Namngivningsceremoni

Camilla_H

Trådstartare
Jag och min sambo är hedningar. Alltså vi är inte religiösa och min sambo är varken döpte eller konfirmerad, jag är döpt men inte konfirmerad.

Därför är det rätt logiskt för oss att INTE döpa vårt barn. Om det senare vill döpas in i den kristna religionen eller någon annan religion är det okej.

Nu undrar jag om tips inför en namngivningsceremoni istället för dop - vad gör man och hur går det till?

/Camilla
 
Sv: Namngivningsceremoni

Det är ju det bästa med namngivnongsceremonier! Man får bestämma helt själv hur det ska se ut!

Kanske läsa dikter eller nått...
Huvudsaken är ju att det är något som ni tycker visar kärlek o glädje!
 
Sv: Namngivningsceremoni

Tycker ni gör ett helt logiskt val.. Jag skulle aldrig döpa mina barn i kyrkan om jag själv inte går dit regelbundet, vilket jag inte gör så det skulle känns väldigt falskt!

Tips från mig är att göra det ni själva vill... Bjud in nära och kära och ha en mysig stund...Kan ju berätta hur det gick till när min systerdotter namngavs... Det va jättemysigt och passade dom/oss perfekt!

Min syster ringde till kommunen som slussade henne vidare till samma person som genomför borgliga vigslar.. (vet inte vad det heter). Dom bestämde tid och plats och dom gör cermonin gratis med eftersom det är på hans fritid som han kom ut för att hålla cermonin så fick han en symbolisk summa som tack...

Dom bor på landet med en äng utanför deras hus så det är högt långt gräs. Då kom stora gräsklipparen fram och det klipptes en gång ner till skogskanten och en "fyrkant" där själva cermonin hölls. En kompis till dom fixade ett stort blomarrangemang, som en stor båge typ. Där under stod vi med kommungubben som höll ett fint tal på ca 20 min om barns egna viljor och framtiden.. En annan kompis sjöng 2 sånger, en innan cermonin och en i mitten.. Efteråt bjöd vi på mat inne i huset och alla hade det jättetrevligt. En otroligt lyckad dag med andra ord.

Som sagt så är mitt tips att göra som ni känner passar er. Dom är väldigt flexibla och man får lägga upp cermonin som man vill.. Tror även att han från kommunen läste någon dikt som han tyckte om. Tror varken min syster eller hennes sambo hade någon egen utan han tog en han själv gillade..

Det va iallafall en helt underbar dag som komemr att upprepas när det blir fler barn i familjen...

Muddson
 
Sv: Namngivningsceremoni

Jag ska på en sådan på lördag, kan rapportera efter det hur det var :). Har aldrig varit på någon tidigare.
 
Sv: Namngivningsceremoni

Jag ska (också) på namnceremoni på lördag och kan dela med mig när jag kommer hem.
 
Sv: Namngivningsceremoni

Jag har varit på en sådan. Det var hemma i trädgården hos några kompisar. Väldigt fint och ganska enkelt. Det gjordes av en person som också utför borgeliga vigslar. Så när namngivningsceremonien var klar så passade de på att gifta sig. De flesta av oss visste inget om vigseln så det var extra kul!
 
Sv: Namngivningsceremoni

På de två jag varit på åt vi middag och sedan "döptes" knoddarna i champagne av morfadern. Trevligt. Sedan var det ett hiskeligt framfört stycke på fiol av tondövt barn i 13-års åldern, det tycker jag ni kan hoppa över:devil:
 
Sv: Namngivningsceremoni

Vet inte om det finns liknande "förrättare" som med borgerligt bröllop, men tror jag har läst något om det på nätet på kommunsidorna kanske.

Man kan ju bjuda in folk lite som på barnkalas för år 0 ;). T ex de som inte automatiskt hälsar på när den lille är nyfödd (folk som bor långt bort t ex och bekanta). Man kan väl berätta lite om namnen/t. Varför man valde dem/det. Man kan väl hålla tal om man vill, men annars är det väl mer som en sammankomst då man kanske ger presenter till barnet och äter lite.:idea:
 
Sv: Namngivningsceremoni

*kl*
Tack alla för era svar! Det har gett en del inspiration och planeringen är påbörjad! Hörde också om boken "Den svenska högtidsboken" som tydligen är till för sekulariserade högtider och ger tips på vad man kan göra/läsa/sjunga.

Det hade varit jättekul med att hålla till i trädgården men då det är dags att namnge vårt barn (som inte är född ännu, tre veckor kvar) så är det nog vinter så det blir till att hålla till inomhus! :)

/Camilla
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 880
Senast: Manji
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 833
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp