Någon som lämnar in sin dieselbil för att få fuskad programvara åtgärdad?

Alexandra_W

Trådstartare
Kanske Bukes längsta rubrik ;) Men "dieselgate", Volkswagens och VAG-gruppens fusk med programvara på dieselbilar, berör ju enormt många bilar.
Har någon här en bil som berörs och har lämnats in?
 
Jag har lämnat in min Skoda Yeti men märker ingen direkt skillnad. Kanske att den är lite svårare att få resultat av ECO-driving på. Men det skulle kunna vara att jag har sämre koll på lufttrycket lika gärna :angel:
 
Jag hade en VW Jetta TDI. Det fanns ingen godkänd "fix" i vintras här i USA så jag valde att låta VW köpa tillbaka bilen samt acceptera den väldigt generösa ersättningen. Kommer att följa den här tråden med intresse för jag älskade verkligen den motorn och hur trevlig bilen var att köra.
 
Bla Motormännen har testat bilar i provbänk före och efter korrigering och uppmätt effektförluster på flera bilar. I Sverige alltså.

Åtgärden här är helt annorlunda och mindre ingripande än i USA dock. Så nog svårt utvärdera något mellan länderna.

Jag har än dragit mig för att lämna in min Seat, just pga oro att den ska tappa ork...
 
Kanske Bukes längsta rubrik ;) Men "dieselgate", Volkswagens och VAG-gruppens fusk med programvara på dieselbilar, berör ju enormt många bilar.
Har någon här en bil som berörs och har lämnats in?
Inte ens hört talas om (inte till min bil i alla fall), undra om jag har fel märke då. Har en Volvo -15 och inte fått något brev hem.
 
Jag har en Peugeot diesel och antar att det borde vara samma visa med den...? Dock har jag inte hört något alls om just Peugeot.

Jag har antagit att samtliga europeiska bilar har samma fuskinställningar. Är det inte så?
 
Jag har en Peugeot diesel och antar att det borde vara samma visa med den...? Dock har jag inte hört något alls om just Peugeot.

Jag har antagit att samtliga europeiska bilar har samma fuskinställningar. Är det inte så?

Min personliga åsikt är att varenda diesel troligen är fuskad på nåt vis. Men att det var VW som blev upptäckt.

Men de "frivilliga återkallandena" för att "förbättra" som skett hos många andra märken är ju intressant. Vad omtänksamma och miljömedvetna alla biltillverkare plötsligt blev :)

Men det är VW som torskat och bara deras (vag gruppens) bilar som ålagts att fixas av VW.
 
Jag är inte så bekymrad att jag ska märka nåt i vanlig körning. Men jag drar med den och den är inte direkt monsterstark till att börja med liksom. Så livrädd det ska märkas där...
 
Du har en Volvo... som sagt är det VAG-gruppens bilar som berörs. Inte Volvo.

De bilar som berörs är vissa dieselmodeller av VW, Audi, Skoda och Seat. Man vet om ens bil är berörd.

Tillägg: Vissa Porsche berörs också.
Jag bryr mig inte vem som äger vad längre och håller inte koll i och med att jag inte bryr mig. Vet att Volvo inte längre är Svenskt utan ägs av någon annan, minns inte vilka, kan ha varit Ford.
Är glad jag slipper ha med det å göra.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja, i huvudsak, och kanske framför allt för att de inte talar om exakt vad de gör och vad det får för konsekvenser. Maken har arbetat med utvecklingsfrågor i bilindustrin i 15 år och vill ha svar som är konkreta och inte bara vaga och undvikande.

Jag förstår inte hur man ska kunna fixa utsläppen och behålla förbrukning och prestanda. Om det gick hade de ju inte fuskat från början liksom... och som du säger - de vill inte ens berätta vad de gör. Utan lite hokus pokus med programvaran och ev en flödesriktare och allt är som innan utom utsläppen. Sen kom Rödluvan i sällskap med de sju dvärgarna och åt upp pepparkakshuset...
 
Har en Passat med en av de motorvarianterna, och har inte känt mig manad att lämna in den.
Jag är inte främst rädd för tappad prestanda utan för ökad förbrukning, kör jag litet medvetet kommer jag ner till 0,4 på landsväg och det är värdefullt för mig.
 
Har en Passat med en av de motorvarianterna, och har inte känt mig manad att lämna in den.
Jag är inte främst rädd för tappad prestanda utan för ökad förbrukning, kör jag litet medvetet kommer jag ner till 0,4 på landsväg och det är värdefullt för mig.
Jag är i samma tanker.

Min pegutt går väldigt billigt. Den är acc.snabb och kul att köra. Ökar förbrukningen så blir det dyrare för mig och min plånbok har en rätt avgörande röst i det hela. Speciellt inte när det är så oklart vad de gör när de "uppgraderar".
Nåväl - Peugeot har inte varit inblandade. Än.
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 913
Senast: Badger
·
Samhälle Lämna in din äldre anhöriga när du ska till frisören eller vill ha egentid. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att idéen är...
2
Svar
22
· Visningar
1 678
Senast: honung
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·
Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 904
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp