Någon som kan juridik lite snabbt.

mag

Trådstartare
Jag kommer att ringa min bank imorgon men undrar om någon kan svara mig lite snabbt här ikväll :)
Min gamla mor kommer att ge mig och min bror vårat barndomshem som gåva nu. Jag bor långt därifrån och min bror vill ta över. Han kommer att köpa ut mig med en summa vi kommit överens om. Att vi inte behöver betala skatt på gåvan från min moder förstår jag, men vad händer med pengarna min bror köper ut mig ifrån? Kan man skriva så det fortfarande är en gåva från han till mig eller hur gör man. Eller kan min mor skriva på något sätt så det blir en gåva direkt till mig om ni fattar vad jag menar. ?

Du måste skatta på pengarna du får av din bror. 30% är det på inkomst från kapital. Har du inga andra kapitalförluster/vinster som påverkar så blir det nog 22% (har för mig att det är någon form av skattereduktion). Jag har läst detta men det var ett tag sedan och inte mitt favoritämne så minns inte exakt. Det står säkert på skatteverkets hemsida.

Jag kommer att ringa min bank imorgon men undrar om någon kan svara mig lite snabbt här ikväll :)
Min gamla mor kommer att ge mig och min bror vårat barndomshem som gåva nu. Jag bor långt därifrån och min bror vill ta över. Han kommer att köpa ut mig med en summa vi kommit överens om. Att vi inte behöver betala skatt på gåvan från min moder förstår jag, men vad händer med pengarna min bror köper ut mig ifrån? Kan man skriva så det fortfarande är en gåva från han till mig eller hur gör man. Eller kan min mor skriva på något sätt så det blir en gåva direkt till mig om ni fattar vad jag menar. ?

Får du huset som gåva tillsammans med din bror så övertar ni hennes inköpspris. Mellanskillnaden mellan det inköpspriset och vad du får när din bror köper ut dig ska du betala skatt för som inkomst av kapital.

Jag är hopplös på ekonomi och förstår ingenting :) M;inh ror kommer att köpa ut mig för exempelvis 1 miljon, Ska jag då skatta för hela den summan eller för en del ??
taxeringsväredt på gården är idag ca 500 000. Blir tokig på detta att jag inte begriper. Ska han skatta för något när han får hela gården då ? Han får ju liksom inga kontanter men väl en gård billigt av "mej"

Hjartagna beskriver det bra. Säg att er mor betalade 500 000 kr för huset när det köptes. Du får 750 000 kr för 50 % av huset. Du ska då skatta för 750 000 kr minus 250 000 kr = 500 000 kr. Detta blir alltså inkomst av kapital, på vilket du skattar.

Men är det taxeringsvärdet som gäller då ? Hon har ju i sin tur ärvt detta efter min far när han dog. Alltså inte betalat något för det. har ju bott där sedan hon gifte sig. för 60 årsedan. Jag kommer att få en miljon av min bror för gården = värdet är 2 miljoner och han köper ut mig med hälften. Taxeringsvärdet är ca 500 000 nu. Hur mycket skattar jag för då ? och vad får du 250 000 ifrån ??? Ursäkta om jag inte fattar men detta är så svårt för mig att begripa ;)

Ska man gå omkring lagen så kan er mor ge bort fastigheten till din bror. Och han i sin tur, någon gång när det är lämpligt, ger bort 1 miljon till dig.

Det går ju också att du, genom din bror, köper någonting för 1 miljon som han står som ägare på fast det är du som äger den, och efter en tid som skatteverket tillåter efterskänkes till dig.

Jag tog ett fantiserat inköpspris på 500 000 kr och delade det på två. Du kan ju bara dra av för de 50 % som är dina. Det är bara hälften av gården som är din, resten är ju din brors.

Är det flera led blir det svårare, ring SKV och hör. Eller om ni litar på varandra, kör som Ramona föreslår. Men då får ni vara medvetna om att det är skattefusk vilket kan straffa sig dyrt.

Men det var lite så jag funderade att min bror ger mig som "gåva" 1 miljon. För vad jag förstår så kan vem som helst ge någon en gåva och den som får behöver inte betala skatt. Om vi gjiorde så här skulle någon (Skatteverket) kunna ifrågasätta det , är det helt olagligt eller . Vi har tid hos en jurist i början på juni skulle man kuna föreslå deta då eller skulle en jurist tycka att vi äär hemska då ;)

ok så det blir skattefusk då ?? Jag/vi vill ju inte vara olagliga utan vill göra rätt, men funderar på detta ändå om vi kan kringå det på lagligt sätt ändå . Givetvis vill jag komma undan med så lite skatt som möjligt . Vi letar helt på varandra och min bror och mamma är väldigt måna om att det ska bli rättvist för mot mej.

Problemet är att det i juridisk mening inte är en gåva om din bror ger dig 1 miljon i utbyte mot halva gården. Så även om ni inte skriver några papper och väntar med "gåvan" så blir det inte lagligare för det. Om det är möjligt att lura skatteverket genom att mörka detta, det kanske är möjligt. Men du begår skattebrott om du gör det.

Dessutom verkar det onödigt att "skyffla över" skatten på din bror. Är tanken att din bror ger dig mindre pengar än halva marknadsvärdet? För om han betalar halva marknadsvärdet som en "gåva"(dvs olagligt) är han antingen väldigt dum eller väldigt snäll. Den dagen han säljer fastigheten måste han ju skatta även "din" skatt i så fall. Förr eller senare kommer någon utav er behöva betala den där skatten i alla fall. Det kanske ni har redan har tänkt på förstås. Såvida inte din bror behåller gården för evigt och låter den gå i arv, då blir det hans barn som betalar din skatt om inte de väljer att behålla gården. Skatten försvinner ju inte utan skyfflas över på framtiden. Om inte gården faller i värde förstås.

Jag är dock ingen jurist så det låter klokt att kolla med en, men jag har svårt att tro att det ska gå att lösa detta korrekt utan att betala skatten.

Hr precis pratat med min bror nu. Hade fattat fel vad taxeringsvädret var.. Det är 1,5 miljoner och vi har bestämt att han ska lösa ut mig med 1 miljon, alltså har vi enats om att gården är värd 2 miljoner. Så om jag fattar er rätt här så blir min andel 750 000 (halva taxeringsvärdet) och han löser ut mig för en miljon, ska jag då skatta för vinsten = 250 000 kr Är det rätt jag tänker då ?

En möjlighet vore kanske att er mor tar ett lån på fastigheten och sedan ger gården till din bror i gåva mot övertagande av lån och ger dig en gåva i form av kontanta medel?

Jag kan inte säga om det är helt korrekt att göra så, men det är nog en bättre variant än att du ger din andel till din bror och han sedan ger en penninggåva till dig för det låter lite väl genomskinligt.

Men jag ska ju ha ett värde på gården och det blir ju taxeringsvädret eller ? för någon efterfrågade min mors inköpspris av gården men hon har aldrig köpt den utan ärvt den genom sin man( min far). Honflyttade dit när de gifte sig. Så någon inköpspris finns ju inte ??

Jag skulle råda er till att ta kontakt med en duktig familjejurist som är insatt i de lagar som finns just runt generationsskiften och arvskiften. Det är krångligt och snårigt och de är insatta och kan ge er de bästa råden just i eran situation.

Men jag ska ju ha ett värde på gården och det blir ju taxeringsvädret eller ? för någon efterfrågade min mors inköpspris av gården men hon har aldrig köpt den utan ärvt den genom sin man( min far). Honflyttade dit när de gifte sig. Så någon inköpspris finns ju inte ??

Taxeringsvärdet är det enbart din bror som har nytta av då det ligger till grund för den skatt han skal betala varje år på fstigheten.

Ditt problem rör marknadsvärdet, dvs 2 mill. Hälften av marknadsvärdet blir 1 mill vilket du då skattar hela beloppet eftersom du defacto inte har köpt gården och kan kvitta något mot inköpspris och reparationer.

Nej, du beräknar inget värde genom taxeringsvärdet. Precis som någon annan var inne på så är det anskaffningsvärdet som är det intressanta.

Vid gåva beräknas omkostnadsbeloppet (utgifter för anskaffade och ev. förbättringsutgifter) genom att gåvotagaren inträder i gåvogivarens skattemässiga situation (inkomstskattelagen, den s.k. kontinuitetsprincipen).
Det belopp du får räkna av är alltså det belopp som fastigheten förvärvades för. Har fastigheten förvärvats innan 1952 kan man istället beräkna anskaffningsutgiften som 150 % av taxeringsvärdet 1952.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 507
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar