någon som kan något om ormar?

Youweremyangel

Trådstartare
Det är så här att jag är sugen på att skaffa en orm. Har länge velat ha en men har inte känt att jag kunnat skaffa en tidigare.

Men nu vill jag men vet inte så mycket om ormar ännu, så tänkte försöka lära mig lite.

Är det någon här som kan något?

Tex:
Vilken är den bästa "nybörjarormen"?
hur stort terarie måste man ha?
Har hört att om man köper en bebis så kan man vänja den vid annan mat än möss stämmer det?
Hur ofta ska de ha mat...
Osv.

Skriv gärna allt ni kommer på som ni tkr jag behöver veta innan :)

Sv: någon som kan något om ormar?

Det är så här att jag är sugen på att skaffa en orm. Har länge velat ha en men har inte känt att jag kunnat skaffa en tidigare.

Men nu vill jag men vet inte så mycket om ormar ännu, så tänkte försöka lära mig lite.

Är det någon här som kan något?

Tex:
Vilken är den bästa "nybörjarormen"?

Det beror mer på vilken storlek du vill ha på ormen

hur stort terrarie måste man ha?

Rent generellt ska du ha ett terrarie där långsidan är minst lika lång som ormen är. Alltså om ormen blir 120 cm lång ska terrariet också vara det. Man får dock börja med ett mindre men du bör ju vara förberedd på det, och veta framtidsstorlek på ormen.

Har hört att om man köper en bebis så kan man vänja den vid annan mat än möss stämmer det?

Vart har du hört det? :confused: vissa ormar äter i naturen tex grodor och några få sorter äter fisk. Generellt äter ormar möss eller råttor. Beroende på storlek.

Hur ofta ska de ha mat...

som liten matar man ormen ca 1 gång i veckan. I vuxen ålder kan man variera från en gång i veckan till 1 gång i månaden. Personligen tycker jag det är vettigt att variera för att inte ormen ska "slöa till" tyvärr verkar även ormar lida av att man övermatar dom. Vilket såklart inte är nyttigt

Jag har haft en del olika sorter och det är svårt att säga rakt av vad som är bra och passar. Det är så pass stora skillnader mellan dom, klassiska förstahandsval är nog majsorm (panterophis guttatus guttatus) Mjölksnok, (lampropeltis triangulum(hondurensis t.ex) ) kungssnok (lampropeltis getula) kungspython (python regius regius) samt en snokj**vel vars namn jag inte kommer ihåg för tillfället. Tyvärr verkar även en del latin fallit mig ur huvet, det var för länge sen jag rabblade latin ;)

Sent svar men ut i fall att du läser.
Här hemma har dottern pratat om orm för ett år sedan. Jag lovade henne (mot bättre vetande :D ) att hon skulle få köpa en när hon var 15 år gammal. Tänkte att det var hela två år kvar och hon han säker att ändra sig tills dess :angel:
Så var hon på reptilmässa med hennes pappa, hennes pappas kusin och hennes pappas moster. Det slutade med en styck majsorm som följde med hem :eek:
Panik för min del och panikreggning på ett forum för majsorm, för jag måste ju veta hur man skall ta hand om den där slingriga saken. Får så blir det lätt, att man som förälder kan få ta över om barnen tröttnar på nyhetens behag.

Vad jag nu vet är att man skall komma med kommununen först om man måste söka om tillåtelse. Det kan vara en kostnad i sig och kan ha sina kräva på hur man har terrarium mm. Det är olika mellan kommunerna. Kolla upp det med hur det ligger till med din.
När den är liten juvinil så är det oftast enklast att ha dom i sådana där petboxar och byta storlek på dessa. Att ha en orm som är juvinil i ett stort terraruim kan vara stressande för ormen. Speciellt när man behöver ha tag på den och skall försöka jaga rätt på den i ett stort terrarium. Vissa terrarium kan ha för stora glipor mellan luckor där små söta rymningsbenägna ormar kan klämma sig ut igenom något som också pratar för petbox till juviniler. När dom är äldre får man i stället tänka på att ha någon form utav lås på terrariumet för dom kan vara lika rymningsbenägna då också men starka nog för att pressa upp glasrutor.
Värmeplatta behöver man ha. I alla fall för majsormen. Andra arter har jag ingen koll på alls. Möss kan man köpa frysta och så tinar man upp till ormen. En majsorm börjar med pinkisar dvs nyfödda musungar. Sedan kan man öka upp till 2 pinkisar för att öka upp en storlek. Möss kan man köpa i fyra olika storlekar. Ju större/mer byte desto längre emellan matningarna då det tar längre tid att smälta. Mina fick var 4:e dag när dom bara fick en pinkis. Nu har jag ökat till två och då får dom var 6:e dag. Snart skall jag börja med en storlek större dvs fussy.
Jag mockar ur petboxen när dom skiter (ca 2 dagar efteråt).
Dom skall ha tillgång till vatten (utbytt varje dag) samt gömställen. Ett över värmeplattan och ett utanför värmeplattan. Jag sprayar också med vatten dagligen.
Som underlag har mina cocosfibrer.
Lite platsväxer också gillar mina så dom kan slingra omkring i och gömma sig under även om dom räknas till marklevande ormar.

Som du märker säger jag två. Dottern var nämligen med på ytterligare en reptilmässa och kom hem med en till så nu har vi två hannar :p
Så kan det gå när man skickar sin 14 åring med 200 kr till en reptilmässa.
Jag har (nästan) vant mig även om det nog krävs att jag tar i dom lite mer innan min hjärna lär sig att dom bits inte och är inte farliga alls. Egentligen är dom riktigt söta:

304722_10150310788914019_612069018_7950937_1899133438_n.jpg

och trevliga:

314531_10150308585574019_612069018_7936630_2137682743_n.jpg

Inte heller speciellt svårskötta.
Majsormar kommer i flera olika morpher dvs olika färg och även viss mån mönstervarianter. Bra att kolla innan om man känner för en speciell sådan.
Att tänka på är att man bör vara redo att ta hand om ormen i en 10-15 år framöver.
Dom lever ju ett tag så att säga.

Jag har en majsorm, min första orm. Hon (vet ej kön men h*n har alltid fått vara en hon) ;)

Hon måste vara någonstans runt 10 år gammal nu. Och 120-140 cm lång.

Hon får en fullvuxen (fryst) mus var 10: de dag ungefär, ibland oftare & ibland mer sällan beroende på om hon vill ha eller inte.

Terrariet är väl runt 1,5 m långt, har värmematta + spotlight i ena halvan och "kallt" i andra halvan. Med lite plastväxter och klätterpinnar (stockar :p)
Har bark som underlag som sprayas med vatten varje dag.

32723403.jpg

Majsorm är en bra första orm. själv hade jag en kungs boa. Det med matning fick jag råd av en i zoo affär att inte mata oftare än var 4de vecka då risken finns att man övermatar dom.

Ormar anpassar sig till terrariets storlek. dvs den växer sig inte längre än terrariet. att tänka på är att all inredning ska få plats i terrariumer förutom ormen. Jag hade ett 140 cm långt till min boaorm.

Värmeslinga bör man ha oxå, eller värmelampa.

När dom är små matar man med pinkisar.

Och det där stämmer inte!
Vi som fött upp ormar vet att det där är en myt. Dom växer i flera år (tills dom dör?).

Okej. Det visste jag inte. Fick höra det innan jag skaffade orm och trodde det var så, man lär sig något nytt varje dag :)

stämmer verkligen inte. Det enda som händer är att ryggraden kan skadas under tiden djuret växer.

Jag tog hand om en ödla där ägaren antagligen gått efter det rådet. Hon hade troligtvis aldrig kunnat ligga helt rak under sin tillväxtperiod och var alltså helt krokig i ryggen. Otroligt sorgligt att se

Precis så.
Dom växer tills dom dör även om tillväxten inte är så snabb som under det första året.

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 011
Senast: hundtant
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 951
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka