Någon som har tips?

Sv: Någon som har tips?

Kikade lite på dina filmer.
Väldigt fin häst du har, ser jättetrevlig ut:).

Ni longerar på alldeles för liten volt.
Och tänk på att byta varv mera frekvent.
En sak till, aktivera lite mera. Tex med halter, bjud in i mitten osv.
Så att motivationen hålls uppe.

Vill också slå ett slag för arbete på töm:love:
Det är skonsammare för hästen samtidigt som man kan variera sig mera.
Allt du gör från ryggen kan du göra från marken.

Ang galoppfattningen så har jag alltid tagit dom utomhus ibörjan.
Särskilt på travhästar som vid start av omskolning sällan orkar bära sig i en paddock/ridhus.
De har inte den balansen och musklerna.

Man lär sig hitta sina ultimata ställen att fatta dom på.
Det kan vara bakom en annan häst, i en svag uppförsbacke gärna av längre modell, i en svag kurva,
efter man har hoppat en mindre stock....
Brukar också fatta galoppen på samma platser en tid.
Mycket beröm, låt hästen rulla på och när du känner att den börjar bli trött eller sacka av så
bryter du snabbt av innan hästen gör det:).
Jag bryr mig inte om vilken galopp den tar bara hästen tar den.

Lycka till!

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Tjena tjena har aldrig varit inne på denna sidan förr men ja såg din rubrik o tänkte försöka hjälpa till... Jag har ridit in o till ponnys i många år och om dom inte kan galoppskänkeln så vill dom ju rusa in i galopp. Jag börjar med att lägga till röstkommandot "galopp" när jag skänklar på i traven tills den fattar galopp. Efter en tid börjar hästen fatta att när jag säger "galopp" så fattar den galopp utan att rusa in i den. När den kan röstkommandot felfritt så lägger jag till galoppskänkel när jag säger "galopp" och till slut kan man då sluta med röstkommandot. Hoppas de kan va till hjälp och lycka till! ;)

Har precis fått hem min mammas sambos travare som inte funkade på banan. Han är 6 i år och har varit riden i ett år ungefär. Första tiden grejade vi själva, med skritt på gårdsplanen. Sedan tog vår dressyrtränare över och red honom 2 dagar i veckan och nu tar jag vid där och började då kika runt och skulle se om jag kunde hitta lite nya tips och idéer ang galoppfattningen. Har tidigare ridit in den andra travaren vi har och han går nu kanon som en allroundhäst med väldigt lite hoppning i sitt liv. Honom tog det ungefär 1½ år att få till så han gick vettigt i både trav och galopp så jag är väldigt nöjd.
Ett tips från mig är att Ta Det Lugnt! Aldrig stressa med en travare som ska skolas om, man måste ta allt från grunden, precis som om du skulle rida in en 3åring. Mycket tömkörning och med tiden lite cavalettibommar som de ska öva att lyfta fötterna över.
Galoppen är inte direkt lätt att lära dem, men jag håller med alla som skrivit här att man får prova sig fram vilket som känns bäst för ens egna häst när den väl är så pass musklad att det klarar en fattning. Ute i skogen eller ute på ett fält där du kan hålla en väldigt liten volt i trav och tillslut orkar inte hästen hålla trav på en volt så då börjar den galoppera och när den börjat galoppera så går du ut på rakt spår direkt och låter den galoppera på och Beröm! I andra fall är skogen ett bra alternativ. Det var det dock inte för denna lilla jag ska rida nu. I höstas när dressytränaren ridit honom lite ordentligt skulle vi ut i skogen och hon satte av i galopp med sin och jag efter med denna och det gick fort, i Trav! Han fattade inte alls att det kunde gå snabbare i galopp. Men nu har vi backat ett steg och börjar nog inte försöka med galopp på någon månad eller två. Jag har flera tips till dig men PMa mej isåfall så kan vi maila lite om det.

En annan sak jag vill tillägga att om en travare gått på banan och blivit tränad till trav så har den lärt sig att svänga med hela kroppen och inte ställa sig så som en annars vanlig ridhäst gör. Detta gör att den är väldigt stel i bog och nacke. Detta är viktigt att försöka träna bort men gör det lugnt och försiktigt. Massage och annan kiropraktik kan vara Jättebra för travare som ofta har flera låsningar i hela kroppen som gör att de är stela! det har hjälpt våra Väldigt mycket!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tyvärr inte mycket information om hur ofta ägaren rider eller hur hon rider. Men han är svag i galoppen och min syster sa att det inte är lönt att sitta på ryggen på honom när han galopperar utan jag ska låta honom göra det när jag longerar.

det är nog svårt att lära honom galoppskänkel om du inte sitter på honom...
något som funkade på min travare var att träna övergångar i form mellan trav och galopp och skritt och galopp. gjorde honom mycket starkare på kort tid.
men man får lov att tänka på att travare ofta inte har samma förutsättningar som framavlade ridhästar, så det tar ofta lite längre tid med travarna.
lycka till!:bump:

IMG_6670.jpg

IMG_6724.jpg

Ja, det var min kompis som longera. Och eftersom jag inte riktigt har någon kunskap om att longera hästar som honom så lät jag henne göra det. Tvärr kan hon inte ta den kritiken som ni skriver och säger att ni inte vet vad ni pratar om. Så får ta saken i egna händer och försöka göra rätt. Men tycker du att man ska bara börja med vanlig longeringslina utan inspänningar eller med? :)

Jag tycker väl inte direkt att hon var dålig på att longera, hon visade honom vad hon ville att han skulle göra på ett bra sätt, men det finns absolut knep från andra typer av hästhantering att ta till förutom de "vanliga", kunskaper som andra har som ger lösningar man aldrig tänkt på själv. Sedan förstår jag fortfarande inte riktigt varför volten är så liten, men innan hästen förstår sin uppgift kan man behöva vara närmare hästen - men då får man själv gå på större volt.

På samma sätt som man "vevar" mot rumpan för att få bort den från sig kan man "veva" mot framdelen för att få den ut på större volt (men då får man inte glömma att släppa efter på linan :D).

För att få hästen att förstå att den ska fortsätta "rakt fram" kan man testa att sätta en inspänningstygel på utsidan som styr. Den får inte böja huvudet utåt men ska ändå vara nog kort för att hindra hästen från att böja halsen mer än volten den ska gå på. Sedan använder man försiktigt linan till att styra runt hästen på volten, då ska linan gå rakt från huvudet till mitten av volten och man får inte dra hela tiden utan tänk 8-kant. Eftersom man samtidigt ska vara helst snett bakom hästens rumpa men åtminstone mitt framför bakbenen, måste man sträcka på armen för att inte linan ska gå bakåt. När man senare börjar jobba mer med böjningen kan man flytta sig så att man hamnar mer framför hästens mitt, men från början får man just den här typen av missförstånd om man börjar där.

Hej!

Börjar med att säga fin häst!:laugh:

Ser att du fått många bra tips, har dock inte läst igenom alla inlägg och inte sett alla dina filmklipp.

Men av det jag såg av longeringen är precis som många andra sagt att volten ser lite liten ut. Varför inte använda ett longerspö för att mana på och hålla ut honom på en större volt? Brukar funka kanon att driva fram dem när de stannar och vänder sig mot en. Viktigt är att man är tydlig och konsekvent så hästen förstår direkt så det slipper bli en stor grej utav det. Ingen av mina har varit longerade när jag fått dem vad jag vet och de lär sig mkt snabbt hur det fungerar.

Ang. Galopp och galoppskänkel tycker jag att det alltid funkar bäst på de som har svårt att lära sig galoppera att ta fattningen i hörnen på ridbanan.
Lägg din egen vikt aningens utåt, lätta lite från sadeln, ge fri innertygel, gör galoppfattning och driv på ordentligt. Gör inget att det inte ser så snyggt ut i början, huvudsaken är att han förstår att han ska galoppera.

Annars funkar det även bra att ta små hinder också och berömma mkt när han galopperar.

Att han blir stel och tar korta steg när ni kortar tyglarna beror gissningsvis på att han blir spänd och vet inte vad som förväntas av honom.

Man måste inte börja med att rida på korta tyglar, utan låt honom ha lite längre tyglar och jobba i volter, serpentiner, flytta för skänklar mm och korta tyglarna lite i taget när han känns mjuk och lyhörd. Gör det enkelt, okomplicerat och ta en grej i taget. Och beröm massor!:)

Hoppas det går bra med den fina hästen!

/Anne-Sofie

Senast ändrad:

Hej!

Börjar med att säga fin häst!:laugh:

Ser att du fått många bra tips, har dock inte läst igenom alla inlägg och inte sett alla dina filmklipp.

Men av det jag såg av longeringen är precis som många andra sagt att volten ser lite liten ut. Varför inte använda ett longerspö för att mana på och hålla ut honom på en större volt? Brukar funka kanon att driva fram dem när de stannar och vänder sig mot en. Viktigt är att man är tydlig och konsekvent så hästen förstår direkt så det slipper bli en stor grej utav det. Ingen av mina har varit longerade när jag fått dem vad jag vet och de lär sig mkt snabbt hur det fungerar.

Ang. Galopp och galoppskänkel tycker jag att det alltid funkar bäst på de som har svårt att lära sig galoppera att ta fattningen i hörnen på ridbanan.
Lägg din egen vikt aningens utåt, lätta lite från sadeln, ge fri innertygel, gör galoppfattning och driv på ordentligt. Gör inget att det inte ser så snyggt ut i början, huvudsaken är att han förstår att han ska galoppera.

Annars funkar det även bra att ta små hinder också och berömma mkt när han galopperar.

Att han blir stel och tar korta steg när ni kortar tyglarna beror gissningsvis på att han blir spänd och vet inte vad som förväntas av honom.

Man måste inte börja med att rida på korta tyglar, utan låt honom ha lite längre tyglar och jobba i volter, serpentiner, flytta för skänklar mm och korta tyglarna lite i taget när han känns mjuk och lyhörd. Gör det enkelt, okomplicerat och ta en grej i taget. Och beröm massor!:)

Hoppas det går bra med den fina hästen!

/Anne-Sofie

Tackar så mycket! :D
Kan börja med att säga att han blev jättenervös när vi tog longeringsspöt. Vi började med att ha det men märkte direkt att han spände sig och sprang fortare och fortare.. Men ska prova på att tömköra/longera honom idag och filma medans jag gör det och lägga upp det här sen. Han har inte varit igång på ett tag nu pga vädret. Det med att han blir spänd håller jag med dig om, men nu när jag gått med honom i vinter har jag märkt att han är mycket mer frammåt när man inte sitter på honom, han länger sina steg mycket mer då. För det räcker att jag bara sitter upp så känns det som att han blir så stel och spänd att han knappt böjer på benen.
Tackar för tipsen!

Jag har en unghäst som är väldigt känslig när man sitter på honom, han är rider ca 3-4 månader. När jag ska galoppera så gör jag aldrig någon galoppskänkel.. utan jag sätter mig tungt i sadeln, skjuter fram höften och "galopperar med kroppen".. och då fattar han galopp. Alltså, jag "rider" galopp när han travar.. och är det ex. v-varv så "rider" jag v-galopp.. han har aldrig fattat fel galopp. Måste man lära hästen den "vanliga" galoppskänkeln? testa dig fram och håll inte fast vid allt man "ska" lära hästen.. utan forma den så som du vill ha den (:

Jag har en unghäst som är väldigt känslig när man sitter på honom, han är rider ca 3-4 månader. När jag ska galoppera så gör jag aldrig någon galoppskänkel.. utan jag sätter mig tungt i sadeln, skjuter fram höften och "galopperar med kroppen".. och då fattar han galopp. Alltså, jag "rider" galopp när han travar.. och är det ex. v-varv så "rider" jag v-galopp.. han har aldrig fattat fel galopp. Måste man lära hästen den "vanliga" galoppskänkeln? testa dig fram och håll inte fast vid allt man "ska" lära hästen.. utan forma den så som du vill ha den (:

Det har jag faktiskt gjort samtidigt som jag släpper efter på tyglarna. Och oftast förstår han det eller så slängtravar han bara. Tyvärr har jag inte galopperat honom på ett tag pga vädret men ska börja försöka igen :)

Här är en video från dagens longering, andra gången han longeras och denna gången longerar jag. I början hade han svårt för att förstå vad jag ville att han skulle göra, longerade honom i hagen först innan jag gick ner till paddoken. 1 varv travade han där utan att vända sig mot mig och gå efter mig. Sen kom jag ner till paddoken. I början var det samma sak som på förra videon. Jag började med att gå så gott som bakom honom hela tiden med en ledande hand. Satte igång honom i trav och slutade med att jag stog i mitten av volten han travade. Alltså förstog han vad han skulle göra och fokuserade inte på vart jag stog. Tyckte han var väldigt duktig idag! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 872
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3