När är det dags?

C

Cora

Min älskade tolvåriga tik börjar bli väldigt stel. Hon är ju så pigg i huvudet och älskar att vara med i familjen, är jag självisk som inte avslutar hennes liv? Det känns som en omöjlighet, men man måste avsluta i tid, men det är så svåååårt, vissa dagar är hon pigg och går glatt med en vända (liten dock) men andra dagar vill hon inte gå utanför tomten, bara lägger sig oavsett hur jag lockar. Hon äter glucosamin sedan i vintras och rimadyl morgon och kväll i början gick det bra men nu vet jag inte längre.....

Sv: När är det dags?

Usch sånt är alltid så svårt att avgöra.
När vi fick ta bort gammelfarbrorn bestämde vi oss för att rådfråga en veterinär. Han fick undersöka hunden och ge sitt utslag.
Kan vara värt att fråga farbror doktorn så får man lite mer kött på benen för sitt beslut. Slippa känna sig som bödeln.:(

Tror att bara du kan avgöra. Du har känt hunden under dess liv och är nog bäst på att läsa av henne hur hon mår.

Sålänge hon mår bra finns et kanske ingen anledning men gör hon det inte kanske hon mår bäst av att få somna.

Det är en bekant till mig som är min veterinär och hon bedömmer att det är jag som ska besluta när det är dags, maken tycker att det är dags nu innan det blir panik, han vill att det ska ske innan allt kollapsar, jag hoppas på att hon somnar lugnt och stilla av sig själv i sömnen.... men förstår ju givetvis på ett plan att man måste hjälpa till om hon har ont, men det är så svårt att bedömma hur ont hon har, hon sover mycket och ligger mest still men kan leka med ett grisöra liggandes visserligen men ändå.., visa tydligt att hon vill bli kliad på magen, gruffa lite när hon tycker middagen är sen och som sagt ibland vilja gå utanför tomten. Hon betyder så väldigt mycket för mig har ju haft henne sedan hon var 9 veckor....tack för ert stöd.

Mmm det är det svåraste med våra ögonstenar... Jag tog bort min rottis hane på lucia, och det önskar jag inte min värsta fiende att gå igenom,han fick infektion i många organ och kunde gå på medicin ett tag till men det är ju lite bara som att låna tid och så ego kunde jag inte vara.

Utan tog beslutet att ta bort honom. Vi låg i sked och han med huvudet på min arm,de va tungt att känna hur han bara försvann men jag vet att han kunde inte få det bättre än vad han hade haft det och han somnade hos den som älskade honom,i min famn. Kunde inte bli bättre... Så jag råder dig att gör det när du känner att hon inte kommer att klara sig utan mediciner,låna inte tiden för det gör du bara för egen del inte hundens. De är svårt och mycket tårar men jag tror det är bäst för hunden.:( .

Sen kan jag ju tillägga att jag köpte en ny valp efteråt för saknaden av att ha någon runt benen och när man e själv hemma blev så stor så nu har jag en ny pojke på 6 månader:)

Tycker inte du verkar hemsk som inte avlivar henne än. Som nån skrev, du känner henne bäst.
Fråga dig om du tror att HON tycker det verkar kul att leva & hänga med ett tag till?

För familjens hundar har vi haft det som gräns att när de inte klarar vardagen längre, då är det slut. Dvs om de börjar tappa sina tänder så de inte kan äta/inte kan hoppa in i bilen (stora hundar) etc. Att det dagliga livet inte funkar.

Min erfarenhet av hundar från djursjukhuset är att vissa märks det på att de är färdiga med livet. De vill inte äta utan tvång/massa knussel & trugande.. tycker inte att promenader är mer än ett nödvändigt ont de blir utsläpade på..

Av det lilla du skriver hade jag, om det varit min hund, gjort som du & sett tiden an. Hoppas det löser sig bra för er & er gamla dam!!

Så jag råder dig att gör det när du känner att hon inte kommer att klara sig utan mediciner,låna inte tiden för det gör du bara för egen del inte hundens.

Det beror ju väldigt på vad det är för mediciner.. :confused: Om det är vanliga ledproblem etc som lindras så hunden funkar som vanligt av enkel dosering så tycker inte jag man ska avliva, tex. Då skulle många leonbergers avlivas innan de fyllt ett.. (växtvärk) som ett av många exempel.

Det beror ju väldigt på vad det är för mediciner.. :confused: Om det är vanliga ledproblem etc som lindras så hunden funkar som vanligt av enkel dosering så tycker inte jag man ska avliva, tex. Då skulle många leonbergers avlivas innan de fyllt ett.. (växtvärk) som ett av många exempel.

Ja men nu menar jag ju mediciner som gör att hunden funkar, och har hunden så ont att den vissa dagar inte orkar gå utanför tomten tycker jag det börjar bli dax. Men du kanske inte har läst allt?!?.:smirk:

Jag vet att det är svårt men jag tror inte på att ha kvar ett djur för egen vinning den måste gilla livet annars ger inte det mig någon glädje och det är väl lite därför man har ett djur.

Jag tackar för alla kloka ord. Vi tar helgen nu först och njuter av den och ser hur hon mår. Jag hade för länge sedan bestämmt mig för att hon är min one and only så att säga och ville inte ersätta henne med en ny hund, det känns på ngt sätt att hon är utbytbar men börjar nu fundera, det kommer bli så vansinnigt tomt utan tassandet hemma....:cry:

Jag tackar för alla kloka ord. Vi tar helgen nu först och njuter av den och ser hur hon mår. Jag hade för länge sedan bestämmt mig för att hon är min one and only så att säga och ville inte ersätta henne med en ny hund, det känns på ngt sätt att hon är utbytbar men börjar nu fundera, det kommer bli så vansinnigt tomt utan tassandet hemma....:cry:

Det finns bara en utav dom men en liten ny kanske kan få dig/er att lägga lite av tiden på den i stället.. De e nya tassar som låter då. Den gammla har du ju alltid kvar i minnet. Det går inte att byta bort.:smirk:

Jag vet att det är svårt men jag tror inte på att ha kvar ett djur för egen vinning den måste gilla livet annars ger inte det mig någon glädje och det är väl lite därför man har ett djur.

Och jag skrev:
Fråga dig om du tror att HON tycker det verkar kul att leva & hänga med ett tag till?

Vad var det du inte förstod? :smirk: på dig du!

Det blir vansinnigt tomt, men tänk inte så. Det blir svårt om man ska täka på skaffa ny hund eller ej om man inte känner sig redo.. Vi kände så med en hund & det dröjde några år.. sen så blev det en ny älskling att dela livet med! Det är ju inget du måste bestämma nu.. ta en dag i taget.

Tycker det låter klokt att ta helgen & se hur det verkar.

Och jag skrev:

Vad var det du inte förstod? :smirk: på dig du!

Hmm taggig..Varför frågar du vad det va jag inte förstod? Jag tror inte du förstod mig?!. Jag tror inte hon tycker de är allt för kul att hänga med ett tag till om inte äns hennes matte får ut henne utanför tomten.! Men det kanske du tycker e okej,tur att vi alla har olika åsikter!

Sen svarar jag ju till ägaren vad jag tror inte till dig och jag tror denna tråd e öppen för förstag och goda råd till ägaren!

Hmm taggig..Varför frågar du vad det va jag inte förstod? Jag tror inte du förstod mig?!.

Haha ja det kan jag nog vara..lång vecka :o :D Vi förstod nog inte varandra. Vad jag menade var att du svarade till mig & jag hade redan skrivit att jag anser att det ska vara om hunden tycker det verkar vara kul att leva som spelar roll.

Hej!
Vet precis hur du känner det.
Har en tik på 12 år som verkligen är mattes vovve - sedan hon var 12 veckor.

Först sa jag. När hon inte orkar vara med ut på ridturerna är det dags. Det är hennes liv.
Den gränsen har vi passerat sedan lääänge!

Då sa jag: när hon inte kan vara med ute på gården och busa - DÅ är det dags.
Där är vi snart :(

Hon hör dåligt, är stel när hon ska ställa sig (kan ligga och pipa när hon ska sova) samt nu har vi hittat små juvertumörer på henne. Inte alls kul, men å andra sidan har hon haft ett underbart liv - få förunnat! Kunna springa lös dagarna i ända, följa med ut i skogen, på skotern, i vagnen - ÖVERALLT!
Hon och jag är ett team och det kommer kännas FÖR***IGT att ta bort henne.
Men jag måste se till hundens bästa - inte mitt.
Som någon klok sa: Djuren är inte rädd för att dö (det ingår i planerna liksom), utan det är SÄTTET ATT DÖ PÅ dom är rädd för - alltså att plågas.

Usch, det är inte kul alls. Jag älskar min Disa...

Li

jaa vad gör man? Det går ju inte som min man påstår att jag försöker göra, gömma huvudet i sanden. Men hur vet man vad som är livsglädje för en gammal hund? Min tjeja har levat upp i helgen (vet hon vad jag funderar på....) Hon är fortfarande väldigt stel men flinar hela tiden, äter med mkt god aptit och försöker springa ett par steg, försökte till och med hoppa in i bilen igår. Dessutom har hon i helgen för första gången på flera veckor själv gått upp för trappan till sovrummet på kvällen. Men hon börjar halta efter ett par hundra meters promenad, men vad vet man hon kanske njuter bara av att vara med ute på tomten, åka bil och sova tryggt i sin "flock" ett tag till?

Vi får stötta varandra!

Hej!
Ja det får vi göra...

Angående livskvaliten...det är ju jättesvårt att säga. Måste vara olika från hund till hund.
Disa har ju alltid varit hög i rang och haft ett ganska stort revir.
Idag orkar hon inte riktigt upprätthålla reviret och ranget gentemot andra hundar och känner sig lite fånig när hon inte riktigt hör så bra.

Däremot så blir hon bortskämd med än det ena och får ta sig lite mer friheter än tidigare.
Vet inte om det är kvalite i dess rätta bemärkelse.

När en erfaren och gammal hund med stort revir och hög rang tappar "mark" så tror jag att man bitvis plockar av dem mer och mer och till slut så finns där bara en gammal hund med minnen från ungdomen.

Usch...det är lättare sagt än gjort att "boka dagen" men en sak är säker och det är att dagen närmar sig och det är ingenting jag kan göra åt saken... :(

Li

Vi var och hälsade på två hundar igår som vi kan få ha på foder (eller rättare sagt en av dom vi kan nog inte ha båda en tik och en hane), det kändes lite som att vara ute och vänstra, men min man ville att jag skulle träffa hundarna innan tassen inte finns kvar då han tror att jag efteråt kommer att låsa mig och han anser att jag bör ha hund för att må bra, men jag vet inte....hon är inte lätt att ersätta och det är ju så det känns lite...men det var härligt att få vara bland denna hundflock som hadde så mycket liv och lek i sig, då kommer man ihåg hur det var för några år sedan..:)

Jag tycker inte du skall tänka att en ny hund skall ersätta den gamla. Det är ju två helt skilda individer med egna behov. En ny kan aldrig och ska aldrig ersätta den gamla, men däremot kan man få en ny kompis att umgås med.

Förstår att beslutet om avlivning är svårt att ta, jag fasar själv för den dagen även om det förhoppningsvis dröjer länge än.

"Lycka till" eller hur man nu ska säga ...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 852
Senast: lilstar
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 757
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024