namnet primus

Sv: namnet primus

Ja, det finns ju en massa! Tycker att det nästan skapar mer tydlig anknytning till stoet! :idea:

Tycker du ska välja ett bättre än kongur, drottning, prinsessa eller prins om du väljer ett "kungligt" namn. De är såå tråkiga! :p

jag har ju som jag skrev i ett tidigare inlägg redan en prinsessa och prins så nej har inga planer på att döpa fölet till det. och nej jag tycker inte de namnen är tråkiga. vad tycker du för namn?

Riddari är ju ett annat förslag. Kanske inte direkt kungligt, men kungar brukar väl ha riddare iaf:idea:.

Hersir = furste, adelsman
Lávarður = lord
Hertogi = hertig
Höfðingi = hövding
Greifi = greve
kung kan heta Konungur också (inte bara Kóngur)

Lägger till namnet Goði som också betyder hövding (vad jag fått höra i alla fall).

KL.
Jäklar, hade inte en tanke på att det skulle vara krångligt!
Jag har ett stoföl som föddes här i maj. Mamman import, pappan klass 1.
Fölet är musblack och jag tänkte döpa henne till Dimma.
Tror ni det blir svårigheter, så jag blir tvungen att tänka om???

Bland hingstnamnen som tagits upp, gillar jag verkligen Riddari!

så får tacka för ditt förslag, det blev vinnar namnet! ;):D

Senast ändrad:

Det är ett supervackert namn, lite speciellt och ändå inte svårt att uttala, bra val!

Vad Silkisif nog menar med Kongur, Prins, Prinsessa osv är att de är lite vanliga, och inte heller skiljer sig speciellt från svenskan.
Smaken är som baken, jag är själv ett stort fan av isländska språket och leker gärna ihop ovanliga namn, och struntar blankt i om de är svåra att uttala :p Så är man som jag så är "Prins" lite småtråkigt, ja, men det är ju upp till var och en :)

Dimma är väl dessutom ett isländskt ord som betyder mörker?

*KL*

Värst tycker jag ändå är att det faktiskt finns en häst som heter Jesus.
Snacka om isländska anknytning där .. :angel:

Dimma är väl dessutom ett isländskt ord som betyder mörker?

*KL*

Värst tycker jag ändå är att det faktiskt finns en häst som heter Jesus.
Snacka om isländska anknytning där .. :angel:

Jo, men det finns ju en historia bakom det också...varför det blev det namnet.

*KL*

Det finns böcker för isländska namn och vad de passar på. Hrimfaxi t ex, och så finns Worldfengur samt en del på nätet, ex Moli har en sida för detta.

Man skall inte bara titta på färgen, utan hur hästen är, hur den rör sig och känna av hästen - namnet ska ju passa.

Han kanske föddes i Betlehem ( det finns en by i skåne som heter så). Det skulle vara något, en islandshäst vid namn Jesus från Betlehem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: MML
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 330
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025