Någon som kan förklara?

lis

Trådstartare
Vad menas med lågställd?Det har jag sett nämnas vid flertal gånger vid bedömningar. Någon som vill förklara för en oförstående?

Sv: Någon som kan förklara?

Det stämmer väl inte riktigt? Men om man drar en linje från patella till armbågsspetsen så är hästen lågställd om linjen lutar nedåt vid frambenet. Eller gäller detta bara om man ser till högrestheten?

Nej det vill inte jag kalla en lågställd häst.

Då skulle varenda fullblod vara lågställd.

Lågställd är hästen om den har kortare ben i förhållnade till sin längd

Fast det stämmer inte heller!
Det Ameo skriver är rätt, men jag förtydligar lite.

När benen är kortare än hästen är djup, alltså mindre ben än kropp, är hästen lågställd.

När benen är kortare än hästen är djup, alltså mindre ben än kropp, är hästen lågställd.

*försöker förstå med hjälp av bilder*

Högställd?
22060711.jpg

Lågställd?
14031857.jpg

Men hur är då kvadratisk? :confused:

Fast det stämmer inte heller!
Det Ameo skriver är rätt, men jag förtydligar lite.

Nje det vill jag inte ha det till.

Ett fullblod tex brukar ha kortare framben än bakben men större bog.

Förstår du hur jag menar?? En lågställd häst har även korta bakben.

Senast ändrad:

Jag förstår hur du menar och håller med om det. Men vad säger linjen från patella till armbågen då? Jag minns nämligen att vi under en lektion om exteriörbed. vid 3års test gick igenom det och några av Flyinges unghästlärare visade den linjen med en longerpisk. Kommer däremot inte exakt ihåg vad en betydde, men har för mig att det var att hästen var lågställd om det lutade nedåt vid frambenen(kortare framben)..

Jag förstår hur du menar och håller med om det. Men vad säger linjen från patella till armbågen då? Jag minns nämligen att vi under en lektion om exteriörbed. vid 3års test gick igenom det och några av Flyinges unghästlärare visade den linjen med en longerpisk. Kommer däremot inte exakt ihåg vad en betydde, men har för mig att det var att hästen var lågställd om det lutade nedåt vid frambenen(kortare framben)..

Hej!

Tänk bara på att några av korten ser manipulerade ut, för att hästen ska verka mindre Överbyggd och lågställd ut. Börjar man granska ex. hingst katalogen så är en stor grupp hingstars kort manipulerade.

Den övre bilden är enlig mig högställd och den undre lågställd, precis som du skriver. Kvadratisk är däremot ngt annat.

Bild nr 2 & nr 4 anser jag vara lågställda, 1 & 3 högställda.

Det verkar som att vi ändå menar samma sak. Men hästens längd har inte med detta att göra. Då är man inne på hög- & lågrektangulär, och det är inte samma sak.

Hej!

Tänk bara på att några av korten ser manipulerade ut, för att hästen ska verka mindre Överbyggd och lågställd ut. Börjar man granska ex. hingst katalogen så är en stor grupp hingstars kort manipulerade.

Det tror jag inte när det gäller dessa hingstar faktiskt.

Nr 1 och nr 3 är kända fullblodshingstar och de ser faktiskt ut så. De andra är två mycket kända förärvare som också ser ut så :D

*kl*

Vad är lågställt?

LauriesCrusader%20200%20width%20(2).jpg

donnerhall_standing%20(2).jpg

elcumbres_l.jpg

ramiro_zbigcrop.jpg
Kan inte påstå att jag tycker någon av dem är lågställd.
Däremot skulle jag kanske säja att bild 2 inte är direkt högställd, utan "normal".

Jag satt igår och letade efter lågställd-bilder men hittade inget bra, ska leta vidare i gömmorna för att ge bra exempel.

Jag kan sträcka mig till att 4:an är normal, men bild 2 är väl väldigt lågställd (eller blir jag förblindad av dom vita fötterna).

Jag kan sträcka mig till att 4:an är normal, men bild 2 är väl väldigt lågställd (eller blir jag förblindad av dom vita fötterna).
Med tanke på dagens extremt långbenta hästideal så förstår jag om du tycker den ser lågställd ut.
För långbent är den inte, men inte heller kortbent. Sådär såg de flesta "normala" hästar ut för bara 15 år sedan.

Min uppfattning är att många har förändrat synen på vad som är lågställt efterhand som hästarna blivit alltmer långbenta. Jag är inte helt enig... Det blir liksom inte mer lågställt bara för att de högställda blir alltmer högbenta... Det är bara det att skillnaden blir större.

Med tanke på dagens extremt långbenta hästideal så förstår jag om du tycker den ser lågställd ut.
För långbent är den inte, men inte heller kortbent. Sådär såg de flesta "normala" hästar ut för bara 15 år sedan.

Min uppfattning är att många har förändrat synen på vad som är lågställt efterhand som hästarna blivit alltmer långbenta. Jag är inte helt enig... Det blir liksom inte mer lågställt bara för att de högställda blir alltmer högbenta... Det är bara det att skillnaden blir större.

Jag håller med dig om detta

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Mat Vad är det med det här med ananas på pizza? Jag är med på en engelskspråkig discord kanal och där kommer det upp minst en gång i månaden...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 731
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025