namnet primus

Sv: namnet primus

I Finland finns nog så många hästar med udda namn...
T.ex. Pinkpop, Prins Póló, Sókrates, Vá och sist men inte minst Hagrid frá Hogwarts. :crazy: Den sista tycker jag är bara löjlig, kom igen liksom.

Så jämfört med Hagrid trycker jag inte att Prímus är så farlig, man lyckas nog trixa in en svag isländsk klang i den ifall man så vill tycker jag. :)

ja varför inte....

Förlåt om du tog illa upp, det var inte meningen att du skulle göra det.

Var bara det att spritkök var det första jag fick upp i huvudet när jag läste Primus.

Men ju mer jag tänker på det så gillar jag faktiskt Primus, det är faktiskt ganska fint och STORT + att det faktiskt går att uttala :)

Men du kanske har tänkt dig att man ska säga det på ngt galet sätt?

det är lugnt..;) hehe nej tänkte inte heller uttala det på ett krånligt sätt utan gillar det också för att det faktiskt går lätt att uttala bla..:)

jag som inte e så inne på harry potter så tycker ju nog nästan att hagrid låter lite isländskt..
vågar väl knappast ens säga att min häst har 2 föl med icke islänska namn.dock inte jag som döpt dom.

Vad har han för färg? :)

Själv är jag nog löjligt såld på alla "gamla" färgnamn. Ofta enkelt, men trevligt traditionellt och lite "back to basic". Namn som Jörp, Skjóni, Mósa är helt underbara tycker jag!! ;) Måste ju iof ge dig en eloge för att du funderar på att välja ett namn som man inte kan uttala så fel! ;)

Senast ändrad:

han är fux med stjärn. stora ögon och den sötaste lilla fölungen jag set..:);)

Av namnen på listan från WF är tex Piltur(pojke), Pjakkur(busig pojke) och Prati(ännu busigare) enkla att uttala och trevliga (enl. mig)

tack för namn förslagen! piltur tycker jag låter lite.. konstigt faktiskt..pjakkur gillar jag inte alls.. prati är ganska fint! :)

vad elaka ni är ,smaken är som baken,jag tycker Primus är jättefint.Om än inte särskillt isländskt.Fast jag tycker nog att det finns många hästar med otypiska namn:Alex,Jörgen,Solon mm

tack! :) tycker faktiskt också att primus är ganska fint.. det är tydligen nån gasol sort på island tror jag.. sen har det ju en annan lite kaxig betydelse (dock ej den islänska alltså) "typ klassens bästa elev, head boy ;):D

Vad heter mamman? Antar att du vill att fölnamnet ska ha anknytning till modern men det går ju på många sätt. :)

Prímus finns det som sagt ett antal hästar som heter, de flesta islandsfödda, men då hänvisar det till ett "primus-kök".

Prati gillade jag med!

prinsessa heter mamman..:) har redan en avkomma som jag döpt till prins så det går inte..;)

nej så har jag inte tänkt men vad smart! :) det är ett fint namn och passar ju in i min lilla skara! ska absolut fundera på det!! tack!:)

Det är inte elakt.
Det handlar bara om att man vill värna om de riktiga isländska namnen till en isländsk häst.

TS: Primus är nog ingen isländsk gasolsort, nej, utan det handlar väl om att man även på island har gasolkök som heter Primuskök?
Men visst. Finns ordet på isländska och det går igenom registrering så ska du väl döpa hästnen till det om det är det du vill!
Själv tycker jag att det låter som ett ridskolehäst-namn (typ gammalt svenskt halvblod), men smaken är som baken :)

Jag är själv en sucker för de jobbiga isländska namnen. De som är ovanliga och som inte "alla" hästar heter, utan som snarare är ovanliga, förklarande, isländska ord.
Mina två favoriter som jag vill döpa framtida föl till är t.ex Áfengur (typ alkoholhaltig) och Ástfanginn (Förälskad) :)

kl
undrar just om det finns andra "kungafamiljs"namn är just kongur? det finns ju både prins och kongur från knutshyttan....

Hersir = furste, adelsman
Lávarður = lord
Hertogi = hertig
Höfðingi = hövding
Greifi = greve
kung kan heta Konungur också (inte bara Kóngur)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: MML
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 330
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025