Nämn tre kvinnliga konstnärer

Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Idag kanske det inte är nån större skillnad för män kontra kvinnor, men det har ju inte alltid varit så. Anna Nordlander var en pionjär, och hedras idag med Museum Anna Nordlander, som har fokus på genusfrågor inom konstens värld.

Jag har nog mer konst av kvinnor än män här hemma, när jag tänker efter.
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

De tre första som kom upp i min hjärna är:

Helene Billgren, Frida Kahlo och Maja Fjästa. (eller Fjaestad då om man sak vara petig med stavning. ;) )

Inte att jag behvöde sitta och fundera speciellt mycket, men det får nog erkännas att jag under tiden jag funderade även fick upp namnen på några manliga konstnärer i hjärnan.. och de var fler. :mad:
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

KL
När jag läste rubriken igår insg jag att jag kan nämna exakt 0 kvinnliga konstnärer. Tanken gick då till mannliga och jag kunde efter endel funderande skrapa ihop 3 sådana
Rembrandt
Picasso
Leonardo Da Vinci (för visst var han väl konstnär också?)
Ja det sa väl allt om min konskkunskap. Mitt intresse för mer modern konst är väldigt lågt. Idag verkar konst gå ut på att uppträda som en idiot och sen använda konsten som en mantel för att legatl göra så.
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Ingen som nämnt Stina Opitz? Tänker direkt på henne, Mamma Andersson och hon fotografen vad hon nu heter..
 
Sv: Nämn tre kvinnliga konstnärer

Hertha Hillfon var min favorit när jag var barn. Nu hänger ett verk av henne i entrén till min arbetsplats. Kul!

Annars var den första jag kom på Frida Kahlo. Men efter någon minut också flera av dem som andra nämnt, spec från förra sekelskiftet och tidigt 1900tal.

Manliga favoriter:
Braque, Pissarro (ja jag vet att jag är gammal)
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 250
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 174
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp