Några bra komma-över-rädslan övningar?

B

Black_Moon

Japp, som rubriken lyder, är det någon som kan tippsa mig om hur jag ska komma över rädslan när det gäller hoppningen?..
För några år sen så va jag helt galen i hoppning men en dag så åkte jag av så det bara dåna om de! Sen dess så har det varit kört.. :(
När jag ser ett hinder eller någon som hoppar så blir jag helt sjuk, vill oxå! Men så fort jag närmar mig ett hinder eller liknande så blir jag helt kallsvettig. Vågar helt enkelt inte..
Finns det något som jag kan göra för att våga igen?
Tacksam för svar

Sv: Några bra komma-över-rädslan övningar?

Har du provat att börja med att bara rida över en bom?

Sen göra ett kryss så lågt det går på ca 10 cm. gå sen upp till 20, 30 40 50 cm i lugn och ro.

Låt det ta flera olika träningspass om du vill. Kanske losnsar det på en kvart oxå.

Lycka till!

Jo, bara ridit över en bom har vi gjort, men sen om vi ska hoppa endast ett litet kryss så blir det knas hos mig.. Vet inte varför jag är så larvig.. Men tack, ska verkligen försöka nu!

bestäm att du ska hoppa en gång i veckan och rida markarbete en dag i veckan, och GÖR det, varje vecka på samma dagar, och börja lågt. Det handlar inte om några tips eller mirakel grejer man ska göra, det gäller bara att pressa sig själv och hoppa --- MYCKET!

jag har också varit skit rädd, i höstas vågade jag inte skritta över bommar ens, och nu var jag ute på clearround i helgen och har flera uppbokade till våren! lycka till!

Hej! Jag har oxså åkt av några gånger och blivit välldigt hopprädd. Skaffade då en säkerhetsväst och nu känner jag mig mycket säkrare är jag hoppar med den...så nu börjar vi komma frammåt.
Dessutom så har jag inte ramlat av en enda gång sen jag skaffade den!:banana:

Gör du det lägsta krysset man kan göra, så kan du ju börja med att skritta över det, sen trava o sen gallopera. Kommer du rätt in till hindret så kommer det inte ens att märkas.

Lycka till!

MartinaN skrev:
Hej! Jag har oxså åkt av några gånger och blivit välldigt hopprädd. Skaffade då en säkerhetsväst och nu känner jag mig mycket säkrare är jag hoppar med den...så nu börjar vi komma frammåt.

Säkerhetsväst an vara bra men man tappar luften ganska lätt mitt tips är också att börja på låg höjd med en snäll häst som tar det lugnt

Rädsla för hinder botade jag genom att kontinuerligt hoppa och på låg höjd samt ha duktiga instruktörer. Självförtroende när det gäller hoppning är en färskvara så det är viktigt att man inte låter det gå en halv evighet mellan gångerna.
Nu har jag kvappt hoppat på ett år då jag har varit skadad och det känns ju inte helt bra när man hoppar 90 cm men det ger sig nog bara jag tränar mer

En jättebra övning som stärker självförtroende hos både häst å männinska är att hoppa serier och kombinationer.
men se till att du hoppar en snäll häst som har gjort det innan.

just när man hoppar serier kommer hästen in i en takt och det rullar lättare på.

en jättebra övning är 5½:an.
Då har man ett inhoppningshinder som är lite lägre, 5½ meter och sen ett till hinder som är lite större. måttet är för häst.
lycke till :)

Mantana skrev:
Japp, som rubriken lyder, är det någon som kan tippsa mig om hur jag ska komma över rädslan när det gäller hoppningen?..
För några år sen så va jag helt galen i hoppning men en dag så åkte jag av så det bara dåna om de! Sen dess så har det varit kört.. :(
När jag ser ett hinder eller någon som hoppar så blir jag helt sjuk, vill oxå! Men så fort jag närmar mig ett hinder eller liknande så blir jag helt kallsvettig. Vågar helt enkelt inte..
Tacksam för svar

Det hjälper faktiskt otroligt mycket att sitta på en häst som man litar på och som är lugn, trygg och stabil. Se till att du gör allt i din egen takt. Se även till att ha tränare eller annan kunnig med som du tycker om och verkligen litar på och kan prata med. Då brukar det kännas bättre.:bump:

MartinaN skrev:

:bow: :bow: :bow:Mycket bra tips! Säkerhetsväst borde alla hopprädda använda. Dessutom måste man ha det om man tävlar ponny :D

vadå måste ha säkerhetväst på ponnytävlingar? var du irontisk eller var du allvarlig.

så är iaf inte läget. hjälm måste du ha, men inte säkerhetsväst. jag rider inte med de och det är bara i fälttävlan som det är obligatoriskt.

Mantana skrev:
Tacksam för svar
Om du känner att skritten funkar över bommar så trava över dom , sen kan du lägga ut dom med längre avstånd o galoppera över . Pröva annars om du tycker att d känns fjantigt att bara hålla på med bommar så jägg upp en liten serie med första "hindret" en bom , nästa är ett pytte hinder som ligger på det allra lägsta osv .

Förstår precis hur du känner. Kan inte förklarar varför men jag är också rädd för att hoppa. Eller kanske snarare för vad som KAN hända. :(

Tack allihopa för era svar och råd!
En månad har snart gått och vad har hänt? Jo, ingenting... :crazy:
Har fortfarande inte trottsat rädslan/larvigheten. Men nu när jag sitter här och läser det som ni har skrivit så ska det banne mig ske i morgon! :) :crazy:
Haha, det blir nog en syn som jag inte ens själv vill se :rofl:
Hoppas att vädret tillåter bara, annars så går det nog en månad till utan att något händer...

Finns det något speciellt som är bra att tänka på? Jag menar, så man får lite jävlar inamma i sig?

Det är nog olika från person till person. Jag mesade i massor med år och hoppade bara nedgrävda cavalettis och sånt.

Sedan bytte jag häst och tränare. Hade köpt mig en dressyrhäst som visade sig vara bättre på hoppning och jag var fortsatt jättefeg.

En dag spände min tränare ögonen i mig och sa att allt löste sig genom att man var räddare för sin ridlärare än för hindren, och nu skulle det hoppas och det utan att argumentera eller säga emot... :devil:

Det var knappt två månader sedan och förra veckan hoppade jag 1,15 m! Det är kanske inte så högt egentligen, men för mig är det helt gigantiskt! Och det var till och med roligt (fast lite läskigt också). :bow:

Men då visste ju förstås min ridlärare att jag har en klok häst som jag verkligen kan lita på, så det är ingen "risk" att hoppa med henne.

Nu gjorde jag mig tyvärr illa på senaste hoppträningen (dock ej i samband med hinder...) men jag hoppas att jag är lika modig när jag kommer igång med hopningen igen. För mig är det viktigt att hoppa regelbundet för att hålla igång.

Mitt tips är att hoppa fast du inte törs - men bara på en trygg häst!Lycka till!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 503
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka