Några dumma frågor!

Sv: Några dumma frågor!

ja, om man bara har den för syns skull så, men jag menade ju en sån som jag har, träningsbrösta, med ringar för draglinor, som alla vettiga travkuskar använder. :)

Långbröstan ser jag ingen användning för alls, visserligen drar de lite med den, men skaklarna sitter ju ändå fast som järnet och skaklarna är gjorda av järn så nån svängeleffekt får du inte där heller. Används den inom proffstravet nu för tiden, eller är den en modell på skitselen, fast inom travet? Bör ju ge skav.

/jenny

snigelfarmor skrev:
Travet består av mycket okunskap o snabba pengar, kosta vad det kostar vill. De är ofta ovilliga att ta in ny hästkunskap om det inte direkt genererar pengar. Erfarenheterna bygger på 3,5 proffstränare i skåne/Umeå. Norrlandstränarna använde rep o trissor, utom i snabbjobb och Skåningarna hade skavsår på sina hästar istället, pga bristen på bra och ändamålsenlig utrustning. Tydliga mönster på okunskap, och att det bygger på snabba pengar.

/jenny
Jag trodde att du var smartare än så :eek: Du menar väl inte på fullaste allvar att du tror på det där?Hur fan skall en skadad häst kunna tjäna pengar? Lite logik tack.

AnnaKarinA skrev:
Skratta gärna åt min okunskap (men inte så högt, va? ;) )
Jag planerar att motionsköra mina hästar då och då. Har en rockard på bilaxel och travsele. Men vill göra detta seiöst nu.
Frågor:
1. Vad är en svängels exakta uppgift? Skulle jag behöva en? Och draglinor.
2. Kan man knåpa ihop en baksele på en travsele? Var köper jag en bra baksele?
3. Kortbrösta eller långbrösta? Men det beror väl på om jag ska ha draglinor, eller har jag missuppfattat detta helt? :crazy: :o :D

Jag brukar i normala fall befinna mig på hästryggen, det är därför jag inte kan nåt... :D

Tack! :bow:

Oj vilken bajskastartråd du har fått till :eek:
Jag frågade en kunnig erfaren person samma sak härom dagen. Hon är ursprungligen ryttare och ridlärare, har hållit på med trav i många många år och är även sadelmakare/selmakare. Hennes råd om sele när man ska dra rockard med bilaxel var att ha en bred brösta till travselen och så pratade hon om remmar som gick i små hjul därbak - antar att det är detta som kallas svängel. Hon nämnde inte baksele.

prinsus_ skrev:
Jag frågade en kunnig erfaren person samma sak härom dagen. Hon är ursprungligen ryttare och ridlärare, har hållit på med trav i många många år och är även sadelmakare/selmakare. Hennes råd om sele när man ska dra rockard med bilaxel var att ha en bred brösta till travselen och så pratade hon om remmar som gick i små hjul därbak - antar att det är detta som kallas svängel. Hon nämnde inte baksele.
När jag kör Kotte så har jag int baksele. Kan int minnes att käre far hade det i skog heller. Jag minns bare att han hade svansrem på.Men det har ju komme så myck nye konstigheter nu. Fine morderne saker och ting. Man är väl helt ute med sin gamle loka nu för tia.

prinsus_ skrev:

Precis! Rullarna fungerar som en svängel.

åke, det finns många väldigt ofräscha och framförallt stressade, psykiskt olyckliga hästar som tjänar pengar, inom många discipliner dessutom.

Just det travstallet jag syftade på med skavsår av selar (pga att de inte använde "svängel". ) hade landets bästa treåringsstatistik vad gäller starter och skador. De har 45 travhästar, de flesta under 5, och det jag såg där hade jag velat kalla "vanvård" men det tycker inte travet. travet och jag har olika uppfattning om hur en häst ska må, tur är väl det.

Själv så föredrar jag väl anpassad utrustning för konditionspass i skogen, och stora hagar med hästsällskap. De föredrog 20 timmar i box, 1 timme skrittmaskin och uppkäk och förbygel i sandskogen..men tjäna pengar gjorde de!

/j*

När jag kör Kotte så har jag int baksele. Kan int minnes att käre far hade det i skog heller. Jag minns bare att han hade svansrem på.Men det har ju komme så myck nye konstigheter nu. Fine morderne saker och ting. Man är väl helt ute med sin gamle loka nu för tia.
I skog och på åker finns inte samma behov av baksele. Det man där drar, är broms nog.
Baksele är inte något nytt påfund. Det har funnits länge till vagnshästar.
Lokselar är användbara i många körsammanhang, och det enda raka vid tyngre körning.

LIA

Allmänt!
Allt detta tjafsande om vagnar och selar o s v är så tröttande!

Jag har skrivit det så många gånger här, att t o m jag tycker jag är tjatig!
Körning har gamla anor, och därför tycker jag, att man kan luta sig mot den gamla kunskapen.
Vagnar och redskap fanns för sina speciella ändamål. För att använda dessa togs olika selar fram för att fungera så optimalt som möjligt. Allt detta gjordes under många hundra år, varför man nog tryggt kan påstå, att dom är välutvecklade.
Generellt används loksele till tyngre arbeten, och till lättare bröstselen. Därutöver finns lite speciella selar såsom coller, travsele (inte såå gammal) m fl.
Selar och vagnar gjordes alltså för att passa ihop med varandra.
Tänker man sig in i ovanstående, har man svaret på många frågor.

Man kan använda en "felaktiga" kombinationer, men varför??? Jag kan göra en sele av balsnören(!), men varför???

Den som till äventyrs inte uppfattar skillnaderna mellan rätt utrustning och fel utrustning, eller ens tror att dom existerar, bör studera ämnet mer ingående.

Till AK:
1 Lägger till Noras förklaring, att det blir betydligt bekvämare även för folket i vagnen. Rekommenderas starkt!
2 En vettig baksele hittar du för runt tusenlappen. Baksele rekommenderas starkt för hästens skull.
3 Har Nora förklarat. Tillägger att svängel-draglinor-bröst fungerar som en "fristående" enhet, som erbjuder en bekväm färd för alla parter.
4 Jag skulle använda en travsele på travet och en s k "giggsele" till rockard/gigg. Inte tvärtom.
5 Varför inte sikta på en komplett, bra bröstsele med "giggdäckel", gärna bättre begagnad?

LIA

men när man drar tyngre dvs loksele med stötting o lite timmer på, ska man anv draglinor då?, jag tycker ju att det skulle va bra, men jag kan inte komma ihåg att jag sett ngn göra det, kommer inte ihåg hur vi gjorde i wången, det är ju minst 100 år sedan jag gick där

*kl*

En dum fråga till:
Kan man inte använda en långbrösta och fästa den i svängeln? Eller är jag helt ute & cyklar nu? :)
Jag har både kort- och långbrösta till mitt kallblodstravarsto, som jag "nöjeskör" ibland med rockarden. Funderar på att sätta en svängel på den...

Dum fråga till. Har läst lite i Anders erikssons bok, körning nu. Och det är många bilder på parkörning där det inte lika ofta används baksele, hur kommer det sig???

men när man drar tyngre dvs loksele med stötting o lite timmer på, ska man anv draglinor då?, jag tycker ju att det skulle va bra, men jag kan inte komma ihåg att jag sett ngn göra det, kommer inte ihåg hur vi gjorde i wången, det är ju minst 100 år sedan jag gick där

putteliputt

Vi har inte det. Vi har rekade skacklar.

Åke har svarat på frågan...

:o nog dax för glasögon:D . och med rekade skacklar menas:? att de bara fästes med en "ögla" till släden/stöttingen? alltså så att de rör sig lite med i rörelsen?

Om det nu är så, så har ju inte alla rekade skacklar vad jag har sett, o har man inte det så ska det alltså vara draglinor??? även om man kör med stötting i lite timmer?? har jag uppfattat det hela rätt??

Jag tror inte att det ofta brukas draglinor i skogen, om man inte kör med sax förstås. Själv har jag rekade skacklar, och precis som du säger så fäster dom i en punkt, och är ledade mellan själva skackeln och tvärslån bak (som jag aldrig kommer ihåg vad den heter) så att dom följer bogens rörelser.

I vintras körde vi en del med kälke efter både nordsvensken och lilla russet, och då fick russet ta de rekade skacklarna, med loksele och kälke med 60 kg på var det inget tungt jobb ändå.
När jag kör med släden så finns ingen svängel eller fäste för rekade skacklar, så då blir det fasta. Den är alltid använd så.

Lotta

Liknande trådar

I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844
Körning Min morfar kom med den underbara idén att vi skulle ta och prova om min (fd travare) nordis kunda ta och dra hans gigg. Vi ska på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 365
Körning jag skrev en anna tråd för ett tag sedan ang min bröstsele..som visade sig vara ett skti-köp. så den ligger ute på annons :D och har...
2
Svar
26
· Visningar
4 035
Senast: search
·
H
Körning hejsan igen.. jag hoppas på en bra disskution och inte ifrågasättning på varför man undrar. Frågar man ingenting får man ingenting...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka