Gigg och sele. Hjälp till okunnig!

Sv: Gigg och sele. Hjälp till okunnig!

draglinjen ska vara rak, det har jag lärt mig, det var därför jag tyckte att det var så knepigt med selen och selningen, kunde ju inte på något sätt bli en rak draglinje där.
Men jag ska göra som ni säger, och då borde det väl fungera bättre.

till alla:
en annan sak jag funderade på. Jag har ju mest kört med travsele, och då ska man ha tömmarna innanför remmen som håller upp bröstan, för att inte tömmarna ska fastna i skaklarna.
Behöver man ha det nu när man kör giggen? Det är ju inga skaklar som ligger så längt fram och kan komma och trassla in sig. :confused:

Det går utmärkt att ta av däcklet på bröstselen och använda travdäcklet! Använd då bröstselens brösta och travdäcklet - alltså de skall inte sitta ihop! Sätt fast draglinorna i dragringen. Voila! Nästan en riktig sele.

Självklart fäster du bakselen i skacklarn! :D

Dra tömmarna genom bröstan som på travselen. På riktiga selar är där tömringar på bröstan, så det blir bra!

Mvh
Emma

Ja använd travdäckeln istället:idea:
Prova me vagnen å ta gärna bilder får se hur de ser ut!;)
Jag använder ju en travdäckel (iof mode-sele) ihop med lokor som shettissele, funkar utmärkt:D

Nope vad jag vet ska man ha tömmarna utanför bröstans uppehållsremmar vid körning, men man har dom innanför vid trav... (har inte riktigt fattat den stora skillnaden där:angel:)

Ja jag tycker filmen e bra, kort å gott, tar upp de mesta lättförståligt:idea:

Har för mig att förr (på en del orter) hade man bara svarta tömmar vid begravning, men sånt tänker man inte så mkt på i dagens läge:angel:

Missa förut att du beställt baksele, men va bra!:laugh:
Har själv den bakselen å ja tycker den är prisvärd:D

jag fick läsa om vad du skrivit några gånger :p är nog morgontrött och seg, men nu förstår jag! :banana:

så fint då tar jag och mixar lite med selarna och hoppas att det fungerar! :D

Ifall jag skulle fastna mer för körning, så kommer det inhandlas en mer riktig sele :idea:

Ska prova allt på måndag när jag är ledig, och ta massor av kort så jag kan få mer tips hur jag ska försöka göra det så bra det går med de knappa resurserna jag har :)

Ja, jag har bara svarta tömmar, det är ju såå mycket finare med ljusa naturlädertömmar, men för tillfället känns det som en sådan där utgift som för tillfället inte är värt att offra hela månadens luncher på :D
Däremot har jag tjockt ljust rep som kanske fungerar som tömmar istället, ifall man inte vill ha svarta textiltömmar, vi får se :)

Vad bra att du tycker den bakselen är bra! Jag hoppas den kommer hem snart så jag kan få testa giggen ordentligt!! Skulle inte förvåna mig om jag sätter på bredbröstan (långbrösta) från travselen och använder den som baksele! :angel: jag vill ju prova att köra mer!

I vissa trakter hade man bruna tömmar om man körde en egeen häst ,svarta om man körde annnans häst .Om du kör med lokor o lös däckel använd det främre fästet på skaklarna annars koliderar skakelspetsen med lokorna i vissa svängar .:)

Men du, använd bredbröstan!? Kolla här (jenny/snigelfarmor, lånar din bild!;))

Travsele å egna draglinor som fästs i bröstan!:idea:
Men skakelöglorna e lite höga, sänk dom blir det nog bättre till giggen...
Å eftersom du då har (trav)brösta, tar du å vänder på bröstselen å har som baksele!

Måste man köpa när man beställt hem? Ja menar nu kanske du inte behöver en baksele;)

Ev får man skarva bukgjorden och uppehållsremmen om dom ska nå över rumpan samt en rem (går ju med spännband oxå) från ringen till skaklanra.
Typ såhär, nu har jag bara en gammal bröstsele å en trähäst =D men man fattar hoppas jag=)
Ta bort däckeln;
21499338.jpg

Vrid upp bukgjorden;
21499346.jpg

Sätt ihop!
21499350.jpg

21499354.jpg

Obs att i vanliga fall sitter dragringen ihop med bröstan (fastsydd)=)

Senast ändrad av en moderator:

Vad du hjälper mig!! :bow: TACK!

jag ska till stallet och fiffla lite med selar och greja i eftermiddag/kväll!
Återkommer med bilder, och säkert fler funderingar ;)

ringde morfar när jag var på väg mot hästarna och där giggen står. Han hade flyttat på giggen så den står hemma hos honom, så han kunde skrapa av färgen och m¨åla på nytt, utan att behöva åka så långt (5 km) varje gång han vill måla.
*suck* nu kan jag ju inte prova ut bästa selningssättet på några dagar. han menar så väl min morfar, men det blev lite jobbigare för mig nu. hade gärna haft giggen kvar så jag kunde ha testat mig fram till bästa selningssättet, och sen tagit mig några vändor.
får hålla tummarna att han fixar färgen snabbt nu.

Morfar bor inne i ett villaområde, så det vetefan om jag har lust att skritta hästen dit varje gång jag gjoirt förändring på selen och vill testa den. mkt asfalt, och det gillar jag inte att skritta på.

mindre än 2 v tills dagen D

Senast ändrad:

haha ja så typiskt;) men va snällt!
Det är ju ett jäkla jobb att måla tycker jag (lite fel område för mig:angel:)

Du kan ju ta kort får ja se travdäckeln på hästen, brukar kunna reda ut saker teoretiskt;)

Jag tycker det är roligt att hjälpa till, tack för att det uppskattas;)
Hade själv gärna fått hjälp när jag började köra, men man lärde sig själv väldigt mkt och fick även vara med om sånt som inte funkar.
Man blir ju desto gladare blir man när man krånglat fram något som blir bra:D

Jo, ja asfalten, antar hästen e ömfotad? Easyboots?;):angel:

Senast ändrad:

ja det är verkligen jättesnällt av morfar :bow: , men jag hade gärna haft giggen kvar hos mamma och pappa, eftersom hästarna har alla sina beteshagar relativt närma dem, och jag alltså är i krokarna ganska ofta. Men han är effektiv ;) , jag var förbi där idag med målarfärg, och han har redan slipat av färgen, och kommer säkerligen ha målat på all svart färg imorrn , sen ska det torka, och sen ska de gul/röda ränderna på, och det ska också torka, sen hoppas jag att giggen kommer tillbaka

Då ska jag ta kort imorrn (om inte minnet sviker mig) på travdäckeln och hästen, kanske ska passa på att ta en tur med rockarden då :)

din hjälp uppskattas verkligen!! :bow:
På skolan så körde jag lite, men mest tråkig tömkörning :p , fast det blev mest travkörning senare när man fick välja kurser själv :)
Då var jag inte så intresserad av "vanlig" körning, men nu har det börjat vakna liiite. ;)

Jag har easyboot. . . hrm. . . men har tappat bort ett par :crazy: , och det andra paret så slets gaitern bort från själva skon på en galoppvända förra hösten, så de ligger på mitt vardagsrumsbord, håller på och försöker sy ihop dem . haha

Hej hej!
det har tyvärr inte hänt mycket.
köpte hus idag, så jag hann inte med hästarna :)
men imorrn ska jag se till att hinna få på travdäckeln och knäppa kort!

jag hittade föresten ett till par easyboot iigår :angel: snurriga jag :)

skrev det inte i senaste inlägget, men anledningen till att jag inte vill att hästen går barfota på asfalt är att jag fått för mig att asfalt sliter ner på hovarna så mycket. Annars är han inte ömfotad på asfalt :)

Jo asfalt sliter ju, det blir en mil på den lr? Inte det roligaste att gå på:)

Husköp mitt i alltihopa oxå:D fast det är säkert bara roligt tror jag väl;)

Ja jag hoppas det funkar med travdäckeln, sätter man skakelögglan långt ner borde det passa teoretiskt iaf:D

Jag håller utkik;)

ute och körde idag. ursäkta att bilden blev sne, trodde jag kunde vrida den på photobucket, men den här datorn hade visst inte rätt inställningar för det.

sdele.jpg

fattade jag rätt om det var den här bilden du ville se? :)

det är inte på asfalt vi ska skritta till Norn, som tur är :), utan jag tror det är skogsväg/grusväg.

Ja fan, husköp som det krånglar med *sucka*. Och ny på jobbet, nu är det mycket i hjärnan, jag lovar :p

eller, hade du velat sett hela ekipaget??

hrm. återkommer. ska leta i mobilen. tog en bild idag

zsaraokaiser.jpg

hittade en bild fr förra sommaren.

(ingen hjälm :o!! har börjat med det nu)

I den mån du skall köra med travselen ska du nog justera bröstan lite, som du sätter den på bilden blir den sned. Om du vill kan jag visa dig vad jag menar - men enkelt uttryckt med långbrösta (ser ut att vara en sådan?) så får man ibland dra remmarna en bit bakåt innan man lindar dem kring skackeln, annars blir det så att bara den nedersta delen av bröstan utgör dragläge för hästen = rätt liten yta och kan ge skav.

Ville du låna svängeln förresten? Jag kan nog inte komma till dig i helgen men i veckan borde det gå? Eller har det löst sig ändå? Jag har inte läst hela tråden :o*lat*

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka