Sv: Namn till tik..hjälp!
Bra att ni har kollat upp föräldrarna, verkligen. MEN det är själva blandningen av raserna som man ska se upp med. Det har med att göra att bordern är en vallande vek hund, rottisen en skarp boskapsvaktare (i grunden). Man kan då tro att det jämnar ut sig, men många blir skarpa tjuvvallare som springer efter vad som helst.
Den tiken jag tränar kan inte se ljusa eller utmärkande hundar, det blixtrar till i ögonen och hon fokuserar bara på den hunden. Kommer hon då lös så slåss hon tills någon drar väck henne... Innan dess springer hon runt, runt och tjuvvallar och nyper så fort hon kommer åt. De andra hundarna förstår inte henne och hon är så blockerad att hon kan inte se om de ligger eller står. Det är högst genetiskt då hunden är mycket duktig, social, väluppfostrad, tränad osv. Det slår bara slint i huvudet och ägaren får helt enkelt dra bort hunden.
Detta är vanligare än jag trodde och ser olika ut, beroende på hunden. Några har även blivit duktiga fårrivare...
Så jag uppmanar bara dig till försiktighet och se till så att du alltid är ledare och kan kontrollera din hund...
//E