Något speciellt att tänka på med att flytta hem ifrån?

Knuzze

Trådstartare
Hjälp! :crazy: känner mig förvirrad, ska flytta ihop med min pojkvän inom närmsta månaden.
Känns roligt, underbart, förväntansfullt men samtidigt läskigt, och förvirrande!! :nailbiting:
Är 17 år och känns svårt på något sätt, men kommer få världens bästa ställe, med eget stall 20 meter ifrån dörren, hagen utanför köksfönstret, möjlighet till lösdrift, och dö bra hyresvärdar, vars av att mannen i den familjen är gammal häst bonde, och skrattade bara när jag berättade om mina hästars dumheter så som att öppna grindar, hoppa över stängsel, välta ut vatten tunnor, försöka öppna ensilage balar osv.. och sa att han själv haft en sådan häst! :)

Men det jag tycker är jobbigast är att jag är en riktig mammagris! tycker det är jobbigt att lämna mamma! bara jag som känner igen mig? :o

Men vad är det man ska tänka på ? :)

Sv: Något speciellt att tänka på med att flytta hem ifrån?

Jag är också en riktig mammagris, men med dagens modernitet internet kan man lätt hålla kontakten dagligen.
Hur långt från dina föräldrar ska du flytta?

Jag bor ca 1½ timme från mina föräldrar med bil och vi träffas minst 1 gång per månad. Jag kommer aldrig kunna flytta långt från min mams tror jag ;)

Jag skulle nog se till att så fort som möjligt komma överens om hur ni ska fördela räkningar och andra kostnader. Ska hyran delas 50/50 eller ska ni räkna efter hur mycket var och en av er tjänar? Har ni kommit överens om det så tidigt som möjligt så kan ni spara er bråk senare :)
Annars är det väll bra att se över hemförsäkringar, andra försäkringar, billigaste elbolaget, tv-licens osv osv.

Kommunikation tror jag är grunden till att få relationen att funka när det gäller att flytta ihop. Som sagt, dela upp ansvaret redan från början så att båda två är på det klara vad det är som gäller med ekonomi, städning och liknande.

Lycka till!

Det rent juridiska och ekonomiska kan vara bra att ta sig en funderare på innan flytten. Läs igenom sambolagen för att avgöra om ni kanske vill upprätta någon form av samboavtal för att underlätta en separation, annars blir t.ex. allting ni införskaffar till bostaden efter att ni flyttat ihop ert gemensamma att dela på vid en separation. Gör som Masqueradee skriver och kom överens om kostnader innan ni flyttar, även matinköp och sådant. Tänk på att adressändra, skriva er i annan kommun om ni flyttar så långt.

Vad det gäller vad var och en ska sköta i hushållet kan det vara bra att ha en plan, men först och främst en bra kommunikation och sen kanske sätta sig ned efter någon månad och revidera upplägget beroende på hur det känns och vad som fungerar.

//Nejlica, som flyttade in hos pojkvännen efter mindre än tre månader utan den minsta tanke på planer för ekonomi, juridiska situationer och hushållsskötsel. :o
Det har i och för sig fungerat strålande, men är väl ingenting jag rekommenderar egentligen :p

Håller med om vad övriga skriver, men vill bara ännu en gång understryka det viktiga i hemförsäkring. Innan ni bär in första flyttkartongen! Snorviktigt! :)

Jag är också en riktig mammagris, men med dagens modernitet internet kan man lätt hålla kontakten dagligen.
Hur långt från dina föräldrar ska du flytta?

Jag bor ca 1½ timme från mina föräldrar med bil och vi träffas minst 1 gång per månad. Jag kommer aldrig kunna flytta långt från min mams tror jag ;)

visserligen bara 6 mil, men blir svårt att träffas pga busstrafik osv x)

Ekonomi är som vissa nämner ett jobbigt problem, så diskutera igenom dessa aspekter.

... och dö bra hyresvärdar, vars av att mannen i den familjen är gammal häst bonde.... välta ut vatten tunnor, försöka öppna ensilage balar osv..

Men vad är det man ska tänka på ? :)

Förlåt, men jag kan inte låta bli att fnissa lite åt särskrivningarna. Ni kommer alltså dö bra och mannen är en gammal häst? ;)
Jag vet att det inte är lätt, vill bara göra dig uppmärksam då man inte alltid tänker på det (mig själv inräknat också).

Vad man behöver tänka på är att få rutiner och att de första månaderna kan bli tuffa då man ska samsas och se till att ekonomin går ihop och att man delar på det gemensamma utgifterna.
Det mesta brukar lösa sig efter hand, ett bra sätt är att sätta sig ner och diskutera med din blivande sambo och gemensamt komma fram till hur just ni vill göra och lösa saker. Alla är vi olika trots allt. Lycka till. :)

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 722
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 987
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 300
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka