Sv: Någon som köpt sin medis- häst?
Jag har! Det var nog det bästa köp jag någonsin gjort, och någonsin kommer göra
Köpte min medryttarponny efter ungefär 1½ år som medryttare, då hade jag ridit i snitt 2 dagar i veckan men ibland något mer, tävlat en del o.s.v. Honom kommer jag aldrig sälja.
Fördelarna var att jag verkligen visste vad jag köpte, kände honom och visste att vi trivdes ihop, hade koll på vad han gjort innan och hur han var i stallet, i hagen, på tävling, med trafik, vid skoning etc. Annars kan det ju vara lite svårt att veta "allt" efter en eller ett par provridningar, jag fick provrida över 150 gånger
Jag kunde också rådfråga flera tränare om hästen, eftersom de kände både mig, honom och oss som ekipage. Så jag fick riktigt bra, ärliga åsikter på vad de trodde om att köpa just honom.
Nackdelar... Det skulle väl vara då att den där första spännande tiden med en ny häst uteblev, men det gör mig ingenting egentligen. Bortsett från det, faktiskt inga nackdelar, men då är han min drömhäst också.
Jag flyttade inte honom direkt, men efter ett halvår eller något. Ägaren (kvar i stallet) la sig inte i alls utan lät mig sköta min ponny som jag ville. Men då hade vi i stort sett samma syn på hästhållning också så det var liksom inte läge för några stora förändringar iallafall.
Det kändes helt underbart att skriva köpekontrakt!! Då blev ju min drömhäst
min och inte "bara" medryttarhästen. Tiden efteråt var också väldigt väldigt kul, jag har haft egna hästar länge men han var (är) speciell eftersom han är den första häst jag drömt om i flera år. Jag minns i början att folk tyckte hela vår historia tillsammans lät som något ur en Min Häst-tidning och jag bara log och sa att det kändes så också
Jag har haft honom i många år nu och tänker ha honom kvar som sagt. Vi har fortsatt utvecklas tillsammans, och han har utvecklats som "person" också. Jag tror iofs inte att det blev så lyckat just för att jag köpte min medryttarhäst, utan för att jag var medryttare på min drömhäst och fick chansen att köpa den. Man kan ju ha en medryttarhäst som man gillar mycket men som inte "klickat", då skulle jag inte vara lika säker.
Men härifrån får du bara bra ord, om du har en medryttarhäst du verkligen gillar och har möjlighet att köpa den, gör det!