namnbyte av häst

M

mctyson

Får man byta namn på sin häst? Om den är blandras hur funkar det då? Var är den reggad? Kostar det något? Svara gärna:)

Sv: namnbyte av häst

ok detta är ju en blandras.. Men får se var den är reggad imorn när jag hämtar henne:)

Är det inte någon nyare regel som säger att man numera INTE får byta namn? Iaf på halvbloden.

Varför byta? kan ju kalla den för vad du vill ändå :) annars vet jag inte hur det funkar. Ska man byta namn behöver man ju nytt pass och registrera om den tror jag så den får rätt identitet vid chipläsning tex. Om det nu går så kostar det ju en slant.

Det namnet hon har är supertråkigt. Hon är reggad i svenska hästavelsförbundet så får väl ringa dom. Ja jag vet att man kan kalla dom annat privat, men när hon växer upp och vi kommer tävla vill jag att de ska stämma med vad jag kallar henne:) men hon är bara 1,5 år så har gott om tid;)

Man får inte byta namn på hästar längre, vad jag har hört iallafall.

Om man nu får byta namn fortfarande så kostade det ca 5000 kr har jag för mig. Så det är inte direkt gratis.

Gillar du inte namnet är det la bara att komma på ett annat smeknamn till hästen du kan använda istället.

Man får inte byta namn på hästar längre, vad jag har hört iallafall.

Det måste varit nyligen i så fall. Jag tänker på travhästen Red Hot Dynamite (5 år) som från början hette Tobias någonting. Det namnbytet borde ju skett 2007 eller 2008.

Eller så är det olika regler för olika hästraser. Det skulle ju inte direkt förvåna.

Det måste varit nyligen i så fall. Jag tänker på travhästen Red Hot Dynamite (5 år) som från början hette Tobias någonting. Det namnbytet borde ju skett 2007 eller 2008.

Eller så är det olika regler för olika hästraser. Det skulle ju inte direkt förvåna.

Det var väldigt nytt, vet inte om det tillomed var i år det var ändrat?

Travhästarna får fortfarande byta namn - där är det tillåtet att byta innan hästen har stått med i ett program (mao premat el dyl) om jag inte missminner mig. Detta utan att det gamla namnet nämns någonstans.

Jag höll till i stallet där bla travhästen Slevin Kelevra föddes i, men han hette något mycket vackrare innan han såldes som 1åring.

Asvh reggade tror jag inte får byta - förr vet jag att har det kostat 5000 och det gamla namnet skulle stå kvar inom parantes.

men det enda sättet att ta reda på är ju att kontakta det aktuella avelsförbundet, alla har olika regler. :)

Senast ändrad:

Men blir det verkligen ett namnbyte om det förra namnet måste stå kvar? Blir ju snarare som att bara lägga till ett namn/smeknamn då ju.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 817
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18