Sv: Namngivningsceremoni
Tycker ni gör ett helt logiskt val.. Jag skulle aldrig döpa mina barn i kyrkan om jag själv inte går dit regelbundet, vilket jag inte gör så det skulle känns väldigt falskt!
Tips från mig är att göra det ni själva vill... Bjud in nära och kära och ha en mysig stund...Kan ju berätta hur det gick till när min systerdotter namngavs... Det va jättemysigt och passade dom/oss perfekt!
Min syster ringde till kommunen som slussade henne vidare till samma person som genomför borgliga vigslar.. (vet inte vad det heter). Dom bestämde tid och plats och dom gör cermonin gratis med eftersom det är på hans fritid som han kom ut för att hålla cermonin så fick han en symbolisk summa som tack...
Dom bor på landet med en äng utanför deras hus så det är högt långt gräs. Då kom stora gräsklipparen fram och det klipptes en gång ner till skogskanten och en "fyrkant" där själva cermonin hölls. En kompis till dom fixade ett stort blomarrangemang, som en stor båge typ. Där under stod vi med kommungubben som höll ett fint tal på ca 20 min om barns egna viljor och framtiden.. En annan kompis sjöng 2 sånger, en innan cermonin och en i mitten.. Efteråt bjöd vi på mat inne i huset och alla hade det jättetrevligt. En otroligt lyckad dag med andra ord.
Som sagt så är mitt tips att göra som ni känner passar er. Dom är väldigt flexibla och man får lägga upp cermonin som man vill.. Tror även att han från kommunen läste någon dikt som han tyckte om. Tror varken min syster eller hennes sambo hade någon egen utan han tog en han själv gillade..
Det va iallafall en helt underbar dag som komemr att upprepas när det blir fler barn i familjen...
Muddson