Naiv eller otursdrabbad?

Sv: Naiv eller otursdrabbad?

Som många andra redan skrivit så tror inte jag heller att priset har att göra med själva individen.... Jag har köpt alla mina hästar UNDER 10 000 och fått det jag sökt... Förmodligen så har du en förkärlek till egensinniga pållar och då får du en dominant häst... sök lite vidare... använd känsel och ha inte så bråttom... en häst måste få landa ordentligt innan man kan förvänta sig helhjärtat arbete...

Förresten, jag har ännu kontakt med 3 av mina säljare och ALLA frågar dom om respektive pålle ännu "Beter sig" vilket mest är en vänlig fråga om allt går bra...:D

Kom på en sak till som kanske inte har med saken att göra, men jag tycker att ston är svårare att hantera och rida då de oftast är mkt mer bestämda. Å andra sidan om man blir vän med dem så blir de väldigt personliga oxå.

Jag skulle absolut inte ha sto, och är nu inne på andra i rad.

Till att börja med ska jag känna efter till i mitten av mars, men därefter kan jag förlänga fodervärdskontraktet i ytterligare två månader. Jag SKA ge henne en chans ett tag till. Hon är väldigt snäll och väluppfostrad i all hantering från marken, går utmärkt att longera tex... Men vad gäller den här hästen så trodde jag verkligen att jag "hittat rätt" och var inte alls beredd på de här utmaningarna.

Jo jag har nog absolut en förkärlek till egensinniga pållar.... eller en förkärlek för pållar i största allmänhet, vilket gör att jag tappar huvudet och faller pladask lite för lätt ;)

Kallblodet är inte dominant, mest nervig. Hon är snäll och mysig för det mesta, ifrågasätter inte mitt ledarskap, men har sina strategier att "komma undan" i ridningen: Dels handlar det om att hon är rädd för saker, mest bilar då, och stegrar sig. Sen är det hennes dåliga associationer till att ha bett i munnen, vilka jag hoppas ska försvinna med tiden.

Eftersom hon haft ont i munnen är det inte så konstigt att hon konstrar, men det kan ju även bero på fler orsaker att hon uppför sig nervigt när du rider. Hur mycket går hon ute, har hon sällskap, vad får hon för foder, passar utrustningen, hur rider du?

Yes, nu börjar den härliga gamla buke-mentaliteten komma fram, och jag börjar med att svara på detta: Nej, den första hästen har inte fungerat bra förut, för sedan bråka med mig. Jag har tagit henne på NH-kurs, och vi fick vara flera personer åt gången för att kunna hantera henne. Ledarna konstaterade att detta är en väldigt svår häst. Jag har sedan fått höra rykten om att de förra ägarna hade problem med just denna häst.

Vad gäller den andra hästen så har jag inte gett upp, men ständiga mail från ägaren som frågar om hon sköter sig har gjort mig misstänksam...

fast jag håller med CK här och det betyder inte att du är en dålig hästmänniska MEN det är väldigt vanligt att hästar byter beteende hos en ny ägare.

Och om nu fjordingen redan var sådan här när du tog henne så måste du ju vetat om problemen redan från början? eller missförstod jag dig?

Eftersom hon haft ont i munnen är det inte så konstigt att hon konstrar, men det kan ju även bero på fler orsaker att hon uppför sig nervigt när du rider. Hur mycket går hon ute, har hon sällskap, vad får hon för foder, passar utrustningen, hur rider du?

Hon går på lösdrift, har sällskap av tre andra hästar, uträknad foderstat, rids bomlöst tills dess att jag bestämt om jag ska köpa henne och provat ut en sadel. När jag rider henne på bett igen får jag förstås lov att prova mig fram till ett som verkligen funkar. Jag rider ganska kravlöst än så länge, oftast i sällskap av någon av de andra hästarna. Stegrandet är något hon plockar fram även från marken då hon inte vill gå framåt, ex förbi en bil.

fast jag håller med CK här och det betyder inte att du är en dålig hästmänniska MEN det är väldigt vanligt att hästar byter beteende hos en ny ägare.

Och om nu fjordingen redan var sådan här när du tog henne så måste du ju vetat om problemen redan från början? eller missförstod jag dig?

Nej jag visste inte om problemen. De framgick inte vid provridningen, och var inget jag upplystes om. Nog för att hon var stark, men styrkan i sig har jag inga problem med.

Nog för att hästar kan ändra beteende hos en ny ägare, men jag tror knappast att jag som vuxen och med mångårig ridvana har svårare att hantera Fjordingen än de barn som red henne på ridskola tidigare.

Jag älskar Fjordingar, och jag älskar Kallblod. Det du beskriver är inte vad det handlar om i de här fallen. Fjordingen har haft sitt beteende från stunden jag ledde ut henne ur transporten.

Den sista meningen är bara helt bisarr. Så jag ska ge upp mitt hästintresse och skaffa mig ett annat intresse, för att jag ha med två hästar?? Inte för att vara taskig, men du är lååångt ute och cyklar. Ganska djärvt att dig att dra slutsatsen att jag är värdelös på hästar, elak och okunnig på alla sätt genom den här tråden. Seriöst, vad baserar du det på?

60-70 häster, imponereda, börda inte vara non problem med en liten fjäntis fjördis eller den andra!

Otur har inget med häster att göra, det handla om kundskap.
Naiv är en som är blåögd och ger sig in i nåt dom skulla låt vara.
Jag ta ditt brev med val meaning och från det påpeka att inte alla kan vara en häst person.
Sen kommer du med massa häst erfarenhet?
Fätta inte vad du vill med ditt brev överhuvudtaget?
Mitt Base är nästan 60 år av wanna-bee hästfolk och allt deras Bull Shit.
Az

Skulle vara kul att se dig hantera min Fjording, som hästmänniskor långt mer kunniga än jag kallat för en ovanligt svår häst. I övrigt så förstår inte JAG vad DU vill med dina otrevliga inlägg, som mest är komiska. Nog för att jag tagit illa upp av otrevliga inlägg på Buke, men dina i den här tråden är faktiskt skrattretande.

Inte för att klaga på din svenska, men den gör det inte direkt lättare att förstå vad du är ute efter. Så jag ska lyssna på någon som inte känner mig, aldrig har träffat mig eller mina hästar, som baserat på den här tråden talar om för mig att jag inte är lämpad att hålla på med hästar och ska skaffa mig ett nytt intresse? Tjena.

Jag älskar min bulldozer till Fjording, var ute och pulsade i snön med henne nyss. Hon försökte sticka med mig, frös fast, försökte slita sig ur boxen med mera, men för att vara hon så skötte hon sig ovanligt bra :D

Jag menade inte att vara elak, det kan helt enkelt vara svårt att sätta rätt tonläge i skrift sådär. Det jag på ett kanske lite klumpigt sätt försökte få fram var att du måste se det hela ifrån hästens perspektiv.
Det du nämner med den nya hästen känns som småsaker du nog också hade tagit med ro om det inte varit för att du nyss blivit bränd. Saker som brukar rätta till sig med tid, tålamod och lite vettig hästhantering.
Till exempel det med att hon kastar med huvudet, kan kopplas delvis till munproblematiken men även till temperamentet. Du ville ha en häst med lite motor, nu måste ni bara komma överens så du får kontroll också.

Det med mitt raljerande över foderhäst innan man köper var kanske inte egentligen riktat till dig. Jag tyckte också att det var en god idé en gång i tiden, tills jag hörde om folk som fått tillbaka helt förändrade hästar som inte sällan var halta dessutom. Frågan är om det är shyst mot hästen egentligen att ta den på foder i någon månad för att sedan utvärdera om det är rätt häst? Enligt min erfarenhet vet man just ingenting efter en så kort tid.

Min erfarenhet är att en häst kan hålla på och testa en i minst 6 månader efter att man börjat med den.. Det tar tid att bygga upp förtroendet!
Jag tycker du ska försöka hålla ut längre och verkligen vara väldigt konsekvent i ditt ledarskap! Aldrig ge sig och aldrig bli rädd.. Hästen känner direkt om du blir osäker och då har du direkt brustit i ditt ledarskap.. Är hästen tex svårfångad i hagen är det sämsta man kan göra att ge upp och låta hästen vara.. Då vet den att den slipper undan! Samma sak om den bråkar vid uteritt vägrar gå från stallplan etc. Då är det bara att inte ge upp!

Jag vet att det är svårt att tex inte bli nervös vid trafik eftersom den visat att den inte är trafiksäker.. Men så länge du blir nervös så kommer hästen känna det och göra den osäker och då signalerar ju du fara för hästen.. Försök slappna av extra mycket i sådana situationer! Mjukna i handen utan att släppa tyglarna såklart, försök att slappna av i kroppen, andas lugnt och intala dig att det inte är någon fara! Försök att tänka positiva tankar hela tiden! Tänk inte -Tänk om han blir rädd osv. Utan tänk istället -ÄSCH! Han blir inte rädd! Och försök verkligen att tänka så i alla situationer och verkligen försöka inbilla dig att det är så! När jag fått såna tankar så har jag försökt att tänka positivt redan på vägen till stallet och ALDRIG låta tanken på att det kan hända något komma fram.. Det brukar faktiskt hjälpa!!

Mitt tips är att ta kontakt med någon/alt läsa böcker om ledarskap hos häst.. man kan få jättemånga bra tips om hur man kan göra! Behöver inte vara just NH-böcker men eftersom hästen ska vara NH-tränad så kan det ju kanske vara klokt med tanke på att den borde vara van vid det "språket".

Det kommer bli bra om du bara inte ger upp! *pepp pepp*

Edit: Och du! Bry dig inte om elaka kommentarer eller att du inte skulle vara en bra hästmänniska.. Det kommer gå fint om du bara ger det tid! INGEN lär känna sin häst på några veckor!

Senast ändrad:

Vad gäller fjordingen så; en sådan häst, om du får över henne på din sida så kommer hon vara din för evigt. En så självständig häst (de hästar som fungerar på ridskolor måste vara självständiga för att stå ut) behöver en vän, inte ledarskap på nh-vis för du kan aldrig vinna utan måste se henne som din jämnlike. En vän som får ta beslut när det passar bäst och som vågar lita på att du fattar rätt beslut när hon blir osäker.

Vad gäller din andra så jättebra att du får förlänga foderkontraktet, gör det för jag tror att om du vågar och försöker bortse ifrån "fjordingproblemen" så kommer du ha en guldhäst även där om du får bli hennes vän.
På några veckor är det omöjligt att säga vad en häst går för, efter tre-fyra månader har man en aning och efter något år kommer du ha en häst som gör vad du ber om om du bara är tillräckligt ödmjuk och inte domderar utan ber istället.

Det är det här som är lurigt när man börjar om som vuxen, man har kvar föreställningarna från barndomen och glömmer bort att man inte ses som ett barn längre som hästar ofta har överseende med utan du måste förtjäna att vara deras vän.

Kallblod, både fjordingen och din andra är gjorda för att jobba mycket, de är absolut inga ideala "rida tre gånger i veckan" hästar utan behöver gå ordenligt fler gånger i veckan. De är gjorda för att jobba och mår bäst och är som trevligast när de får göra det.

Jag hoppas att du inte känner att jag hoppar på dej utan jag försöker klura ut vad som kan hjälpa dej.

Vad gäller fjordingen så; en sådan häst, om du får över henne på din sida så kommer hon vara din för evigt. En så självständig häst (de hästar som fungerar på ridskolor måste vara självständiga för att stå ut) behöver en vän, inte ledarskap på nh-vis för du kan aldrig vinna utan måste se henne som din jämnlike. En vän som får ta beslut när det passar bäst och som vågar lita på att du fattar rätt beslut när hon blir osäker.

Det här stycket beskriver rätt bra vad jag sitter och funderar på. Det finns många vägar som leder till himlen, TS, och NH kanske inte den rätta vägen för just denna häst. Nu orkar jag inte gå tillbaka i tråden och titta, men du skulle sälja fjordisen oavsett, va? Annars hade jag, om jag var du, provat en annorlunda approach.

Vad gäller den nya, nu har du ju turen att kunna ha henne på foder och verkligen känna efter innan du bestämmer dig. Så länge det inte känns fi-faen och ingen chans, så låt det ta lite tid. Hästen har haft problem och är (förhoppningsvis) på bättringsvägen, nytt stall, ny människa..

Kan tänka mig att båda hästarna är riktiga vänner för livet om ni bara hittar varandra och börjar tala samma språk.

Jag menade inte att vara elak, det kan helt enkelt vara svårt att sätta rätt tonläge i skrift sådär.

Då är det helt lugnt :) Jag vet hur svårt det kan vara att hitta av tonläget så att mottagaren tar emot budskapet såsom det var tänkt i skrift.

Jo det kan säkert vara så att min toleranströskel är rätt låg efter det senaste halvårets brottningsmatcher, och så var jag inte alls förberedd på att den här sagohästen till nordis skulle bli en sån här utmaning. Hon kändes faktiskt helt klockren från början; fin att rida minus kasten med huvudet, och mycket välhanterad..

Jag förstår invändningarna emot att ta hästar på prov, och ser det såhär: Ska säljare och köpare göra upp en sådan deal så måste man ha ganska mycket förtroende för varandra. Inte det lättaste i hästvärlden, att döma av detta forum tex (därav min frågeställning i tråden)... Jag skulle inte ta en häst på prov "bara för att kolla" om det funkar, och lämna tillbaka den som en "slit och släng"-vara om jag inte är nöjd. Hade jag inte trott att vi skulle passa bra ihop hade jag avstått, men jag ville inte köpa henne utan att problemen med munnen åtgärdats och huvudkasten upphört.

Jag kommer att låta köparen till min Fjording ha henne på prov en tid, vilket jag vågar då vi haft så pass mycket kontakt att jag verkligen litar på hennes intentioner, kunnighet och i och med att hon är helt införstådd i hur hästen beter sig och inte kommer att få några obehagliga överraskningar.

Tack för ditt peppande och dina råd! Vad gäller trafiksäkerheten så har jag tänkt träna genom att rida genom byn och låta min sambo krypköra fram och tillbaka längs vägen, till att börja med. Som du säger är det ju svårt att inte blir nervös när hon är det, men det är en plats och ett tillvägagångssätt där vi nog kan slappna av båda två så småningom.

I övrigt så har hon inga problem med att acceptera mig som ledare, sett till att hon följer med mig villigt- utom när hon blir rädd- accepterar mitt livsutrymme och kommer fram till mig i hagen osv. Det är en snäll häst! Däremot är hon nervös, så det är tilliten som måste få växa fram.

Jag känner mig inte alls på hoppas av dig, tvärtom! Du kommer alltid med genomtänkta och välkomna råd :bow: Jag tror att det ligger mycket i det du skriver, så jag är bara tacksam. Jag minns ju att du var inne på samma linje när jag ältade mina problem med Fjordingen i höstas, och att du gav mitt både tankeställare och aha-upplevelser då.

Jag tilltalas av ditt sätt att tänka. Det känns verkligen inte lönt att bråka med min bulldozer, vi blir bara osams. Bråkar jag inte med henne utan bara ser till att få med henne eller bestämt backar henne när hon vill annorlunda utan att göra någon stor affär av det så håller vi oss hyfsat samt. Jag är väldigt svag för den hästen, hon är bedårande bakom alla sina "hopplösa" sidor, men det kommer att ta många år innan jag ev når fram till att kunna göra det jag hade tänkt mig med min häst, om jag behåller henne.

Nu har jag tack och lov en köpare som har erfarenhet av just en sådan häst, som har kunskapen, erfarenheten och tålamodet, och som ämnar behålla henne livet ut.

Modett: Ja jag kommer att sälja henne hur som helst, av ovanstående skäl. Det är bättre att hon är hos någon som är beredd att låta det ta ett år eller två att bara lyckas rida ut med henne utan att komma hem totalt slutkörd och genomsvettig av att hålla henne från att sticka hem... Men ååå vad jag kommer att sakna henne, min galna lilla gula läromästare!

Vad starkt av dej både att inse att hon är för "mycket" för dej men att du ändå kan tycka så mycket om henne att du inte säljer utan att titta bakåt utan vill att det ska bli riktigt bra för henne:bow: en stor eloge till dej för det:bow:

Vad bra att du inte heller känner dej påhoppad, det är alltid svårt att uttrycka sej så att mottagaren förstår hur man menar.

:) Det ser jag som självklart; hon är inte en taskig pojkvän jag kan dumpa hur som helst, hon är ju ett djur. Det innebär att jag har hela ansvaret i vår relation, och ingenting är ju hennes fel! Hon har förmodligen levt sitt liv som vandringspokal och befäst sina beteenden sen länge. Hon kanske aldrig har knutit an till någon människa överhuvudtaget. Det gör mig ont att svika henne genom att låta henne flytta en gång till, men jag tror verkligen att hon kommer att få det bra där.

Det låter som ett jättebra sätt att träna så som du beskriver.. Speciellt om du känner dig trygg i den situationen så tror jag att det kommer gå alldeles strålande! Och så fort du ser att hästen inte reagerar så kommer du kunna slappna av i en skarp situation också! :)

Jag kommer ihåg när vi köpte vår häst som många vänner till mig känt sedan långt tillbaka och han var alltid supersnäll! Tom han testade oss, inga grova saker men försökte dra iväg och äta när man promenerade med honom, försökte visa sig sur när man gick in i boxen etc.. Men efter en sisådär 6 månader kunde både jag och min mindre hästvana mamma lita till 100% på honom så även med en så pass snäll häst tar det tid!

Är hästen sån att den redan kommer när du ropar på den så tror jag att det snart kommer ändras.. Då tycker han ju redan att du är en intressant figur och att det kan hända roliga saker när du är med!

Lycka till!!!

Liknande trådar

Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·
H
Ridning Jag har nyligen tagit ett kallblodssto på foder ett par månader, och köper henne troligtvis sedan. Anledningen till att jag inte köpte...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Honeypixie
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 968
Senast: Mela94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar