Napp? Amning? Flaska?

Sv: Napp? Amning? Flaska?

Ni som ammar, hur många minuter ammade ni per gång och hur länge sov barnet på detta?

:confused:
Du menar alltså sista kvällsmålet?
I början ammade jag i snitt varannan timme; ofta varje timme kvällstid. Hur många minuter? Tja, allt mellan 15 och 50 minuter (med kanske någon sovpaus) var normalt. Han fick suga på bröstet tills han släppte helt enkelt. Ibland sov han så länge som upp till 4-5 timmar i sträck, men oftare kring 3 timmar.

Jag delammar sen 4-5 månaders ålder. Vid 6 månader ungefär så ammades han vid 19tiden, sen vid 12-1 på natten, sen vid 3-4 och sen på morgonen. Nu (8 månader) ammas han vid 19-tiden sen vid 3 eller senare (ibland vaknar han inte förrän vid 5tiden för matning).
Nu är han mer effektiv och ammar max 10 minuter per gång. Någon enstaka gång somnar han med tutte i munnen och då får han göra det.

min son är 3 v

Vi har fått rådet att inte ge napp före bebisen är 6 v och har hållit på det. Tycker än så länge inte att han är så snuttig att vi behöver ge honom napp heller.

Jag ammar sista gången ordentligt vid kl 19 av den enkla anledningen att d börjar jag sina och min mjölk är så tunn att han är bara sover en kort stund och är jättemissnöjd. Han får ersättning vid ca kl 21.30. Han klarar sig på det fram till ca 3 halv 4 på morgonen. Han får ligga vid bröstet tills han släpper själv alt somnar. Det kan dröja från 10 till 40 min. När jag ammar dagtid kan han sova 3-4 timmar. Det är olika!

Första dagarna fick jag blåsor på bröstvårtorna. Då fick jag låna snäckor från bb och de försvann direkt. Dessutom har jag en sån amningsnapp i silicon som jag har använt då och då. Snäckorna är grymma! Jag har inte haft ett enda sår hittills!

Vår gosse (nu 17 månader) fick napp efter kanske nån vecka eller två. Typ mest för att mormor trugade honom tills han tog den. Jag hade inte känt något behov av den från hans sida vid det laget. Han har fått ha den så mycket han har velat. Nappen var mycket bra att ha under den perioden då allt skulle stoppas i munnen. För ett tag sedan började han vilja låna ut nappen till alla. Det utnyttjade jag genom att föreslå att ha skulle låna ut nappen till sitt gosedjur han har i sin säng. Det funkade och har funkat sen dess. Så nu har han nappen bara när han sover.

Amningen funkade bra rätt snabbt och jag hade mycket mjölk men när gossen närmade sig tre månader var han så hungrig. Först skulle man ju försöka vara duktig och amma som f-n för att få upp produktionen men jag stod inte ut med att han inte blev nöjd så han fick ersättning. Jag ammade först och sedan fick han ersättning. Han klarade av flaskan bra och det var inga problem med att fortsätta amma.

Jag gillade inte att amma bland folk (undantaget mamma och sambon) och gossen var ganska stor så jag tyckte inte riktigt han fick plats i famnen eller hur man ska säga. Det funkade bäst att amma honom liggande. Det är ju inget man gör var som helst så jag tyckte det var jättebra med flaskan. Vi hade en termos med kallt vatten och en med varmt så var det bara att blanda till välling var man än var. Jättesmidigt!

Jag ansträngde mig inte för att upprätthålla amningen utan slutade amma honom på dagarna. Han fick bröstet på natten. Han sov hos oss i vår säng. Till slut fanns det ju ingen mjölk och då fick han ingen mat. Då kanske han var fyra månader eller så. Han har aldrig fått välling på natten.

Är gravid med nr två och jag hoppas amningen kommer funka i alla fall ett tag. Kommer inte att kämpa för att amma länge men det finns ju också de som vill sluta amma men bebisen inte tar flaskan... Jag tror inte man blir en större godisgris om man fått ersättning :)

Det är en helt omöjlig fråga att svara. Om man har fri amning kan barnet amma allt från 5 minuter till en timme, och sedan antingen inte sova alls eller 3 timmar.

Det enda jag märkt är att amningslängden blivit kortare nu när han blivit äldre, antagligen för att han äter mer effektivt. Innan var det sug sug sug sug sug vila.... sug sug sug sug vila....
nu är det bara sugsugsugsugsugsugsugsug släpp färdig! :D

Ni som ammar, hur många minuter ammade ni per gång och hur länge sov barnet på detta?

När min bebis var nyfödd åt hon kanske 5-10 minuter, sov 2-3 timmar... och däremellan var hon vaken kanske 30 minuter till en timme ibland :D

Nu (4mån) är hon vaken ca 2 timmar, äter 30 minuter kanske (kortare tid om jag ammar än med flaska av någon anledning) sen sover hon 30-60 minuter. Så går det runt till natten när hon sover ett pass på ca 5-6 timmar, och ett till på 2-3 timmar efter hon fått lite mat.

Min dotter är 3,5 månad och vår dygnsrytm är ungefär så här;
00-01 somnar, 9-10 vaknar för att äta och somnar om ca 2 timmar för att sedan äta igen. Då går vi upp ca 11-12-tiden :angel:
Nu på morgonen så äter hon en timme efter att vi gått upp, sedan så är det allt mellan 1,5-2,5 timmar mellan ammningen.
Hon äter i 10 min, ibland 15 min på morgonen. Men med tanke på hur länge hon sover på natten så är det inte så konstigt att hon är vrålhungrig ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 383
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 277
Senast: Badger
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 610
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar