäkligt frusen av mig. Hästen är jag dock inte ett dugg orolig för.

Vi struntar i att rida vid -15 till -20 någon stans där. Ridlektionerna inomhus på ridskolan har jag dock aldrig varit med om att dom ställt in, enda som är viktigt då är att man ser till så att hästarna rör på sig hela tiden så dom bibehåller värmen och inte blir kalla av att bara stå.

Åh, då kan man med andra ord ta en lugn och uppfriskande promenad runt berget vid -15 grader och veta att jag lider mer än hästen. ha ha.....

Jag rider i -30..:angel:

lugnt, alltså. om hästen blir svettig då kanske det inte är så bra..

Har själv lite funderingar då min häst fått diagnosen COPD. I vanliga fall utgår jag från att hästen pallar ridning lika bra som jag när det är kallt (dvs är det för kallt för att jag ska gilla att rida så struntar jag i det), men hur funkar det när lungkapaciteten är nedsatt?
Just nu är jag mer försiktig när det är fuktigt och regnigt ute, men snart är det ju vinter o kallt :crazy:

här är det sällan för kallt för att rida :crazy: men då har vi kanske en "torrare kyla" än vad i södra delarna av landet.

igår hadde vi -24 vid vårt stall och jag och mina två flickor tog en skritt tur barbacka ( varmt och skönt om rumpan) uppskattades av hästarna oxå.

jag har en köldgräns vid -35 då får hästarna gå ut en sväng på morgonen så jag hinner mocka och greja sedan vill dom in

-35 :eek: Bor långt nere i Blekinge, så så kallt finns liksom inte....:)

Men precis som du säger är det skillnad på torr kyla och den vi har här nere. Lägger man till lite vind också, så räcker det med -5 för att jag ska banga. Men en stilla, klar dag skulle jag kunna leva med sådär -15 utan att förfrysa tårna....

Jag har ridit en skrittur när det var -32.
Kallt så in i h*****e :devil: , har inte gjort om det sedan dess.
Frös så mycket att jag knappt kom av hästen :crazy:

blir det under -10 så rider jag inte. min kropp blir helt förstörd när det är kallt, är jobbigt redan nu när det är -4.... :crazy:

för hästen spelar det nog mindre roll, men jag har lärt mig att man ej ska träna hårdare om det är under 15 kalla.

som tur är har vi ytterst sällan såna temperaturer här.

Har själv lite funderingar då min häst fått diagnosen COPD. I vanliga fall utgår jag från att hästen pallar ridning lika bra som jag när det är kallt (dvs är det för kallt för att jag ska gilla att rida så struntar jag i det), men hur funkar det när lungkapaciteten är nedsatt?
Just nu är jag mer försiktig när det är fuktigt och regnigt ute, men snart är det ju vinter o kallt :crazy:

Jag har astma och jag har jätteproblem i kall och fuktig luft!! Så du bör nog ta det väldigt lugnt.

Tackar, bra att veta! Känns som om vädret är emot min häst i år :mad:

Glamoroza: Skrittur i -32??? Jisses, är du självplågare :eek: Kan tänka mig att tårna går i kras när man hoppar av efter en sådan tur...

Det enda som egentligen hindrar mej att rida är åska, blixthalka, och storm. Och visst.. Går det mot -40 så skulle jag nog ställa in. (för min skull)..

Men annars så har jag ridit i riktigt kalla dagar. Det blir inga vanliga pass. Utan mest för att hålla hästen mjuk kommande dagar. Hästar mår bara bra av att få skritta även om det är riktigt kallt. Kan rida med heltäcke på hästen om det är så.
Bara en mysig skrittur som 2 michelin gubbar!!(eller flickor)

För mej ligger gränsen på -10 - -15, beroende på om det blåser osv.
Mina hästar klarar ganska mkt mer:angel:

Är det mer än typ -15 skulle jag inte rida något hårt pass, så att hästen blir jätteflåsig o ansträngd, men "normal" arbetsbelsatning skulle jag inte dra mig så mkt för. Som nån tidigare sade så är det kanske inte jättebra om hästen blir hemskt svettig..

Om det är många minusgrader så kanske jag tar en sväng i bara skritt. När näsan börjar frysa ordentligt på hästen så är det ganska elakt att anstränga den.. :p

Jag har alltid ridit i alla väder. Som kallast när det var -37 grader. Då skrittade vi långt. Det var mycket lager på lager i klädväg med en rejäl skoteroverall över det...i storlek XXL så allt under fick plats. Nu börjar kroppen säga ifrån så jag avstår ridning när det dyker under -15 grader. Måste ju kunna röra mig under ridningen samt helst även efter:crazy:...+ att jag har astma så jag får tänka till lite innan jag ger mig iväg...:cool:

jag rider hur kallt detän blir.. eller så kallt det kan bli här i finland iallafall.. men vi anpassar ju turen efter kylan, omdet är riktigt riktigt kallt kanske vi bara tar en promenad där jag leder (på så sätt håller jag oxå värmen)

Förr blev det 15 min longering eller barbackaskritt om det var under -25 ungefär, , normal ridning till -15 eller -20, men det är annorlunda i norra delen av landet när det gäller kyla.
Det känns kallare i södra sverige då det är så fuktig luft där, vi har torrare luft.
Jag tror inte det är så många som rider hästarna genomblöta i den kylan.
Hästarna har så långa luftvägar så de klarar kylan bättre än oss, men det är väl vid ca -40 det kan börjar bildas iskristaller i luftvägarna/lungorna.

Det är lite kul att se skillnaden på rid- och travfolk i såna här diskussioner. Ridfolket tvekar när det går ner mot femton minus kanske, och trappar ner träningen för hästens skull, man tror den tar skada. Travlopp ställs in vid extrem kyla (ner mot 25 minus) för kuskarnas skull. Travhästarna skulle kunna springa loppet men kuskarna skulle inte gärna göra det.
De gånger jag ställer in ridning/körning pga kyla så är det för min skull., Hästen klarar det.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 632
Senast: Farao
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar