nån som rider monté eller kan mycket om det?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Trotting_horse
  • Startdatum Startdatum
Sv: nån som rider monté eller kan mycket om det?

men ja... man får väl ta å korta ett håt i taget då..;) vad är viktigt att tänka på för att få en så bra sits som möjligt då?

Trotting_horse skrev:
men ja... man får väl ta å korta ett håt i taget då..;) vad är viktigt att tänka på för att få en så bra sits som möjligt då?

Total balans... ;)

Sen en sadel som ger total bog-frihet åt hästen... galopp eller monté sadel från frankrike...

Montéryttare skrev:
Total balans... ;)

Sen en sadel som ger total bog-frihet åt hästen... galopp eller monté sadel från frankrike...

jo jag har väl tänkt att jagv ska ta å skaffa en monté sadel bara jag får råd med det men ja... hur är det med monté sadlar egentligen, alltså vad ska man ha för bomvidd på dom? jag rider ju bara kallblod just nu så.. jag skickade ett mejl till grafströms å frågade å dom sa att de bara va en storlek, stämmer det? jag gjorde en tråd om det men det va ingen som svarade på den...:confused:

det stämmer, väldigt smal bom men montésadlarna är som sagt gjorda för att hästan ska prestera det allra bästa i trav och jag blev också lite fundesam när jag såg en för första gången men det är en padd till som ska ligga mellan sadeln och ryggen och som gör ryggraden totalt fri:d

Trotting_horse skrev:
jo jag har väl tänkt att jagv ska ta å skaffa en monté sadel bara jag får råd med det men ja... hur är det med monté sadlar egentligen, alltså vad ska man ha för bomvidd på dom? jag rider ju bara kallblod just nu så.. jag skickade ett mejl till grafströms å frågade å dom sa att de bara va en storlek, stämmer det? jag gjorde en tråd om det men det va ingen som svarade på den...:confused:

Det är det kluriga... Ddet finns bara en storlek ja :smirk: Men än så länge är det bara en häst jag inte kunnat rida med den på... Man får lägga rediga paddar under..

Min är rätt trång, men jag har 1-2 underlägg/paddar som jag varierar med i löpen (jag är rätt fjollig då många anser att dom passar utmärkt, men jag tycker dom/den e aningen trång ibland)

Montéryttare skrev:
Det är det kluriga... Ddet finns bara en storlek ja :smirk: Men än så länge är det bara en häst jag inte kunnat rida med den på... Man får lägga rediga paddar under..

Min är rätt trång, men jag har 1-2 underlägg/paddar som jag varierar med i löpen (jag är rätt fjollig då många anser att dom passar utmärkt, men jag tycker dom/den e aningen trång ibland)

äh inte är väl det fjolligt... är väl bara bra om man är försiktig... man vill ju inte att lill pållen ska få ont i ryggen...;) heheh... vad användet du för padd till sadeln då?

Trotting_horse skrev:
äh inte är väl det fjolligt... är väl bara bra om man är försiktig... man vill ju inte att lill pållen ska få ont i ryggen...;) heheh... vad användet du för padd till sadeln då?

Jag har en först som jag alltid har... för att få sadeln att passa maximalt. Den kom med i från frankrike för under tusenlappen. Riktigt, riktigt bra är den!

Sen har jag en andra, gel-pad som är den dyrare varianten med tyngd i sig som utjämnar tryck. Har bara den ibland, om inte allt passat till 100%

Sen en tredje, i riktig filt på 1cm. Har den i nödfall om jag måste testa en i snabbjobb o manken är för hög på hästen. Den är utskuren i fram för manken, så höjden läggs på ryggen. Kan eventuellt lägga på den fjärde ovanpå den tredje som är en "fluff" padd o bara "lyfter" upp sadeln från ryggen. Men då går det inte att dra ordentligt på gjorden så man får se till att inte snurra runt med sadel... Det är bara nödlösning som jag har hemma hehe...

Lite om mina padd-hysterier :D

De har en monte sadel på Börjes! Ca 1600 kr, Vet ej om den är bra men det kanske någon annan här som vet någonting om den?

Eldkvasten skrev:
De har en monte sadel på Börjes! Ca 1600 kr, Vet ej om den är bra men det kanske någon annan här som vet någonting om den?

Samma skit-sadel som såldes på solvalla men betydligt billigare...

Men det finns många som gillar den tydligen!

Eldkvasten skrev:

jag har en sån. tycker den är rätt så dålig pga att den har inga riktiga "knästöd" å så är den på gränsen för att vara för lång för min häst,men hon är ju bara 158 hög så:smirk: men den duger att ha som träningssadel. men i lopp skulle jag inte rekomendera den.

Senast ändrad av en moderator:

Marri skrev:
jag har en sån. tycker den är rätt så dålig pga att den har inga riktiga "knästöd" å så är den på gränsen för att vara för lång för min häst,men hon är ju bara 158 hög så:smirk: men den duger att ha som träningssadel. men i lopp skulle jag inte rekomendera den.

en sån sadel har jag kollat på... jag hade funderingar på att köpa den ett tag men jag vet inte om det är en sån bra idé då i så fall.. om den är för lång för din häst som är 158 så är den ju får lång åt min med eftersom att han är väl typ 153 så.. nån som kan rekomendera nån bra sadel? alltså som inte är alldeles för dyr då eftersom att jag inte ens tagit licens eller så så.. jag menar jag vill ju inte ha nån skitsadel men jag vill väl inte ha nån för 10 000 heller eftersom att jag vet inte hur länge jag kommer att hålla på med monté om det nu skulle bli så att jag skulle börja tävla å så..

då tycker jag att det räcker med att du har din vanliga sadel så länge...
(förutsätter förstås att den passar på din häst)

Jag rider i min syntet dressyrsadel, det funkar bra nu iallafall medans jag tar licensen och eftersom den inte väger just någe så passar den ju mig som håller på att banta.....tur att man inte ska väga hur lite som helst.

Eldkvasten skrev:
Jag rider i min syntet dressyrsadel, det funkar bra nu iallafall medans jag tar licensen och eftersom den inte väger just någe så passar den ju mig som håller på att banta.....tur att man inte ska väga hur lite som helst.

:rofl: :rofl: jag började rida i min dressyr sadel på X-antal kg då jag själv är väldigt lätt... Jag var skit kaxig med att det var en perfekt sadel att rida i tills man börja rida riktiga lopp....där det inte räckte att skutta runt på en 20-tid :D

Men det var för 2 år sen då okunskapen var det största gisslet...

Nu har vi utvecklats nå enormt o tagit det bästa från dom franska ryttarna och framförallt förstått att en monte/galopp sadel är ett måste för att hästarna överhuvudtaget skall få en ärlig chans att kunna kuta... ;)

Montéryttare skrev:
:rofl: :rofl: jag började rida i min dressyr sadel på X-antal kg då jag själv är väldigt lätt... Jag var skit kaxig med att det var en perfekt sadel att rida i tills man börja rida riktiga lopp....där det inte räckte att skutta runt på en 20-tid :D

Men det var för 2 år sen då okunskapen var det största gisslet...

Nu har vi utvecklats nå enormt o tagit det bästa från dom franska ryttarna och framförallt förstått att en monte/galopp sadel är ett måste för att hästarna överhuvudtaget skall få en ärlig chans att kunna kuta... ;)

Det är klart att allt utvecklas, hade det inte behövts hade inte sadeln funnits! Jag menar att man kan ju alltid börja i sin gamla sadel! Som jag, har hellt enkelt inte råd att köpa hästen och sproilans ny utrustning på en gång. Nöjer mig med att allt jag har faktiskt fungerar på den nivån jag befinner mig i nu!

Eldkvasten skrev:
Det är klart att allt utvecklas, hade det inte behövts hade inte sadeln funnits! Jag menar att man kan ju alltid börja i sin gamla sadel! Som jag, har hellt enkelt inte råd att köpa hästen och sproilans ny utrustning på en gång. Nöjer mig med att allt jag har faktiskt fungerar på den nivån jag befinner mig i nu!

Absolut...men ska man sen ut o tävla måste man ju ha bland det bästa om man överhuvudtaget skall få pengar, är skit tuffa förhållanden nu! Men man får absolut rida i vad man vill ;)

Rider man lätt eller står upp? Vr hittar man loppen? Jag sökte på Jägersro men fann inget Montelopp bland propparna.

Djurjouren skrev:
Rider man lätt eller står upp? Vr hittar man loppen? Jag sökte på Jägersro men fann inget Montelopp bland propparna.
Det beror på vilken häst du har, vissa hästar är omöjliga att rida lätt på i den farten pga av deras steg... du hittar nog snart en stil som passar dig! Gå in på travsport.se , där finns det!

har inte "simben" -hoppas ni förstår vem jag menar- en "vanlig" sadel?
han måste komma riktigt långt om han ska till frankrike:idea:

jo men nu är det såhär att jag tänkte köpa en ny sadel så fort jag får råd för jag hatar min förbannade jävla sadel..:mad: den liksom.. alltså den duger väl kanske men den är lite knasig.. den skulle nog behöva stoppas om och så.. men just nu brukar jag låna en annan allround sadel att rida i.. jag har en dressyr sadel i syntet men den kan jag inte heller använda för det är en "normal" bom på den å min pålle måste ha vid.. så ja jag tänkte ändå köpa ny sadel så jag tyckte att de va lika bra att satsa på en monté då påengång eftersom att jag har en allround:smirk:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 336
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 075
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka