Nån som kan hjälpa mig?

S

Samevil

Jag hoppas nån kan ge mig kloka svar på mina frågor.
Jag är på väg att köpa en ponny som jag var och provred.

Ponnyn är en korsnings ponny från tyskland hon har tyskt pass.
Har själv sett passet.
Säljaren som ska sälja ponnyn betalar av till en annan ägare.
När jag frågade om ägarbevis så fanns det inget
Ingen av dom visste vad det va.
Och när jag frågade om dom hade kontrakt så hade dom visst skrivit nåt avtal på det hela.
Den ska vara försäkrad säger dom.

Mina frågor är.
Ska inte denna ponnyn vara registrerad i sverige?
Ska det då inte kunna skickas efter nytt ägarbevis på ponnyn?
Vem ska jag betala av dessa två?
Räcker det med bara ett vanligt köpavtal på köpet eller är det inte ett måste att göra ett ägarbyte också?

Snälla ge mig bra svar,själv har jag bara förvirrat mig i allt detta.

Sv: Nån som kan hjälpa mig?

Avstå från köp till dess att avbetalningen är slutförd. Finns det ägarrättsförbehåll (vanligt) så är inte ponnyn säljarens förrän den är till fullo betald. Det innebär att du betalar för den, men kan bli av med ponnyn till den som sålt den till säljaren.

Vad gäller ägarbyte är det nog bäst att kontakta den förening som gett ut passet.

Eftersom ponnyn är tysk ska den också ha tyskt pass vilket innebär att den är registrerad i Tyskland. Om det inte handlar om avelsdjur brukar men inte tilläggsregistrera i Sverige. Så nej den behöver inte vara registrerad i Sverige.

Jag ger nog upp det här med att köpa ponny =)
Blir tokigare än vanligt

Jag hade nog avvaktat med denna ponny dels för att förra ägaren egentligen äger hästen samt att ponnyn inte har sitt tyska ägarbevis som behövs för att du ska kunna identifieras som ny ägare. Det är inget som behöver registreras men den som innehar ägarbeviset sägs äga hästen/ponnyn alltså kan du aldrig styrka att du äger ponnyn.

Det här med att köpa en häst som säljaren fortfarande har skulder på till tidigare ägare, dvs inte äger helt, är inget man ska satsa på. Personligen vägrar jag köpa en häst som inte är fullt betald och jag har även en separat del i kontraktet avsedd för att säljaren ska kunna lova att det inte finns någon skuld på hästen till tidigare ägare eller att den är pantsatt eller liknande.

Som tidigare skrivits riskerar du att behöva lämna ifrån dig hästen, och troligen inte få tillbaka några pengar, om det blir problem mellan säljaren och förra ägaren och rättsväsendet kallas in.

Det kan ju inte stämma, jag har bara haft ägarbevis till en häst. De andra har varit utlandsreggade importer. Kvitto o kontrakt är mitt ägarbevis o det ska räcka mer än väl.

Om du inte får ägarbeviset i din hand vid köp, så kan du inte styrka att hästen är din, trotts köpeavtal, då hästen är Tyskregistrerad. Man kan inte få ut något nytt ägarbevis i efterhand, då det alltid ska följa med hästen, viktigare än passet för att styrka ägarskap( i Tyskland iaf). Då jag köpte mitt Tyska sto för 4 år sedan så fick jag inget ägarbevis, hade ingen aning om att man skulle ha det. Men som tur så fick jag tag i den som importerat henne, som hade det liggandes hemma, så jag fick det.
Sedan ska man aldrig köpa en häst som inte är slutbetald då det oftast finns med en klasul i Svenska köpeavtal att hästen inte är köparens förrän den är slutbetald. Dom du köper av kan ju skita i att avbetala den efter att du köpt den, & då kan den ursprungliga ägaren i sin tur kräva dig på resterande belopp via Kronofogden om du har otur.
Du behöver inte registrera ponnyn i Sverige om du inte ska tävla el. avla. Mitt sto är dubbelreggad ,då jag tagit föl på henne & stambokfört henne i båda länderna.
Jag hade inte köpt denna ponnyn förrän den är slutbetald & har sitt ägarintyg från Tyskland.
Vid köp ska säljaren ALLTID kunna visa upp försäkringbrev,pass, ägarbevis & kontrakt i ditt fall så du kan se vad som är avtalat mellan den förra ägaren.
Om dom skyller på att dom inte kan hitta papprena så ska du med all rätt bli misstänksam. Så många som du vill tro på köparen, köper hästen & ser sedan aldrig några papper el. försäkringsbevis.
Så står du där med med lång näsa & blivit lurad, & kan inte häva köp då du har undersökningsplikt. Det osar lurt här.........

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 486
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 892
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka