Sv: Namnbyte

Det var riktigt dyrt.
Varför ska man åka på att betala 5000:- för att uppfödaren har sabbat för köparen?

Sjukt!

Men hur menar du att uppfödaren skulle ha sabbat för köparen? :eek:

OM man bokat hästen sedan föl kan man bestämma namn själv annars står det väl uppfödaren fritt att döpa den till vad den vill och det står köparen fritt att välja om man vill köpa den.

OM uppfödaren är villig att låta döpa den om den är bokad sen föl ja.
Men annars är det faktiskt uppfödaren som döper sina uppfödningar och det enda jag gör om det är en som är med sen tidigt,är att be att få förslag på ev. namn som börjar på en bokstav och som då ska på ett eller annat sätt passa ihop det jag använder på alla uppfödningar.

Jag är inte heller nöjd med min ena hästs namn. Men jag lever med det och skulle aldrig betala pengar bara för att byta ett namn. För mig spelar inte namnet någon större roll, hade det varit oerhört gräsligt så hade jag ju kunna valt att inte köpa henne eller ha det som i beräkningen på vad den hästen kostar, typ om jag söker en häst för max 80 000 kr och då hittar jag en häst för 75 000 kr så är det ju i bufferten för ett namnbyte om jag vill det.

Det är inte namnet som gör hästen utan hästen som gör namnet.

Det är inte namnet som gör hästen utan hästen som gör namnet.

:bow:
Sak samma vad hästen heter! Haft flera hästar med ful/tråkiga/hemska namn, men vad spelar det för roll? Hemma kallar jag dem vad jag vill, och på tävling får man väl lida lite då:p Det är nästan bättre att häste har ett annorlunda namn så att man sticker ut lite bland alla Golden Precious Princess Starlight osv....

Tänk om man hade en riktigt tjusig dressyrhäst som hette Brunte i en GP-klass, det hade varit något det! Så fult att det blir coolt;)

Kände en urläcker Hannoveranare (dressyr) Och han hette Arne. :D Han lyckades på något märkligt sätt ge klass åt det namnet.

Har haft ett fodersto som hette Fillan ( trasan på bohuslänska) och en Olga. På en ridskolan här finns en Fido (stor fux)

Ogillar också dessa tramsnamn (gärna i dubbelnamn ) som Prince, Princess, Queen, Night osv. Mitt halvblod hade ett sådant fånigt dubbelnamn med King i början. Detta är många år sen innan hästarna hade pass osv i den utsträckning som idag. När ägarbytet skulle registreras lät jag bara "King" falla bort. Nu fick han en förkortning på sitt riktiga namn som blev gäsligt i stället. "Prällen" :crazy

Gör det det i alla förbund?

Vet att det gör det i ASVH men har läst att det är billigare hos andra.

Jag ville byta namn på min förra häst som var reggad i ASVH, men fick besked av dem att har hästen ett pass (vilket han hade) så går det inte att byta namn. Jag kunde lägga till ett prefix, men inte byta namn. Har de verkligen ändrat på detta nu?

Enligt uppgifter jag har sett så har det mycket riktigt funnits ett totalförbud, men när jag läste om det lite igår så verkar det ha ändrats. Är inte säker på vartifrån jag fick informationen men jag Googlade nog bara "namnbyte häst", kika på det.

Halvt OT: Jag hade en hund som hade det gräsligaste namnet i passet. Hon hette någonting i stil med Lovelight Princess Valentina eller någonting. Hos mig hette hon Darja :p

Huu..det var ett gräsligt namn..dock gillade jag obstinata Ragata :D

Min första, en Labbe hette Mini Ha Ha. Hon kallades Raja

Men vi har en kanin med ett ganska coolt namn: Röken (för han är så snabb att man ser bara röken av honom)

Jag ville byta namn på min förra häst som var reggad i ASVH, men fick besked av dem att har hästen ett pass (vilket han hade) så går det inte att byta namn. Jag kunde lägga till ett prefix, men inte byta namn. Har de verkligen ändrat på detta nu?

Det stod om det i en liten ruta i Ridsport för något nummer sen då man skrev om ASVHs nya namnregler. De innebär bl a att det är tillåtet att lägga stuterinamn framför.

I sin helhet http://www.asvh.se/document/hastnamn.pdf

Man vad spelar det förroll var hästen heter, man kallar oftast inte hästen för dess riktiga namn iallafall.

Hade vart ascoolt om de ropade ut i högtalarna - "Feta Greta & blablabla" kommer in på banan. Får iaf publiken sig ett leende :)

Mina heter då Final Dancer & CK One. Men inte f-n kallar jag dem för d... Blir ju astöntigt och stå å ropa Fiiiiinal Daaaaaancer i beteshagen, skulle kännas att man var med i någon My little ponny film från 87!

Det heter/kallas numera Dennis & Calle. Thats it!

Äh, get over it!
Jag är inte överförtjust i min ponnys namn heller, så han benämns som sitt smeknamn. Det smeknamnet har jag intatuerat mitt på bröstet så i min ögon är det det han heter.

Om TS tycker namnet är så hemskt och verkligen vill byta så verkar det som om det bara är att bita i det sura äpplet och betala en rejäl summa för det.

Min häst har inte det vackraste namnet precis.

Hon heter whitewinetothefish (fast kallas för Jolly då hon egentligen från början är döpt till Jolly Bell men någon travtränare bytte namn på henne sen).

Vetrinären bara skrattade när han var här sist och vaccinerade och konstaterade att "man ska inte vara full när man ska namnge hästar" :rofl:

Haha, det var en smart veterinär! :D

Mer OT
På brukstävlingarna brukar vi ha en liten fanclub som står och fnissar när vi går förbi. Jag har en fjording/islänning, en väldigt enveten liten sak lika bred över bogen som hög (jag överdriver :D) som heter Ferguson. Dessutom är han musblack :D
(För er som inte förstår det roliga, Ferguson är ett traktormärke. Det fanns en gammal modell från 50?-talet som kallades Grålle. Väldigt kul med en traktorlik, grå häst som heter Ferguson)

Jag har även träffat en enorm ardenner som hette Nubbe.. Det var rätt sött faktiskt!

Hörru TS
Om du inte vill skriva ut namnet ifall uppfödaren sitter här, tror du inte h*n begriper att det är du ändå? Folk är inte korkade vettu, och vi är jäkligt nyfikna!

kom på ett litet russ som heter Salami.... :crazy:

Kl - jag skulle aldrig låta ett namn stoppa mig om jag verkligen gillade hästen, den får väl kallas nåt annat. Om det inte är stötande då...kan tänka mig nåt rasistiskt eller så, fast vem namnger hästar till sånt?

Min har ett vanligt tråkigt namn, dessutom hette en av ridskolehästarna där jag red likadant, men han har ett gulligt/roligt smeknamn. Ponnyn har ett av de där pretentiösa gullnamnen, så hon heter också nåt helt annat hemma;)

Har hört hästar som heter Comsist, T´dayzmyluckyday, Golden Garlic...fantasin flödar:)

Min häst har ett ganska så fult namn från uppfödaren, det är ett dubbelnamn och det andra namnet uttalas typ "hor as".
Känns inte så kul.....Men jag skulle aldrig kosta på att byta namn utan kallar honom för Harry. Det är inte så fint heller men blir lite coolt pga sin fulhet.
Så det får bli Harry på träningar och när jag ropar på honom. Sen vad en speaker ropar i en högtalare är ändå ganska mer sällan än det som blir varje dag så jag har valt bort att bry mig om det...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 907
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka