någon som vet ??

Dandylinn

Trådstartare
varför min häst har så dålig galopp ?

har en vbls valack..han har skitrevlig trav och så...tror att han har rätt bra m muskler på båda sidor. men han har en jätteklumpig galopp...som studsaktig..han bryter åt olika håll..söker sig hellre inåt än ut på spåret...han blir också väldigt snavig tycker jag..sen är dte inte alltid att han ens fattar rätt galopp.

är det någon som vet hur jag kan lösa det här ?? :(

Sv: någon som vet ??

Ta inte illa upp men ett varmblod är inte byggt för att galoppera. Låt honom gå i den där halv danna galoppen och bygg upp honom. Träna över bommar i galopp men gör det enkelt.
Har absolut inget emot varmbloden (har snart ett själv) men de är byggda för trav och blir lätt kantiga i galoppen.

sluta säg så.
är less på att höra sånna saker.
jag känner många varmblod som har hur fin galopp som helst..så den måste ju ändå gå att bygga upp.

Jag har ett varmblod med underbar galopp! Det beror på individens extriör anser jag isf. Det kanske kan vara så att din häst har lite dålig balans? Om inte, kanske han bara är ovan och inte hunnit utveckla "galoppmuskler" än. Men det är ganska lätt fixat, gäller bara att träna, träna och åter träna så kommer det nog! Lycka till!

Varför kan inte alla hästar hoppa 2 meter? Jo, bl.a. av samma anledning som att vissa hästar har bättre eller sämre rörelsemönster i sina gångarter. Det handlar om fysiska förutsättningar. Vissa hästar har rent fysiskt svårare för att bära sig i exempelvis galopp, behöver inte vara just travare även om de precis som tidigare sagts inte är avlade med just en bärig galopp som yttersta mål.

Men visst finns det variationer bland travhästar på samma sätt som det finns variationer hos halvblod och andra raser.

Självklart kan du träna upp galoppen på din häst så att den blir så bra den kan bli.

Ta hjälp av tränare!

Vissa varmblodiga travare kan ha problem med galoppen, och det krävs mycket arbete både från dig och hästen för att hitta den rätta känslan. Hur beter sig hästen i hagen, galopperar den mycket, eller föredrar han trav? Hur beter han sig i galoppen när du linlöper/tömkör? Hur länge har du galopperat honom uppsuttet? Kan han vara stel / ha ont någonstans?

Ifall han inte har några andra problem, jobba mycket med att stärka muskulaturen, många galoppfattningar, galoppera några steg - sakta av osv. Jag tror att en dukig tränare skulle kunna ge dig många tips och råd:)

En travare har sällan lika bra galopp som ex. halvblod eller andra hästar avlade för ridning, men med mycket arbete kan man förbättra gångarten avsevärt - så ge inte upp!

Ridtravare_bäst skrev:

har en vbls valack..han har skitrevlig trav och så...tror att han har rätt bra m muskler på båda sidor. men han har en jätteklumpig galopp...som studsaktig..han bryter åt olika håll..söker sig hellre inåt än ut på spåret...han blir också väldigt snavig tycker jag..sen är dte inte alltid att han ens fattar rätt galopp.

Kolla upp med equiterapeut!
Jag vet en jättefin D-ponny som inte kunde galoppera alls. Efter behandling för att få upp en ordentlig låsning kunde man börja träna hästen succesivt i galopp.

Det behöver inte bero på att det är en travare!! min Quarter märr gör precis som du beskriver.. Och de som ska vara snabbaste rasen i världen!!:rofl: :rofl: Hon har visserligen bara svårt på ridbanan och i ridhuset och är 3år gammal så man kan inte begära hur mkt som helst. Men prova att galoppera i skog och mark med den, det har jag gjort med min och redan efter ett par veckor så orkar hon mer och har mer vilja att galoppera överhuvudtaget, Hon hade inte riktigt fattat vitsen med att gå i en sådan "HISKELIG" fart. Men nu :idea: är det till och med skoj säger hon.

EN DEL travare har bra galopp av naturen, andra får det aldrig oavsett hur mkt träning man lägger ner på det. Min har naturligt lätt för galoppen, brorsann får jobba massor med sin hästs galopp och den är ändå inte i närheten av vad min hästs är.
Och din häst låter obalanserad, man kan inte få en bra galopp på en obalanserad häst!

Ridtravare_bäst skrev:

För att han inte vet hur - eller kan - använda sin ryggrad på rätt sätt
Antingen sitter det i stelhet i musklerna i ryggen, eller en okunskap i hur han skall koordinera sig.

Det handlar tilsl tor del om att hitta balansen utifrån ytter bakben, en ide som man måste presentera för hästen. Vilket likasväl kan göras i skritt och trav till att börja med.

Om hästen är frisk går detta att lösa, men jag tycker inte att det går att förmedla hur balans skall kännas över internet. man behöver feedback när man provar sig fram

Om hästen är stel i musklerna i ryggen kan det bero på en felaktig arbetsställning, sadel, men även gamla skador som hästen skyddar genom att förändra sitt rörelsemönster genom att vara spänd/låst i ryggen.

Det lättaste sättet att få hästen att slappna av och arbeta på ett annat sät tär att rida enkla övningar i skritt, som bygger på ryttarens egen balans.
Ju bättre ryttarens balans är - ju bättre kan hon hjälpa hästen till en bra balans och därmed en bra galopp

Svårare att lära om - än att lära in från början
MVH SUS

Senast ändrad:

Det är en travare?;)

Men öva mycket fattningar. Det är dem som är utbildande och stärkande inte att gallopera långa sträckor. (det är bra för kondisen men inte om du vill förbättra gallopen) Se till att han jobbar bra i en lugn jämn trav i en bra form (jobbar med ryggen och sätter under sig bakdelen) innan du fattar, gallopera nåt/några steg, sakta av och ny fattning. Tänk på att fatta lugnt och sansat så han inte kastar sig in i galloppen. Han måste orka göra bra fattningar och galloppera i lugnt jämt tempo och för det måste han orka bära sig rätt så ut och träna muskler också (mer än vad fattningarna gör). Klättra, hoppa studs osv

Ridtravare_bäst skrev:

Därför att det är en travare... som är byggd och avlad och förmodligen tränad till att trava. Galoppen är inte lika naturlig för den.
Om hästen enbart är "avlad" för trav så kan mycket jobb träna upp galoppen. som Sus tipsar dig om tex hon har bra synpunkter och råd till dig, och även flera andra som skrivit här.
är den tränad och tävlad för travet får du lägga ytterligare jobb på att få till galoppen. det beror på hästen och hur du tränar rider hur pass du kan hyfsa till galoppen på den. Vissa travare är mer lämpade för omskolning än andra.

jag har ridit och utbildat ngr varmblod som har varit aktiva inom trav/avlats för trav.

Det är väldigt olika men ngr viktiga saker som gör det hela lättare:
-jobba mkt i backen, utnyttja naturen, svängar, pinnar på backen så den blir mer uppmärksam och inte rusar iväg utan måste sätta under sig.
- tänk att du rider unghäst (det är ngt nytt för en häst att galoppera när den är förbjuden det tidigare på travbanan) beröm och konsekvent..
- viktigt att du får hästen att lita på dig
- bygg upp kondition och de rätta musklerna med longering, tömkörning etc
- fatta gärna galopp ur en ryggning(halt eller skritt.. gärna på samma ställe så de har lätt att göra det, inlärning i början av upprepning, detta bara om hästen har svårt att ta gal skänkeln dvs upprepningen ), de sätter under sig mkt bra då och bli lösgjord
- Beröm
-beröm
-tydliga hjälper och stadig balans hos ryttaren..
- rid ute så du får lite energi och gratis bjudning (hästen tycker det är kul) men varva med dressyr och alt ridpass.. :D
Lycka till!!

hej allihopa !
jag har nu fått till galoppen och den är helt perfekt nu ! :smirk:
felet var att han var stel i bogarna ..
så nu vet ni !
alla kan ..bara man vill ;)

Min ridtravare gör precis som du beskriver i ditt första inlägg när det gäller galoppen.. Fast han lägger till lite bocksprång då och då när han tycker det är jobbigt:smirk: Jag läste ditt sista inlägg också, att han var stel i bogarna och att det var där felet låg.. Så jag är lite nyfiken på hur du kom fram till det?

Bra gjort att gå från en värdelös galopp till en perfekt galopp på två dagar. Grattis.

Två dagar? Det var ju maj förra året tråden startade! :angel:

Kul att galoppen blivit bra! :)

hej igen!
kul att ni svarat :)
lite slarvskrivet av mig tror jag, klart det inte tog två dagar!:rofl:
tog hjälp av massör o tränarem, fick mjukande övningar samt en massa övningar m ställa, böja,rakriktning mm
men det gick fort! men det var så att han tydligen redan kunde, bara att han var stel och inte ville/orkade

skitkul tycker jag med!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 227
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 911
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar