Något för NH?

W

Wii_90

Har funderat lite och undrar om min hästs problem är något som NH kan motvärka om man skulle börja träna.

Han är mycket svårfångad i hagen.

När jag köpte honom förra sommaren fick han stå i en liten hage själv, kunde ta 20-30 min. Det största problemet var att få sätta på grimman, det var då han kastade sig och sprang iväg.
Så han fick börja gå med grimma i hagen. Då hade jag inga problem med att fånga honom.
Började med att inte ha grimma i hagen och det gick bra.

När han skulle ut i flocken fick han ibörjan ha grimma på sig, men i höstas gick det bra utan och från i höstas, hela vintern fram till slutet av maj har jag inte haft några problem, han har i princip satt pa sig grimman själv.

Det började med i slutet av april att folk på det kollektiva intaget ine fick tag på honom, sen att personaln i stallet som ändå hanerat honom dagligen med utsläpp, inte heller kunde ta honom i hagen (tidigare har de aldrig haft problem, de har 50% av alla insläpp).

Utan då kunde bara jag ta honom.
Men för två veckor sedan skulle jag hämta honom, jag fick gå gram till honom, men när grimman skulle på, upp med huvudet och han kastade sig och galopperade i väg. Så höll han på i 3 timmar innan jag fick bygga en folla utanför hagen, knappt box stl, lyckades få ut honom där och ändå ville han inte ha på grimman. Det gick efter 10 min.

Dagarna efter så fick jag leda honom i grimskaftet för man kände i hela hans kropp att hade jag försökt med att sätta på grimman, ja då hade jag fått kämpa i många timmar.

Nu går han med grimma i hagen, jag måste ha med mig "havrehink" med i hagen, man får inte komma när utan man måste visa havren och har man tur väljer han att äta ur hinken, då kan man ta honom.

han blir alltså bara värre och värre med att hämtning från hagen, är NH något som kan hjälpa mig/oss?

*sorry för långt inlägg*

Sv: Något för NH?

Mitt bästa knep för svårfångade hästar:

Börja gå fram mot hästen och ropa dess namn/vissla/kalla på den. När den springer iväg, följ lugnt efter och fortsätt ropa med jämna mellanrum, ofta, det ska vara lite tjatigt och påträngande. När hästen stannar och tittar på dig, tystna ögonblickligen och ta ett steg tillbaka, vänta några sekunder och börja sedan gå fram mot den, gå gärna i en cirkel så att du inte kommer rakt på utan gradvis kommer närmare och närmare. När hästen springer iväg så gör du samma sak igen, ropa/kalla/tjata och följ lugnt efter. När hästen stannar, tystna och backa, börja cirkulera. Fortsätt så länge som det är nödvändigt.

Vad som händer är att hästen inser att det blir vansinnigt jobbigt att inte komma till dig, den får ju ändå inte lugn och ro att beta/sova/vad den nu vill göra. Alla hästar jag testat metoden på har tillslut tröttnat och låtit mig fånga dem utan tjafs. Har du tid, så sätt upp minimål - fånga inte in första gången utan nöj dig med att få komma in och klappa lite, ge kanske en liten godisbit och gå sedan. Nästa dag samma sak, tredje dagen kan du ta på grimman, ta av den och gå... etc etc.
Längsta jag har hållit på sådär var med min förra häst som var livrädd för människor (vilket jag inte visste när vi släppte ut på bete, köpte lite grisen i säcken och släppte ut honom direkt när han kom) tog det två timmar första gången innan jag fick komma fram och klappa på honom. Efter det tog det två veckor innan jag faktiskt kunde komma fram, sätta på grimman och leda ut honom från hagen. Men tiden från att jag kom till hagen tills dess att hästen var "fast" så att säga minskade hela tiden, från två timmar till någon minut max. Så småningom började han komma fram i hagen istället. Om han någonsin började springa ifrån mig i hagen, även långt efter att han stallats in igen, så var det bara att följa efter och ropa hans namn ett par gånger så fattade han vinken - "okej, jag kommer inte undan" - och stannade.

Min metod tar lite tid men sedan har man liksom en häst som aldrig springer ifrån en i hagen igen. Helt utan att luras eller använda våld.

Natural Horsemanship gör underverk för dig. :)

Beträffande sakfrågan, så har jag ett standardsvar. Sluta tänk fånga!
Försök greppa skillnaden mellan att ha en häst som glatt kommer till dig när du visar dig och en häst som sticker ifrån dig så snart du kommer för nära.
Om du vill ha det förstnämnda, var kreativ!

LIA

Jag hade satt mig i hagen med äpple/morötter i fickan o väntat ut honom.
När han väl kommer fram(vilket han lär göra, de är ju trots allt mkt nyfikna djur :) ) ger du honom en godis och går därifrån.

Efter att ha gjort så ett antal gånger ropar du på han, och när han kommer ger du han en godis, och går den därifrån.

Sen när han följer med dig in i stallet så får han en morot även där.

Det funkade på min förra häst.
Hon kom alltid fram till mig till slut. Hon fick inte alltid en godis men det visste ju inte hon :)

Det är samma med våran ponny, men hon går bara iväg när jag kommer med grimma. Om jag kommer utan grimma så stannar hon och låter mig klappa henne.
Jag läste i en bok, om man har en svårfångad häst så ska man gå mot den och om den bara tittar på dig så kan du fortsätta, men om den vänder bort huudet och är påväg att gå så ska du stanna. Då är du antagligen inne på hästen prsoliga område. Vänta tills häste har bjudit in dig i sitt område, det gör den när den tittar på dig eller fortsätter att beta. Sedan forsätter du så.
Det har faktist funkat på våran ponny och jag kan rekomendera det.

Lycka till :)

Jag tror att NH skulle vara ett bra alternativ till dig. Tänk på att NH inte är en metod utan en filosofi som man lever med hela sitt hästliv. Det handlar väldigt mycket om att lära sig själv att läsa av hästens signaler och svar på dem med för hästen förståliga signaler så att en kommunikation som hästen förstår uppstår. Det är verkligen härligt att lära sig hästens språk och öva sig i att kommunicera med hästen. Då brukar problem som dina försvinna av sig själv.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 793
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar