Sv: Napp? Amning? Flaska?
Napp - när Elina var 2 veckor ca blev hon lätt frustrerad och överåt - hon ville bara snutta bröst och blev lessen när det kom mjölk, så hon skrek och det rann mjölk överallt. När jag till slut fick henne att ta nappen försvann det som ett trollslag. När hon ätit klart fick hon nappen, när hon pep fast hon inte var hungrig utan bara snuttig fick hon den också. MYCKET lugnare, tryggare och gladare bebis! Innan ville jag inte ge napp, men nu är jag SÅ glad att hon tog den. Ger den ibland när hon är hungrig och jag inte kan mata omedelbums - så snuttar hon nöjt på den en stund innan hon kommer på att det var mat hon ville ha
Jag tänker att när hon blir äldre kan hon ha den vid insomning och tröst så, men jag kommer inte låta henne ha den av rutin när hon leker och sånt. Försöker gå på den linjen redan nu.
Hon tog nappen vid 3,5 veckors ålder, vi började försöka vid 2 veckor kanske.
Flaska - I början hade jag massor av mjölk och amningen gick rätt bra, enda gången Elina fick flaska var någon natt när min sambo ville låta mig sova
. Då fick hon ersättning (vi hade ett par tetror i kylen för nödfall). När Elina var strax över 3,5 månader började hon skrika vid amningen, och jag insåg att hon inte fick mjölk så mycket/snabbt som hon ville. Det gjorde att hon slutade äta mer eller mindre på dagarna (när det finns mycket annat att se och hon inte hade tålamod) och BARA åt på natten - suck! Jag har nu börjat en kombination - pumpar och ger utpumpat/ersättning på dagarna, och ammar kväll-natt-morgon. Så min tjej är numera både tutt och flaskbarn, och det är en skön kompromiss för oss båda!