Sv: någon som kan något om ormar?
Sent svar men ut i fall att du läser.
Här hemma har dottern pratat om orm för ett år sedan. Jag lovade henne (mot bättre vetande
) att hon skulle få köpa en när hon var 15 år gammal. Tänkte att det var hela två år kvar och hon han säker att ändra sig tills dess
Så var hon på reptilmässa med hennes pappa, hennes pappas kusin och hennes pappas moster. Det slutade med en styck majsorm som följde med hem
Panik för min del och panikreggning på ett forum för majsorm, för jag måste ju veta hur man skall ta hand om den där slingriga saken. Får så blir det lätt, att man som förälder kan få ta över om barnen tröttnar på nyhetens behag.
Vad jag nu vet är att man skall komma med kommununen först om man måste söka om tillåtelse. Det kan vara en kostnad i sig och kan ha sina kräva på hur man har terrarium mm. Det är olika mellan kommunerna. Kolla upp det med hur det ligger till med din.
När den är liten juvinil så är det oftast enklast att ha dom i sådana där petboxar och byta storlek på dessa. Att ha en orm som är juvinil i ett stort terraruim kan vara stressande för ormen. Speciellt när man behöver ha tag på den och skall försöka jaga rätt på den i ett stort terrarium. Vissa terrarium kan ha för stora glipor mellan luckor där små söta rymningsbenägna ormar kan klämma sig ut igenom något som också pratar för petbox till juviniler. När dom är äldre får man i stället tänka på att ha någon form utav lås på terrariumet för dom kan vara lika rymningsbenägna då också men starka nog för att pressa upp glasrutor.
Värmeplatta behöver man ha. I alla fall för majsormen. Andra arter har jag ingen koll på alls. Möss kan man köpa frysta och så tinar man upp till ormen. En majsorm börjar med pinkisar dvs nyfödda musungar. Sedan kan man öka upp till 2 pinkisar för att öka upp en storlek. Möss kan man köpa i fyra olika storlekar. Ju större/mer byte desto längre emellan matningarna då det tar längre tid att smälta. Mina fick var 4:e dag när dom bara fick en pinkis. Nu har jag ökat till två och då får dom var 6:e dag. Snart skall jag börja med en storlek större dvs fussy.
Jag mockar ur petboxen när dom skiter (ca 2 dagar efteråt).
Dom skall ha tillgång till vatten (utbytt varje dag) samt gömställen. Ett över värmeplattan och ett utanför värmeplattan. Jag sprayar också med vatten dagligen.
Som underlag har mina cocosfibrer.
Lite platsväxer också gillar mina så dom kan slingra omkring i och gömma sig under även om dom räknas till marklevande ormar.
Som du märker säger jag två. Dottern var nämligen med på ytterligare en reptilmässa och kom hem med en till så nu har vi två hannar
Så kan det gå när man skickar sin 14 åring med 200 kr till en reptilmässa.
Jag har (nästan) vant mig även om det nog krävs att jag tar i dom lite mer innan min hjärna lär sig att dom bits inte och är inte farliga alls. Egentligen är dom riktigt söta:
och trevliga:
Inte heller speciellt svårskötta.
Majsormar kommer i flera olika morpher dvs olika färg och även viss mån mönstervarianter. Bra att kolla innan om man känner för en speciell sådan.
Att tänka på är att man bör vara redo att ta hand om ormen i en 10-15 år framöver.
Dom lever ju ett tag så att säga.