nån som kan hjälpa mig??

dragonjannike

Trådstartare
jag har funderat en tid nu och har kommit fram till att jag ska skaffa mig en egen kuse :D
nu behöver jag lite råd på vad jag ska kolla på när de gäller hästen jag provrider.
jag lade tråden här pga av att jag ska skaffa mig en hopphäst jag kan tävla med. tänkte då att ni kanske kan hjälpa mig med vad jag ska kolla efter..
skulle vara snällt. :)
jag vill ju inte köpa "fel" häst, och ångra mig efteråt..

Sv: nån som kan hjälpa mig??

För att kunna svara på frågan o försöka hjälpa dig så undrar jag vad för häst du tänkt dig, dvs. vilken nivå du själv är på, vad du har som mål med ridningen(tävla? lätta, medelsvåra klasser?) osv... Sen är ju självklart en viktig del i frågan hur mkt pengar du kan tänka dig att lägga på hästen :angel:

Men i allmänhet är psyket a och o. Är det din första häst som du tänkt ska "lära dig" så rekomenderar jag en liten äldre häst, kanske 11-15 år.. Är du mer rutinerad så kanske en yngre häst att utvecklas tillsammans med kan vara ett alternativ? Men som första häst så skulle jag inte rekomendera någon yngre. Vill du kunna komma upp lite i klasserna så är självklart hästens teknik viktig, då ska du kolla framben, bakben och ryggverkan samt taxering. Men hästens inställning till hindrena är ännu viktigare! Be att få ta fram något titthinder och se hur hästen reagerar.
Något jag även tycker är viktigt är hur hästen är att rida i markarbetet, då detta är en stor del i vardagen.

Annat som också kan vara viktigt om du tänkt köpa en liten äldre läromästare är att kolla upp tidigare resultat på tävlingsbanorna. detta kan du göra på ridsportsförbundets hemsida. Många säljare försöker nämligen luras.

Gör även en ordentlig veterinärbesiktning, hade du tänkt att köpa en lite dyrare häst så kan du ju alltid röntga. Undvik hästar som haft mkt återkommande skador, ex kotledsinflamationer osv...

Hoppas du fått någon hjälp iallafall!!

/Maria

maria_b skrev:
För att kunna svara på frågan o försöka hjälpa dig så undrar jag vad för häst du tänkt dig, dvs. vilken nivå du själv är på, vad du har som mål med ridningen(tävla? lätta, medelsvåra klasser?) osv... Sen är ju självklart en viktig del i frågan hur mkt pengar du kan tänka dig att lägga på hästen :angel:
just nu e jag på den nivån att jag kan öppna o sluta, skänkelvikning, få hästen att gå i rätt form, har även fått min ridlärares häst att gå i svag passage mm, hoppat 125 enstaka hinder.
jag rider lektion 3 ggr i veckan... men just nu har ridningen för min del stått still... kommer ingenvart just nu... därav hästköpet för jag vet att jag kan så mkt mer.. behöver bara friska upp minnet..
jag vill komma ut och börja tävla och få lite mer erfarenheter av de då jag itne varit ute på så mkt.. har inte haft en häst som har haft kapacitet för de...
har haft foderhäst förr, eller ja han va som en foderhäst med de undantaget att jag itne betalade nått.. har varit medryttare på hästar och så.. så jag har erfarenhet av att ha en egen häst.
jag har tänkt att lägga runt 30-60.000. 60.000 lägger jag bara om jag får en riktigt bra häst. jag betalar itne överpris för en häst som e halvdan...

Men i allmänhet är psyket a och o. Är det din första häst som du tänkt ska "lära dig" så rekomenderar jag en liten äldre häst, kanske 11-15 år.. Är du mer rutinerad så kanske en yngre häst att utvecklas tillsammans med kan vara ett alternativ? Men som första häst så skulle jag inte rekomendera någon yngre. Vill du kunna komma upp lite i klasserna så är självklart hästens teknik viktig, då ska du kolla framben, bakben och ryggverkan samt taxering. Men hästens inställning till hindrena är ännu viktigare! Be att få ta fram något titthinder och se hur hästen reagerar.
Något jag även tycker är viktigt är hur hästen är att rida i markarbetet, då detta är en stor del i vardagen.

Annat som också kan vara viktigt om du tänkt köpa en liten äldre läromästare är att kolla upp tidigare resultat på tävlingsbanorna. detta kan du göra på ridsportsförbundets hemsida. Många säljare försöker nämligen luras.
jag vill helst inte köpa en äldre häst då de e lite svårt o sälja en gammal häst när jag ska köpa en ny... måste ju liksom göra de nån gång... sen vill jag ha en häst som jag kan ha i många år och utvecklas med. jag kommer ha en bra tränare att träna för så de e inga problem om den e runt 7.[/QUOTE]

Gör även en ordentlig veterinärbesiktning, hade du tänkt att köpa en lite dyrare häst så kan du ju alltid röntga. Undvik hästar som haft mkt återkommande skador, ex kotledsinflamationer osv...

Hoppas du fått någon hjälp iallafall!!

/Maria
okej tack så mkt! har du nått att tillägga nu när du vet lite mer om mig så tackar jag och tar emot! :)

dragonjannike skrev:
jag vill helst inte köpa en äldre häst då de e lite svårt o sälja en gammal häst när jag ska köpa en ny... måste ju liksom göra de nån gång... sen vill jag ha en häst som jag kan ha i många år och utvecklas med. jag kommer ha en bra tränare att träna för så de e inga problem om den e runt 7.

Okej en 7 åring är ju inte helt grön så det går säkert bra och det viktigaste är att det känns bra! För 60 000 tror jag du kan hitta en bra 7åring som kanske gått runt 110cm.. men allt handlar ju om utbud och efterfrågan, ibland har man ju också tur och gör ett kanonköp :idea: Kolla runt i omgivningen om du vet någon som känner till nån häst som är till salu, då är det lättare att ta reda på hästens bakgrund och varför den säljs. provrid flera gånger innan du bestämmer dig, och provrid flera hästar så du har något att jämnföra med! :cool: Ta gärna hjälp av någon tränare eller annan erfaren person(som helst vet hur du rider och vad du är ute efter) som följer med dig när du letar.
Och det viktigaste igen, ett bra temperament och lätthanterlig :p

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 433
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 910
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka