Något känns fel...

N

naira

Jag blir så ledsen!
Galoppen funkar inte alls längre. Vad gör jag för fel?:cry:
Okej, den har aldrig varit perfekt men den har varit bättre än såhär. Det känns som om jag gör helt fel, men ändå testat allt jag kan. Han känns på sätt och vis avslappnad, han har huvudet som han har när han galopperar i hagen t.ex. Men hur jag än gör så GÅR det inte lägga ner honom.
Förut har jag fisridit i galoppen och det är först nu som jag har börjat gasa på lite. Jag rider mycket volter och övergångar, ställer in och ut, rider på lång tygel, kort tygel, tempoväxlingar etcetc.
Vad mer ska jag göra? Någon som har något tips? :confused:

Jag ska även tillägga att han är genomkollad, bra utrustning och så, så jag har uteslutit att han har ont. Det här problemet är helt och hållet mitt fel, så HJÄLP! :bow::D

Sv: Något känns fel...

Jadu.. inte mycket :o
Hon har faktiskt inte kommenterat galoppen. Om man säger såhär så tror jag inte det ser så illa ut egentligen. Det är mest en känsla jag har.

Kan det möjligtvis vara så att din häst påverkas av pälssättningen? Du skrev att galoppen har varit bättre så kanske kan det vara en anledning till försämringen?
Min häst reagerar alltid några veckor på vår- och höst, och är inne i en sådan period nu. Han har tom. glömt bort hur man börjar trava ,istället ryggar han i 180km/h och går emot skänkeln. :angel:
Kanske kan det vara en anledning till att även din häst inte riktigt vill sammarbeta. Annars skulle jag ta kontakt med en bra tränare som kan titta och ge er tips på hur ni ska lösa problemet. Förklara din känsla så får du säkert användbara tips! :idea:

LYCKA TILL!

Jag tycker att du ska ta och prata med din tränare isf :idea:
för egen del tycker jag iaf att det är viktigt att man kan ha en bra dialog, så man inte sitter och rider grejer som känns sådär trots att tränaren inte har några direkta invändningar (eller kanske tom tycker att det är bra/ser bra ut).
Tala om vad du har för känsla, och diskutera vad och hur ni ska göra för att förbättra.
Lycka till :bump:

och sen ska jag tillägga att vissa saker går i perioder, låt det ta den tid det tar och börja inte ändra allt för mkt för fort.

Som sagt, rådgör med tränare.
Det är jättebra att du rider mkt övergångar och övningar i galoppen, det viktigaste är att du får ett bra gruntempo och bra takt. Det är superviktigt, viktigare än var huvudet befinner sig.
Detta är förmodligen bara en tillfällig grej som en dag plötsligt löser sig! ;)
Lycka till!

Det har jag inte ens tänkt på :o Jo så kan det säkert vara.. men perfektionist som man är så vill man ju att allt ska vara perfekt alltid.:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 374
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård