Naiv eller otursdrabbad?

Sv: Naiv eller otursdrabbad?

:) Det ser jag som självklart; hon är inte en taskig pojkvän jag kan dumpa hur som helst, hon är ju ett djur. Det innebär att jag har hela ansvaret i vår relation, och ingenting är ju hennes fel! Hon har förmodligen levt sitt liv som vandringspokal och befäst sina beteenden sen länge. Hon kanske aldrig har knutit an till någon människa överhuvudtaget. Det gör mig ont att svika henne genom att låta henne flytta en gång till, men jag tror verkligen att hon kommer att få det bra där.

Du sviker henne inte nu när du verkligen bryr dej om att hitta ett bra hem. Det hade du gjort om du hade sålt henne till första som kom bara för att bli av med henne och inte brytt dej om var hon hamnar.
Det är inte alla som tänker som du och att det är självklart för dej gör mej glad:laugh:

Något jag direkt reagerade på med häst nummer 2 var foderfickan hon hade. Huvudskakningarna och bockningarna beror ju garanterat på det och det kan ju vara så att detta inte kommer försvinna.
Problem med foderfickor går inte att göra någonting åt (om det inte går att operera bort en tand). Detta innebär att man får hålla efter med vetkoll flera gånger om året - kommer bli en dyr häst. Ju äldre hästen blir, ju mer problem kommer den att få av detta då tänderna slits ner och fickan blir större. I bästa fall lyckas man undvika inflammationer/infektioner med hjälp av täta vetkoller, i värsta fall kan kan det krypa ner i hela tandroten och infektera tandbenet.
Vet man om detta vill man inte köpa en sådan häst.
Och säljaren blir garanterat glad över att ha lyckats sälja hästen trots detta stora problem.
Var du med när hon behandlades? Vad sa veterinären om hästens tandstatus och framtid?

Lycka till iaf, tror du haft otur men kan säkert hitta en annan pärla där ute!

Det var bra att du påtalade det här. Jag har ju som sagt inte köpt hästen, har henne på prov... Jag var med när tänderna fixades, och veterinären som gjorde det är mycket duktig. H*n är vidareutbildad på just tänder, och visade pedagogiskt hennes problemområden för mig och förklarade allt utförligt.

Hon sa att problemen mycket väl kan komma tillbaka, men att det inte var säkert i det här fallet. Det vore intressant att höra från flera håll vad ni har för erfarenheter av foderfickor? Någon som varit med om att en foderficka åtgärdats en gång för att sedan inte komma tillbaka?

Hon har överbett, så hakar kommer jag att få se efter hur som helst. Min tanke nu är att kanske behålla henne på foder så länge jag får och se om foderfickan kommer tillbaka (och om bockningar och huvudkastningar upphör). Jag red henne nyss, bettlöst, och det gick bara bra, bättre än någonsin... fram tills vi galopperade en kost sträcka. Hon kändes avslappnad och fin just innan, men det blev bara en serie bockningar istället för galopp... :(

TinyWiny: Det gläder mig att du tycker jag agerar sympatiskt :) Samtidigt är det ju lite sorgset att det inte är självklart för alla att ha hästens bästa i åtanke vid försäljning. Jag blir så provocerad av säljare som mörkar och undanhåller information om problem och olater! Då är det ju så mycket bättre att släppa all girighet, vara ärlig och gå ner i pris, för hästens skull! Det känns tryggt att lämna över min häst till en köpare som fått höra ALLT om mina problem med henne, det gör att jag vågar tro att hennes dagar som vandringspokal är över, vilket är så mycket viktigare än att få så mycket pengar som möjligt för henne.

Själv har jag bara erfarenhet av 2 hästar med tandfickor, den ena med en pytteliten ficka mellan 2 tänder som dock gav problem. Gick inte ha bett i munnen för hon blev så orolig, sedan åt hon heller inte ordentligt och hon var stor så hon hade behövt sin mat.
Den andre är min grannes häst. Hon får ta ut vet var 4:e månad för att spola rent och sedan hålla på med någon svindyr salva ett par dagar efteråt. Sekundärt till detta problem fick hästen en spark på samma sida av en annan häst där det sedan gick hål rätt in i munnen så det rann ut foderrester och var ur kinden, just vid fickan. Hua!

Usch, det lät otäckt och smärtsamt med grannens häst! :eek: Jag är ganska villrådig nu, dels på grund av detta men även problemen när jag rider. Ridturen igår (bettlöst) avbröt jag efter att ha blivit less av alla bockningar...

1. Är såna här problem sånt man får räkna med då man skaffar en häst i 20000 kronors-klassen? Får man helt enkelt ta för givet att säljaren alltid håller tyst om en massa problem och olater, och räkna med att få rida till eller jobba järnet med att få bukt med olater? Är det bara att glömma tanken på att hitta en "färdig" häst i den prisklassen?
Nej problem av det här slaget är inget man ska räkna med bara för att hästen inte är dyr, men att hitta en färdig häst i den prisklassen tror jag inte mycket på. Om färdig står för färdigutbildad.
2. Är jag bara otålig som är uppgiven med häst nummer två efter tre veckor eftersom första hästen var så besvärlig?
Du har tydligen hittat två tuffa individer. Sånt kommer man inte tillrätta med på några veckor. Det kan ta många månader. Var inte rädd för att ta hjälp om det känns för svårt. Att fortsätta när det inte fungerar gör inte saken bättre. Den första hästen verkar vara en väldigt stakt individ och passar nog helt enkelt inte dig. (men en häst kan aldrig göra något för att jävlas)
3. Jag är ute efter en trevlig häst, gör inget om den är lite äldre, att rida skogsturer med, hoppa uppåt en meter med för skojs skull, som inte behöver vara superbra utbildad men som ska gilla att jobba, vara hyfsat känslig för hjälperna och ha lite egen motor. Är det för höga krav på en häst för runt 20000 kronor? Är jag naiv eller har jag otur?
Nej jag tror säkert du kan hitta en häst i den prisklassen som motsvarar dina förväntningar, men kom i håg att för att en trevlig häst ska fortsätta vara trevligt att rida och hantera krävs arbete och genomtänkta rutiner/förhållningssätt från din sida. Det fortsätter inte automatiskt.

Jag tycker du ska försöka hålla ut längre och verkligen vara väldigt konsekvent i ditt ledarskap! Aldrig ge sig och aldrig bli rädd.. Hästen känner direkt om du blir osäker och då har du direkt brustit i ditt ledarskap.. Är hästen tex svårfångad i hagen är det sämsta man kan göra att ge upp och låta hästen vara.. Då vet den att den slipper undan! Samma sak om den bråkar vid uteritt vägrar gå från stallplan etc. Då är det bara att inte ge upp!

Jag vet att det är svårt att tex inte bli nervös vid trafik eftersom den visat att den inte är trafiksäker.. Men så länge du blir nervös så kommer hästen känna det och göra den osäker och då signalerar ju du fara för hästen.. Försök slappna av extra mycket i sådana situationer! Mjukna i handen utan att släppa tyglarna såklart, försök att slappna av i kroppen, andas lugnt och intala dig att det inte är någon fara! Försök att tänka positiva tankar hela tiden! Tänk inte -Tänk om han blir rädd osv. Utan tänk istället -ÄSCH! Han blir inte rädd! Och försök verkligen att tänka så i alla situationer och verkligen försöka inbilla dig att det är så! När jag fått såna tankar så har jag försökt att tänka positivt redan på vägen till stallet och ALDRIG låta tanken på att det kan hända något komma fram.. Det brukar faktiskt hjälpa!!

Hejsan, jag hade ett kallblodsto som medryttarhäst för ett tag sen. Så här i efterhand så märker jag att hon var nästan galen, men lugnade ner sig supermycket på knappt 1 år =)
Det jag gjorde var att utsätta henne för det hon "inta klarade av", i hennes fall trafik (all slags trafik). jag ställde mig på avstånd från vägen och stog där tills jag märkte en liten förbättring den dagen, sen lugnade hon ner sig.

Lycka till!!
Som flera andra har sagt, du kommer att få en vän för livet!
Jag fick en vän för livet, hon var min medryttarhäst =D

Nej problem av det här slaget är inget man ska räkna med bara för att hästen inte är dyr, men att hitta en färdig häst i den prisklassen tror jag inte mycket på. Om färdig står för färdigutbildad.

Den behöver inte vara färdigutbildad, men jag har i dagsläget inte ork att ta utmaningen med en häst som är felhanterad/har all världens olater i ridningen/inte går att leda mellan stall och hage utan kamp.

Du har tydligen hittat två tuffa individer. Sånt kommer man inte tillrätta med på några veckor. Det kan ta många månader. Var inte rädd för att ta hjälp om det känns för svårt. Att fortsätta när det inte fungerar gör inte saken bättre. Den första hästen verkar vara en väldigt stakt individ och passar nog helt enkelt inte dig. (men en häst kan aldrig göra något för att jävlas)

Vi passar ihop sett till att vi efter ett halvår börjar bli vänner, gillar varandra, att jag får allt lättare att hantera henne osv. Sen hade jag ju inte väntat mig att hon skulle vara på det viset, och blev chockad av en sådan utmaning till första häst. Självförtroendet fick sig en knäck. Nu är det mest ridningen som är problemet: Jag är liten, och ingen bodybuilder direkt. Efter ett halvår med henne dras jag med smärta i nacke och skuldror av att få lägga all energi i ridningen på att hålla henne från att dra.

Nej jag tror säkert du kan hitta en häst i den prisklassen som motsvarar dina förväntningar, men kom i håg att för att en trevlig häst ska fortsätta vara trevligt att rida och hantera krävs arbete och genomtänkta rutiner/förhållningssätt från din sida. Det fortsätter inte automatiskt.

Självklart. Under samma tidsperiod har jag ridit två andra hästar, som gått från att vara lite småvilda och respektlösa för människor till att bli riktigt trevliga, och det har gjort att självförtroendet kommit tillbaka en smula.

Liknande trådar

Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·
H
Ridning Jag har nyligen tagit ett kallblodssto på foder ett par månader, och köper henne troligtvis sedan. Anledningen till att jag inte köpte...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Honeypixie
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 968
Senast: Mela94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar