Gigg och sele. Hjälp till okunnig!

Sv: Gigg och sele. Hjälp till okunnig!

Självklart får du komma förbi och hälsa på! Alldeles oavsett om jag hunnit till Säter innan för övrigt... (jag har ju syster i Hedemora och så ardennerfröknarna jag pysslar lite med i Säter så jag ska ju åt det hållet med jämna mellanrum i alla fall).

Men jag bjuder gärna på en kopp kaffe och Tom låter sig glatt bli kliad av vem som helst så ni/du får gärna komma i vilket fall!!! Ska du ha svängeln till Norn börjar det ju brinna lite i knutarna liksom så vi kan ju om inte annat göra så att du kommer och lämnar tillbaks svängeln efter Nornvändan.

Jaja det löser sig!

jag har inga som helst problem med att man kommer en bit ifrån ämnet i tråden :) det gör jag ju själv vartefter nya tankar och funderingar dyker upp ;) fritt fram

Aha! smart med att göra egna draglinor! det ska jag absolut fixa om giggen passar i övrigt.
får ta mig en sväng förbi granngården på väg in till jobbet snart, och beställa! baksele kommer man väl alltid ha användning för. kan ju annars använda den när jag kör rockarden ifall det inte blir ngn gigg-vända :)

bild kommer så fort giggen tas ner. ska nog åka och prata med morfar imorrn, ledig då, jobbar idag.

till alla:
tack så hemskt mycket för alla superbra tips och funderingar! :bow:

å tack vad du är go :)

den där jäkla giggen ska ju ner från vinden innan man kan börja med något. Inte så bara :D med att få ihop med det med i tid o grejer.

kommer gärna och kliar på din häst!!!

Nu ska morfar kolla upp med morbror o co om vi kan lyfta ner giggen på torsdag! det börjar röra på sig!

Hann inte in på granngården innan jag åkte till jobbet dessvärre, men imorrn när jag sticker till hästepållarna så svänger jag förbi där och snackar lite :) =ber dem att beställa hem en baksele :D

nu hade jag några minuter över, så jag fixar in bilderna som du skickade till mig. De kan säkert hjälpa fler okunniga än bara mig :)

Här är det alltså en bild på hur Nordtravare har fixat det med fastsättningen av svängeln om jag inte har missuppfattat.

3tydligupphngning.jpg

1.jpg

2.jpg

4.jpg

5.jpg

alla bilderna är Nordtravares, han skickade dem till mig så att jag kunde lägga ut dem här :)

Va fint ekipage!:)
Loksele-bröstsele kombinationen är super!;)

Ja svängeln, så kan du ju göra på din gigg med:)

Idag var jag o beställde baksele på granngården. 370:-! jag trodde ju att en baksele skulle gå på uppemot tusenlappen, därför har jag aldrig tänkt på att köpa en, det skulle vara bra att använda även när jag bara kör rockarden :)

sen så hörde jag m morfar, och giggen ska vi plocka ner imorrn om vädret tillåter. det går framåt gott folk!

Den thulingigg som är avbildad med ny svängel har körts ca 10 mil nu och skulle servas o ch modifieras i svängel .då såg jag att 4 muttrar i skakelinfästningen saknas ,jag bytte då till ny bult o låsmutter .100 års trätorka hade gjort att dom satt löst efter lite körnong är det nog bra att känna på muttrarna för att undvika haveri bult från den tiden var ofta lokalt smidda o gängade och långt från dagens klass .:idea:

nu är giggen nere från vinden (den var totalt inbökad bland bröte, så det tog längre tid än väntat)

hinner inte lägga ut fler bilder än dessa tre. (krångel, mobil-mail-spara dator-photobucket-bukefalos, tar sån tid :p )

Jag VET att fästanordningen är under all kritik! Så snälla hjälp mig att förbättra.

För övrigt så skötte sig Kaiser så himla bra, *stolt* , han har ju aldrig dragit en vagn av denna typ, lite läskigt, men han tog det riktigt riktigt bra, jag älskar min fina underbara häst!

Kaiserprovtur.jpg

kaiserprovturfintekipagepavstnd.jpg

kaiserprovturupphngning.jpg

Vilken läcker liten vagn:love:

Men ska du köra med den selen kan det nog vara bra med ett tjockt däckelunderlägg för tryckutjämning, däckeln är lite klen.

Sen kan du ganska enkelt höja upp skackeinfästningen på selen så funkar det bättre med draglinorna, det är väl dubbla gjordar på selen?*ser inte så bra på bilderna*

ja vagnen är :love:
färger har krackelerat (stavning?), så jag o morfar ska lägga ner lite tid på ommålning i veckan.

Selunderlägg hann jag inte med :angel: det var lite ont om tid, och jag ville bara kolla om hästen fick plats mellan skaklarna :devil: sommartjock och allt. Men jag har ett tjockt hemma, som har jag tänkt använda.

Det var två bukremmar, japp. Men hur ska jag kunna höja upp skaklarna? *förvirrad*, har jag satt skakelremmarna fel? det kändes lite konstigt må jag säga, kändes som att de hamnade för långt ner.

Jag får ta och snoka runt lite på buke och leta reda på bilder så jag kan jämföra, är ju som sagt ganska ny på bröstselar!!

kolla om du ser någon tillverkare .Sätet kan vara flyttbart så att man får jämnvikt vid olika lastning .Jag tror att den drogs med en finsele med lokor utan svängel . svängeln kanske satt på tvärslån på skaklarna . Iolika landsändar kördes på olika sätt .den är riktigt fin .

Ska leta efter tillverkare när vi fixar färgen :)

sätet är flyttbart, ja. tog av det när vi lyfte ner vagnen

ska se om jag får låna en svängel av schelin. :D oc´h se vart jag kan göra av den

Giggen va fin!:)

Jo du har den sämsta selvariant man kan ha. Du har nästan anpassat den rätt, men den är så pass dålig att den ändå "sitter fel" och ev kan ge hästen obehag. Bröstan ska vara rak eller luta neråt...:angel::cool:
Köp på AEs film den ger lite bra tips:angel:

En däckelunderlägg hade du hemma:idea:
Baksele? Mer bra att ha än absolut nödvändigt:angel:
Draglinor å svängel ere lite viktigare me, då man har brösta, så den ligger mer stilla på hästen.

Men ja undrar ja, hur blir lutningen på giggen om man sätter skaklarna högre, sätt skakelremmen i samma spänne som dragringens uppehållstamp, ovanför dragringen:
21260472.jpg

Tack för all hjälp! :)

vad bra att jag har gjort rätt, men dåligt att selen stjälper, då finns det iallafall chans att jag kan göra det rätt bra till slut...

Så filmen är bra? Jag kikade på den senast i förrgår och funderade på om jag skulle beställa den :)

Baksele har jag beställt :idea: på granngården, men jag vet inte hur snabbt den kommer hit.

Svängel hoppas jag att jag kommer få låna en snabbis av schelin under Norn-vändan, sen får jag skaffa en egen!!
Draglinor fick jag tips om att jag kunde göra själv, var riktigt orolig att det skulle bli snordyrt, men om jag kan sno ihop en egen så passar det ekonomin helt perfekt!

Funderade på om det går att ta däckeln av travselen? den är ju smalare, men är av bättre kvalite än bröstselen jag har nu. Kanske kan lägga pad under? Har en skito pad (som man har under bomlösa sadlar) som fördelar tryck rätt bra, skulle man kunna ha en sådan under?

Får ta och sela på hästen igen nästa vecka, och prova att sätta skakelremmen högre upp!

Prova att sätta skakelremmarna så som _L_ visade, och släpp efter lite på "uppehållstampen" så att bröstan blir rak med draglinjen. Kontrollera hur draglinjen blir med svängel och linor-bröstan, den ska vara rak. Sen släpper du efter även på bukgjorden så kan svängel arbeta och det blir lite mer bogfrihet iaf. Då fungerar din sele hjälpligt åtminstone.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka