Någon som kan förklara?

Sv: Någon som kan förklara?

Ingen av de fyra hingstarna kanske kan kallas lågställd, men 2:an (Donnerhall?) är väl den som ser mest lågställd eller iallafall inte speciellt högställd ut om man ska jämföra. Bilderna ser inte så manipulerade ut som tex danska exteriörbilder där hingstarna står på lådor. Men det jag reagerar på är att främst på bild två så står hästen mkt närmare kameran med bakdelen än framdelen. Detta gör att hästen inte upplevs lika kortbent fram.

Jag har lärt mig (som även nån mer nämnt) att en lågställd häst har kortare framben än bålens djup. En högställd häst har längre framben än bålens djup. Om man kollar på unghästar i dagsläget så är det inte lika vanligt med just lågställda hästar som för kanske 20år sedan då man avlar på längre ben och smidigare kropp. Därför kan man kanske tycka att en häst som egentligen inte är lågstäld ser lågställd ut för att den inte har lika långa ben som många av de extremt högställda.

I teorin kan en högställd häst vara ganska lång i kroppen och ha lågt ansatt hals, men då inte uppfattas speciellt högställd vid första anblicken. Precis som många tror att en häst med högt ansatt hals med god resning tror at hästen är högställd, fast den mkt väl kan vara lågställd.

/Maria

/Maria

Har sett fler skäckar som avlats enbart för färgens skull som ser ut på det viset.. Stor häst bak och ponny fram.
Tyvärr är inte det här stoet det värsta jag sett.
Man får bara hoppas att hon aldrig används i avel.

För mig är inte den här hästen lågställd, för mig är den hästen bara missbildad.
mvh

Inte haft något konto så jag har inte kunnat svara förrens nu, hästen på bilden är min sen fem år, världens finaste med hennes charm och hon kanske är lågställd men hon lider inte av det :) Tack för mig! :)

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Mat Vad är det med det här med ananas på pizza? Jag är med på en engelskspråkig discord kanal och där kommer det upp minst en gång i månaden...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 731
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025