Sv: Nån som tävla lydad med en "udda" ras som sen bytt
KL
Jag är iof fortfarande väldigt aktiv och tävlar med min "udda" ras, men jag tror vi passar här ändå
Jag har en japansk spets som blir fem år i mars. Vi tävlar just nu Lkl3, med reella förhoppningar om uppflytt till Elit. Uppflyttade till lägre klass spår, och planerar start till våren. Tävlar också agility, om än mkt sporadiskt pga jag prioriterar andra grenar..
Jag köpte mig en en kelpie när jappen var ca 2,5 år, och visst är det skillnad!
Största skillnaden jag upplever är att jappen gärna bestämmer sig för hur ett moment ska se ut, och håller fast vid det.
Han lär sig alltså moment väldigt fort, men kanske lite slarvigt, eller inte tillräckligt snabbt osv. Och att nöta och förbättra, eller lära om helt, tar VÄLDIGT lång tid. Vi har sedan vi började med KL1 för 3,5 år sedan lyckats jobba upp våra lägganden under gång från snitt 7,5 till snitt 8,5 som exempel..
Kelpien har ju rappheten i sig, vilket inte jappen har på samma sätt.
Kelpien däremot är mycket mer påverkbar. Han har också mkt lättare att koncentrera sig, och är uthålligare i lydnaden.
Även i brukset märks skillnad, om än inte jättestor i spåret (som jag tävlar med båda) eftersom jappen är riktigt duktig och högmotiverad. Men, han kommer ha problem med tiden, framför allt i tuffare terräng.
Kelpien har ju såklart även fördelar i t ex uppletade av den enkla anledningen att han har längre ben och då täcker mer terräng. Han orkar mer, både mentalt och fysiskt. En annan stor skillnad är att kelpien har en mkt välfungerande på och avknapp, och kan hushålla med resurserna, medan jappen kan bränna allt i buren innan det är hans tur...
Men den största skillnaden är nog ändå den hos jappen när han fick konkurrens! Det har gjort under för hans motivation och arbetsvilja