nån som rider monté eller kan mycket om det?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Trotting_horse
  • Startdatum Startdatum
T

Trotting_horse

Hej!
jag har tänkt att jag ska väl börja lite smått med monté och så.. men jag antar att det ligger väl en hel del träning bakom det...:d så ja.. hur kan man tex. träna upp balansen (för jag antar att det är viktigt med bra balans?) och vilka muskler bör man träna upp? nån som kan mycket om monté här? jag kan typ ingenting så jag är typ tacksam för allt fakta ni skriver å så..:banana:

Sv: nån som rider monté eller kan mycket om det?

Det ligger mkt träning bakom all slags ridning.... Du bör vara en mkt god ryttare för att klara av att rida monté och då har du den balans som krävs... muskler borde du ju ha oxå om du är van att rida i snabbare tempå än skritt...;)
Och jag tycker nog inte att det bara är något man börjar med...Har du någon lämplig häst?? Har du intresset för trav? Har du någon som kan hjälpa dig med att plugga för ev, licens?? Det är ganska mkt runt om ridningen man bör kunna oxå.... Men det är ju kul om du har hittat en ny gren som verkar intressant..... Och jag garanterar dig att det är jätte kul med monté!!!

Rid, Rid och Rid!! Du hittar balansen och vilken stil som passar dej med tiden! Det knepiga i början är att hålla hästen i trav, lite framåtvikt så blir det galopp. :P Lycka till!!

heheh jo jag antar att jag har väl balansen å musklerna då eftersom att jag rider minst en häst om dagen.. jag har många lämpliga hästar att rida på eftersom att jag är i ett travstall varje dag. jag rider inte bara travare utan jag går på ett ridgymnasium också så jag rider 2 lektioner i veckan (en dressyrlektion å en hopplektion). jo också var det ju just det där med licens... hur är det med den egentligen? visst är det från och med året man fyller 18 man får ta den eller? måste man ha nån travlicens först eller så?..

Trotting_horse skrev:
heheh jo jag antar att jag har väl balansen å musklerna då eftersom att jag rider minst en häst om dagen.. jag har många lämpliga hästar att rida på eftersom att jag är i ett travstall varje dag. jag rider inte bara travare utan jag går på ett ridgymnasium också så jag rider 2 lektioner i veckan (en dressyrlektion å en hopplektion). jo också var det ju just det där med licens... hur är det med den egentligen? visst är det från och med året man fyller 18 man får ta den eller? måste man ha nån travlicens först eller så?..

Det är när du fyllt 18 som du kan plocka ut licensen...

Då ser du ut att ha en mycket bra grund att bygga på, försök tränamycket på "lätt-sits/fältsists" så att du byggger upp mycket rumpa å tål mjölksyra i ben o rumpa...

Sen är det taktik, loppvana som är en viktig grejj... Rid alla snabbjobb du får, det ger en viss rutin som är obetalbar när det sen kommer till lopp... För hastigheten i lopp är annan än att jogga/rida hemma... Då ska du vara sjukt fokuserat, helt i balans, samt "rida" hästen utan att störa...

Mycket att tänka på... Hoppas att det går bra för dig!=)

Ett tips att träna dina ben muskler är att sitta mot vägen på huk så benen är i 90 grader, om du förstår vad jag menar, och sitta så nån minut. om ni är 2 så ta ex. en bukgjord och sätt fast 2 grimskaft i vardera sida, en har bukgjorden på magen och den andra drar i grimskaften medans den framför försöker springa, väldigt rolig övning. Dom som rider monte i min klass gör så, själv kör jag bara, så jag tittar bara på när dom kör dom här övningarna och skrattar åt dom hehe ;)
Balasen hittar man så länge man har samma tyngd på båda sidorna av hästen...

Montéryttare skrev:
Det är när du fyllt 18 som du kan plocka ut licensen...

Då ser du ut att ha en mycket bra grund att bygga på, försök tränamycket på "lätt-sits/fältsists" så att du byggger upp mycket rumpa å tål mjölksyra i ben o rumpa...

Sen är det taktik, loppvana som är en viktig grejj... Rid alla snabbjobb du får, det ger en viss rutin som är obetalbar när det sen kommer till lopp... För hastigheten i lopp är annan än att jogga/rida hemma... Då ska du vara sjukt fokuserat, helt i balans, samt "rida" hästen utan att störa...

Mycket att tänka på... Hoppas att det går bra för dig!=)

plocka ut licensen när man är 18 ja... men asså, får jag ta den liksom när jag är typ 17 då eller å ta ut den när jag är 18 eller mmåste jag vänta till det att jag fyller 18??

prelude skrev:
Ett tips att träna dina ben muskler är att sitta mot vägen på huk så benen är i 90 grader, om du förstår vad jag menar, och sitta så nån minut. om ni är 2 så ta ex. en bukgjord och sätt fast 2 grimskaft i vardera sida, en har bukgjorden på magen och den andra drar i grimskaften medans den framför försöker springa, väldigt rolig övning. Dom som rider monte i min klass gör så, själv kör jag bara, så jag tittar bara på när dom kör dom här övningarna och skrattar åt dom hehe ;)

heheh okej ja man får väl ta å prova det då..;) det där med väggen har man ju provat på nån gång på idrotten å så.. det är rätt jobbigt efter ett tag..;)

Trotting_horse skrev:
plocka ut licensen när man är 18 ja... men asså, får jag ta den liksom när jag är typ 17 då eller å ta ut den när jag är 18 eller mmåste jag vänta till det att jag fyller 18??

Man får gå licenskursen det året man fyller 18 och kan plocka ut licens och köra/rida lopp innan man faktiskt fyllt 18 år.

hehe jo man gjorde de på idrotten när man gick i grundskolan.. men prova det andra jag sa... det är en bra och rolig träning ;)

du behöver inte ha travlicens innan. men om du har det (kör behöver du bara rida ett godkänt provlopp för att få monte licensen (eller har dom ändrat det?)

prelude skrev:

Det är balansen så man sitter kvar på hästen, ja. Det är ju också viktigt men ska hästen prestera något så ska man även vara noga med att inte få tyngdpunkten för långt fram.

Det största felet man ser ryttarna i Sverige göra är att de inte är i balans med hästen i varje del av hästens rörelse, de tvingar då hästen att använda sin kraft till att balansera sin ryttare istället för att enbart springa. Då går det långsammare. Dessutom medför framvikt en onödigt stor belastning på hästens framdel.

solros skrev:
Det är balansen så man sitter kvar på hästen, ja. Det är ju också viktigt men ska hästen prestera något så ska man även vara noga med att inte få tyngdpunkten för långt fram.

Det största felet man ser ryttarna i Sverige göra är att de inte är i balans med hästen i varje del av hästens rörelse, de tvingar då hästen att använda sin kraft till att balansera sin ryttare istället för att enbart springa. Då går det långsammare. Dessutom medför framvikt en onödigt stor belastning på hästens framdel.

men finns det inget bra sätt man kan träna på då så att man får bättre balans? alltså lite balans har man väl redan eftersom att man inte rammlar av hela tiden när man rider..:d nu menar jag ju inte att jag vill ha nåt tips om hur man går på lina eller så..:d :banana: heheheh..;)

Nu är jag bara staketryttare så jag tror du får bättre tips av de som faktiskt rider...:D

Mina råd är: Om du är rökare, sluta. Och se till att du har en god grundkondition.

Trotting_horse skrev:
men finns det inget bra sätt man kan träna på då så att man får bättre balans? alltså lite balans har man väl redan eftersom att man inte rammlar av hela tiden när man rider..:d nu menar jag ju inte att jag vill ha nåt tips om hur man går på lina eller så..:d :banana: heheheh..;)

Barbacka ridning är det absolut ultimata...

Men annars sitta påen stor rund boll o göra olika balans övningar samt så på ett ben o sånna enkla grejjer!

Montéryttare skrev:
Barbacka ridning är det absolut ultimata...

Men annars sitta påen stor rund boll o göra olika balans övningar samt så på ett ben o sånna enkla grejjer!

jo jag har ju tänkt att jag ska börja rida barbacka oftare och utan stigbyglar och sånt.. men när man rider barbacka så blir det ju inte så mkt träning för pållen... å jag tycker synd om han för det är inte lätt att sitta på honom för han har så skumpig trav... men jag brukar mest galoppera när jag rider barbacka..

Trotting_horse skrev:
jo jag har ju tänkt att jag ska börja rida barbacka oftare och utan stigbyglar och sånt.. men när man rider barbacka så blir det ju inte så mkt träning för pållen... å jag tycker synd om han för det är inte lätt att sitta på honom för han har så skumpig trav... men jag brukar mest galoppera när jag rider barbacka..

Galoppera är jätte bra. Så länge man "rider" när man rider barbacka så arbetar balansen maximalt...

Su kan ju börja varje pass o avsluta med utan stigbyglar och därimellan rida som vanligt så får härsten röra på sig oxå ;)

Rid i korta läder!! Jag rider i nästan jockey läder, inte riktigt men nästan och på så sätt kan jag lova dig att du tränar balansen och lår/ben musklerna!!!

lie skrev:
Rid i korta läder!! Jag rider i nästan jockey läder, inte riktigt men nästan och på så sätt kan jag lova dig att du tränar balansen och lår/ben musklerna!!!

Men inget bra att rida i innan man har balansen, måste finnas en ordentli grund ;)

Hehe jo i för sig...:P

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 336
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 075
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka