Nämn tre kvinnliga konstnärer

Nebraska

Trådstartare
Har plockat upp tråden lite från K special och ställt den frågan till några personer. Långt från alla har klarat av den utmaningen. Den har även gett mig en tankeställare vilken skillnad det måste vara att vara konstnär som man vs. kvinna.
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Karin Larsson
Siri Derkert
Madeleine Pyk
Ulrika Hydman Vallien
Carolina Falkholt
Elisabeth Ohlson Wallin
Karin Mamma Andersson

Det finns väl massor?
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Jag kan nämna många kvinnliga konstnärer. Men de allra allra flesta är samtida med mig (eller iaf 1900-tal), inte samtida med Michelangelo direkt. Förhoppningsvis säger det en del om samhällsutvecklingen :)
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Ja, klart de finns! Men hur många är kända för de som inte är konstintresserad som du? Jag fick tänka efter själv!
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Ja, klart de finns! Men hur många är kända för de som inte är konstintresserad som du? Jag fick tänka efter själv!

Hrm.. Känns konstigt att tänka att någon inte skulle kunna räkna upp tex. Carl Larssons hustru, kvinnan som skapade Ecco Homo, eller den unga konstnär som blev åtalad för att ha låtsats vara sinnesjuk. (hjälp mig, det står stilla i huvudet - vad heter hon?)

Kanske har du rätt.
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Anna Odell...

Var på Liljevachs Vårsalong och där var det då inget som tydde på att kvinnorna var underrepresenterade.
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Är inte konstintresserad/kunnig men har haft tavlor av Inga Bursell och Monica Smetana.
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Min fundering är hur många konstnärer folk generellt känner till och kan nämna bara sådär (att man får ett aha om man Hör namnet är ju nåt annat)? Visst Monet, Michelangelo, Picasso mfl och nog den enda kvinliga konstnären jag kommer på på rak hand Cassatt.

Men jag kan nog inte nämna varesig 3 manliga eller 3 kvinnliga som är verksamma nu...

/Inte så konstintresserad.
 
Senast ändrad:
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Kl
Här är mina favoriter. Jåanna, Julia och Moa. Så grymma tjejer som har gjort fantastiska utställningar de sista åren. Julia och Jåanna var i Almedalen och genomförde ett konstprojekt i år och var också med på Liljevalchs. Moa´s keramik har tagit henne till Konstfack och hennes kärleksfulla skildring av åldrande kvinnor är "one of a kind". Har aldrig sett något liknande.
http://www.skovdenyheter.se/nyhet/49920/de-ar-arets-stipendiater
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Anna Ancher

Hanna Pauli

Karin Larsson

Helene Schjerfbeck

Idag är det väl ändå litet bättre än vad det var förr? Mer media osv.

Dagens konstnärer:

Danka Jaworska

Karin Mamma Andersson

Helene Billgren


Fast Du har helt rätt, hur många kvinnliga är kända för den stora allmänheten. Å andra sidan hur stor andel av alla konstnärer är kvinnor? Frågar för jag har inte en aning. Tänker bara att av alla manliga konstnärer så är det ju ytterst få som slår igenom, både förr och idag.

De som har blivit kända är väl de som antingen skapat en -ism eller varit delar av någon stor grupp som gjort sig känd, mest kända kanske då om de varit de främsta representanterna inom sin grupp. Eller gjort något verkligt eget.
 
Senast ändrad:
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Inger Edelfeldt ( författare, illustratör)
Gunilla Mann ( bildkonstnär)
Valeria-Geduscheff Törnberg ( keramiker, bildkonstnär)
Ulla Viotti (textilkonstnär)

Plättlätt...:D
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Jag har fastnat på namnet på amerikanskan som målar hästar. Ni vet som försvinner in i landskapet. Vad heter hon?
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Sigrid Hjertén, älskar hennes sätt att använda färger.

Liv Derkert, dotter till Siri som dog ung (i TBC?) vars verk visades på Nationalmuseum för en 20 år sen och berörde mig mycket.

Marianne Lindberg de Geer, en av de få nutida konstnärer som intresserar mig.
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

KL

En intressant följdfråga är nog att be folk räkna upp tre manliga konstnärer. Utifrån de val de gör tror jag nog att man kan få en bild över hur insatta de är. Känner man till Ernst Billgren torde man ju känna till hans fru Helene...

Personligen tycker jag om AnnaKarin Pettersson. Hennes "bulldog" är ju briljant (Japp, en hund gjord av bullar...)... :D

bulldog-640x953.jpg
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Karin Mamma Andersson
Carin Larsson
Siri Derkert

Men visst är det mycket lättare att komma på manliga.
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

kl

Frida Kahlo
Helene Scherfbeck
Siri Derkert
Hanna Pauli
Sigrid Hjertén
Karin Larsson
Karin Mamma Andersson
Cecilia Edefalk

Mest svenska konstnärer ser jag...
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Jag kom utan att fundera på Karin Larsson, Tove Jansson och Frida Kahlo. Vad som bekymrade mig en del när jag googlade lite i ämnet var dock att så många välbekanta namn inte sorterades in som "konstnärer" av min hjärna - ett klockrent exempel på det är Yoko Ono.
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 250
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 174
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp