Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När benen är kortare än hästen är djup, alltså mindre ben än kropp, är hästen lågställd.
Fast det stämmer inte heller!
Det Ameo skriver är rätt, men jag förtydligar lite.
När benen är kortare än hästen är djup, alltså mindre ben än kropp, är hästen lågställd.
Jag förstår hur du menar och håller med om det. Men vad säger linjen från patella till armbågen då? Jag minns nämligen att vi under en lektion om exteriörbed. vid 3års test gick igenom det och några av Flyinges unghästlärare visade den linjen med en longerpisk. Kommer däremot inte exakt ihåg vad en betydde, men har för mig att det var att hästen var lågställd om det lutade nedåt vid frambenen(kortare framben)..
Den övre bilden är enlig mig högställd och den undre lågställd, precis som du skriver. Kvadratisk är däremot ngt annat.
Hej!
Tänk bara på att några av korten ser manipulerade ut, för att hästen ska verka mindre Överbyggd och lågställd ut. Börjar man granska ex. hingst katalogen så är en stor grupp hingstars kort manipulerade.
Kan inte påstå att jag tycker någon av dem är lågställd.*kl*
Vad är lågställt?
Med tanke på dagens extremt långbenta hästideal så förstår jag om du tycker den ser lågställd ut.Jag kan sträcka mig till att 4:an är normal, men bild 2 är väl väldigt lågställd (eller blir jag förblindad av dom vita fötterna).
Med tanke på dagens extremt långbenta hästideal så förstår jag om du tycker den ser lågställd ut.
För långbent är den inte, men inte heller kortbent. Sådär såg de flesta "normala" hästar ut för bara 15 år sedan.
Min uppfattning är att många har förändrat synen på vad som är lågställt efterhand som hästarna blivit alltmer långbenta. Jag är inte helt enig... Det blir liksom inte mer lågställt bara för att de högställda blir alltmer högbenta... Det är bara det att skillnaden blir större.