Gigg och sele. Hjälp till okunnig!

Sv: Gigg och sele. Hjälp till okunnig!

har faktiskt börjat linda bröstan annorlunda :)
david ska (tid tid tid) svetsa på knoppar längre bak så det blir lättare att fästa. Jag lindade sådär för att jag inte kom på något annat sätt att få den att fästa, och använder hellre bredbröstan, lindad sådär, mot att använda vanlig smal brösta.
Men nu så lindar jag bara löst 2-3 varv, och fäster längre ner.

Lånar gärna din svängel, tack tack :) :bow:

Just nu är det en dag i taget, totalt kaos känns det som.
Om du ska hitåt så får du jättegärna ta den med dig, så kanske jag kan komma tillbaka med svängeln sen efter ritten. Då borde jag ha lite mer tid över, om det lugnat ner sig lite :)

sele.jpg

kunde inte låta bli att visa att jag tänkt om :D

Jamen det var så jag menade!

Ska försöka åka till Säter i alla fall någon dag. Men var bor du nu förresten? Garpenberg/Säter/Hedemora eller någon annanstans?

så bra att man gör rätt ibland :)

ja du. jag bor i garpenberg, men hästarna i säter än så länge :p

nu ska jag bara försöka komma ihåg att hämta svängeln hos din (syster?). mitt minne suger verkligen för tillfä'llet, men jag ska göra mitt bästa =)

nuså :)
giggen färdigmålad, och står hemma hos mamma o pappa.
jag jobbar natt inatt, sen så ska jag åka till hästarna och prova att sela hästen så som _L_ tipsat om :)
ska också försöka komma ihåg att hämta svängeln hos schelins syster . men minnet har slutat fungera, så jag håller tummarna för att jag kommer ihåg det imorrn! :D

om inte minnet bryter ihop totalt så ska jag även försöka komma ihåg att ta kort på ekipaget!!

jadu, det har verkligen varit stressigt som satan senaste veckan. Helt jäkla helslut, men nu börjar den där eländiga förkylningen försvinna iallafall. i tid till att alla jobbpass börjar igen ;)

Glöm inte att hämta svängeln om du inte gjort det - det är ju inte säkert att den passar/funkar... och nu är det inte många dagar kvar liksom...

torsdag
fredag
lördag = Norndag!

sådär.
mkt hemmapul blev det som synes. . . Men hästen traskade glatt på, och när vi stannade så höll sig giggens skaklar still.
använde lite travremmar för att hålla skakeln extra still, kommer nog även sätta dit en säkerhetsrem över ryggen ifall remmen som håller upp skakeln skulle gå av.

hästen drog inte så mkt i sv'ngeln, utan jag måste spänna mer nästa gång.

han tog "bakselen" riktigt bra.

synpunkter!?
jag flyttar som sagt för tillfället, har inte internet ännu i huset, så det kan ta ett tag innan jag är här igen.

Jag tycker bröstan ligger lite för mycket på halsen, kanske sänka den lite? Jag är verkligen inte expert eller så, men det var den enda jag reagerade på. (iof såg resten ut som ett trassel av remmar, jag fattade inget, men det är säker jättebra :D)

det har du rätt i, det funderade jag själv på. men jag vill inte ha den ner på benen heller :P. ska förklara bättre sen när hjärnan förhoppningsvis fungerar bättre än nu :)

Jag har samma problem med min ponny. Antingen ligger den på halsen eller för långt ner på bogen eller vad man ska säga :p

ja precis! har du också en grov häst?
för nordisen min har ju en jäkla grov hals

varmblodet däremot har ju en smal hals. jag tycker det är stor skillnad på dem :) det skulle ju vara enklare att sätta bröstan lägre på henne utan att den hamnar ner på benen på na, mot nordisen.

starsadel.jpg

kaiserprovturupphngning.jpg

allt blir omkastat inför Norn-turen.
det var tänkt att hästarna skulle transporteras till vikmanshyttan, och sen att jag skulle köra kaiser med giggen, och syster skulle rida star till Norn. sen vara kvar där och sova över och sen ta oss hemåt mot vikmanshyttan och sen transport hem till sommarhagarna igen.
tills det blev att jag måtta jobba. började 13.30 både lör o sön, fram till ca 21.30. jaja. ändrade tidsplanen till att rida/köra till Norn, jag åka jobba (familj stannar kvar med hästarna), jag kommer tillbaka fr jobb, sover över, rider/kör tillbaka hästarna, tillbaka till jobbet.

tills idag när vi insåg att det inte skulle fungera så smärtfritt, så vibestämde att vi kör/rider hästarna till Norn, sen så får hästarna stanna tills på kvällen och jag kommer från jobbet, så transporterar vi dem direkt hem.

MEN, jag kommer just nu direkt från hästhagen, och tro fan att Star gjort illa sig. Svullen höger bak. Varm. Men inte öm (hon brukar reagera vid minsta lilla om man klämmer för hårt, så ont har hon inte) och inte halt. Men svullen :( Satan också.

Nytt schema inför imorrn blir att jag kör kaiser dit, sen så transporterar vi honom hem så fort vi kommit dit, så hinner jag till jobbet.
En hel helg med Norn -ritt reducerades tyvärr till att bli en liten tur på en förmiddag. Men men kul ska det bli ändå :) och lite mindre att hålla koll på

Hur har det gått? :bump:
Har haft fullt upp jag å, men det där såg som sagt bättre ut:)
Eg borde du ju ha en loksele, men det hade du inte kunnat fixa på stört:D
Duktig du va på å fixa ihop allt!:D Så fin giggen blev!!:)

ja du, vi kom iväg och vi kom hem och jag hann med att jobba ;)

för en gångs skull var vi i tid! vi skulle samlas och vara klara i vikmanshyttan kl 9. och kl 8 så rullade vi in på parkeringen, och vi var först av alla :banana: . har aldrig hänt förut, jag är en obotlig tidsoptimist :angel: .

så kaiser hade full koll på alla nya hästar som kom, han gnäggade nog till alla :) . Men jag tror det var bra att vi var först, för då kände han att han hade koll på hästarna, Kaiser vill gärna ha det. SÅ han höll sig relativt lugn vid påselning. Han kan ibland stressa upp sig, och då är han INTE rolig att handskas med *sucka*.

Själva turen gick också bara fint, skritt skritt skritt. vi tog följe på ett annat vagnsekipage, så kaiser gick nästan nos i vagn (frågade dem om det var ok), så då lugnade han också ner sig, för då kunde han inte köra om. Men så fort jag lättade i tömmarna så gick han ut i "omkörningsfilen" :p . Vill helst alltid vara först.
Dessutom fanns det en rolig låda på andra vagnen som han kunde öppna ibland :rofl:

Men, allt gick inte perfekt. . .
Vi stannade till en stund innan vi var framme, framför herrgården. Då hade kaiser kommit igång (han brukar bli piggare och piggare ju mer man motionerar), så att stå still var inte på fråga! Så han började halv-resa sig och krångla. Som tur var så stod de inte still så länge...
Så kom vi fram, och nu var jag beredd på att vi skulle stå still en stund, så jag hoppade av så fort det var halt- slängde till mamma tömmarna och sprang fram mot huvudet. Men jag hann inte fram, och han började bråka, mamma tog tag i tömmarna -lite för mkt- och han började backa -mot de andra ridekipagen bakom. Jag fick fatt i han och började gå bort fr de andra innan det hände en riktig olycka. Jag hann inte kolla med de bakom, men jag ber till gud att ingen fick vagnen på sig.

Så, till nästa år, så ska vi ha tränat på att stå still med vagn, helst i stressade lägen, jag vill verkligen inte vara till besvär igen. Man skäms ju, och andra kan komma till skada!

Här är en länk till tidningstexten, och bild på oss http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Hedemora/67910/

Men en sak jag reagerade på, var att vi var det egna vagnsekipaget med hjälm! :eek: brukar körfolk inte använda hjälm?! Det var ju många mindre barn/ungdomar med, ska man inte försöka vara ett föredöme och då använda hjälm i närhet av hästar!?

kom på mer att berätta!

jag gick fram under resan och kände under däckeln, och jag fick lätt in handen under. Alltså var det ett lagomt tryck från skaklarna (?). Sen så såg man att skaklarna rörde sig i skakelhällorna, då borde ju inte vara tungt åt honom.
Han drog med draglinorna, han verkade mest nöjd med situationen.

Hade barfotadojjorna på bakhovarna, och barfota fram. Även det gick super, hade slitit lite, men det var bara bra, för han hade ngn mm för långa hovar fram.

Och sen tror jag att morfar blev riktigt glad, för det kom fram mkt folk och tyckte vagnen var fin :) det var han värd, morfar lilla.

Underbart så roligt!! :banana:
Lite krångel men tur att det gick bra!;)
Så fint erat ekipage va!! :laugh:
http://www.dalademokraten.se/upload/headline/2008/07/05/1751140747/nornritt2.jpg

Jo men det ska vara ett par tre kg på däckeln så att inte giggen blir baktung och drar i bukgjorden istället:crazy:
Men nu dröjjer det väll ett tag tills du kör med den igen:D

Bakselen ska du höjja lite, vad jag ser på bilden här....
P7030007.jpg

Trevligt att ni hade hjälm iaf! Jag brukar ha det när jag kör, man ska ju ha det. Det man har på huvudet visar hur rädd man är om det inuti;):D

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur