Någon som har tips?

Sv: Någon som har tips?

hade det problemet med mitt sto som jag hade förut att hon inte ville trava när man sprang med henne.. men jag tror att det handlar om att dom är ganska hårt uppfostrade och har säkert inte fått trava när man leder dom för det är ju ohyffsat!:P tror att du lär visa honom att det faktiskt är trav du vill ha. tex genom att ha ett lite längre spö med dig så du får fram han bakifrån liksom och slipper dra för de brukar dom bara stå emot!
det tar ett tag att få en travare att "orka" bära sig på dom små ytorna som vi använder när vi rider oftast eftersom dom bara är vana att springa fort rakt på. så även att trava i ett kort tempo kan vara jobbigt nog i början!

antar att hörby ligger typ i skåne? annars hade jag kunnat komma å kika när du rider å så..

ja, det ligger i skåne. Men jag har en syster som förvandlade sin travare till värlens finaste på 1 år men mycket träningar och övningar så =) Tack endå!

Jag hade tagit galoppen över ett hinder, mindre kryss kanske? Försöka få hästen att landa i galopp, berömma och sedan hålla galoppen. Eller fattat galopp i skogen och lagt på galoppkommando efteråt. MYCKET beröm!

Grundläggande övningar som gör att han orkar galoppen bättre är klättring, mkt skritt och tömkörning. Glöm inte att värma upp ordentligt innan, travare kan behöva lite extra ibland :)

Och när han väl galopperar, håll inte galoppen alldeles för länge. Var hellre nöjd med att han tar 6-8 galoppsteg, och sluta när det går som bäst.

En annan sak jag brukar göra är att släppa pållen lös (utan mig på) i paddocken och efter uppvärmningen fatta trav och galopp. Men då är det bra om man har en rätt så bra kommunikation med sin häst!

Jag har en video som tydligt visar att min häst inte har bärighet i galoppen, ens utan ryttare :( Så vi jobbar också på detta :) Dock har min häst spatt, så jag kan inte göra alla övningar tyvärr.

Lycka till med den superfina hästen! Håll oss gärna uppdaterade :D

Tyvärr har jag rädsla över hoppning efter olycka. Men får väl övervinna det haha :) Ja, jag brukar bli nöjd med galopp på en långsida för det orkar han :) Ah okej, ja jag släppte honom lös i måndes och han fick fnatt! :P Rätt kul att se eftersom ajag nästan aldrig ser honom få det. Lycka till själv! Ja det kommer mer på fredag :)

Fast nu menar jag ingen bana på 80 cm, jag tänkte ett gymnastikkryss :crazy:

Man vet inte förrän man testat :)

Precis som min syster föreslår, hoppa kavalettibommar och så, så hjälper det mycket i tex galoppen och stärker hästen =) Om jag inte minns fel så sa hon så;)

Tänkte på de att tror ni att det hade hjälpt att någon satt på hans rygg med sadel men att jag tar bort tyglarna och sätter en longeringslina och så kanske det hjälper att få honom att förstå?

tror isf att du ska ha tyglarna kvar så att den som sitter på kan göra någonting om de händer något! jag skulle inte vilja sitta sär utan tyglar;P

Tyvärr har jag rädsla över hoppning efter olycka. Men får väl övervinna det haha :) Ja, jag brukar bli nöjd med galopp på en långsida för det orkar han :) Ah okej, ja jag släppte honom lös i måndes och han fick fnatt! :P Rätt kul att se eftersom ajag nästan aldrig ser honom få det. Lycka till själv! Ja det kommer mer på fredag :)

Haha brukar släppa min lös också, han blir alldeles galen :D
Såhär såg det ut sist :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=qv602Aa2xlc

Han är 18 år, har spatt och under igångsättning när detta filmades. Han galopperar men har absolut ingen som helst bärighet. Han saknar rätt muskler för att orka galoppera på rätt sätt. På grund av hans spatt så får jag ta det lugnt med hur jag motionerar honom och kan inte träna på samma sätt som en frisk häst. Därför släppte jag honom med bus i paddocken och styrde honom över låga hinder några ggr, mest i gymnastiskt syfte, men också för att hitta på något utöver det vanliga :) Han älskar att hoppa så han såg det nog som lek medan min plan var lite träning utöver det vanliga :d

Hopprädslan kommer du nog komma över, har varit livrädd för att hoppa jag med! Men så fort jag fick rida en trygg häst och kunde slappna av, insåg jag vad jag gått miste om. Tycker du om hoppning tycker jag du ska testa igen :)

Precis som min syster föreslår, hoppa kavalettibommar och så, så hjälper det mycket i tex galoppen och stärker hästen =) Om jag inte minns fel så sa hon så;)

Ja, jag tycker det är ett utmärkt sätt att träna på! :)
Du kan ju välja själv om du vill sitta på eller löshoppa :)

Ja, jag tycker det är ett utmärkt sätt att träna på! :)
Du kan ju välja själv om du vill sitta på eller löshoppa :)

Ja, Problemet är att han är lite svår att få att hoppa om han löshoppas haha. han springer överallt annars förutom just vart han ska. men det är ju lite lättare om man är 2 st =)

Haha brukar släppa min lös också, han blir alldeles galen :D
Såhär såg det ut sist :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=qv602Aa2xlc

Han är 18 år, har spatt och under igångsättning när detta filmades. Han galopperar men har absolut ingen som helst bärighet. Han saknar rätt muskler för att orka galoppera på rätt sätt. På grund av hans spatt så får jag ta det lugnt med hur jag motionerar honom och kan inte träna på samma sätt som en frisk häst. Därför släppte jag honom med bus i paddocken och styrde honom över låga hinder några ggr, mest i gymnastiskt syfte, men också för att hitta på något utöver det vanliga :) Han älskar att hoppa så han såg det nog som lek medan min plan var lite träning utöver det vanliga :d

Hopprädslan kommer du nog komma över, har varit livrädd för att hoppa jag med! Men så fort jag fick rida en trygg häst och kunde slappna av, insåg jag vad jag gått miste om. Tycker du om hoppning tycker jag du ska testa igen :)

Hehe okej! :) Ja sist så satte jag också ut små kryss, men han sprang mest förbi än över ;) men han tyckte det var kul när jag väl visade honom vägen :) såg att din också hoppar av jättetidigt imellanåt! haha. ja, jag rider ju på ridskola och hoppar där 2 gånger och dressyr/kadrill 3 gånger. men känner mig lika rädd varje gång, fast än jag brukar få en häst som hoppar hur han än kommer på hindret. och eftersom sebbe som hästen heter som jag rider är oruttinerad är jag mer rädd men får väl försöka ändå hah

Såja, imorgon åker jag till stallet med en kompis och försöker på nytt ang longeringen! Hoppas det går bättre denna gången

Så nu har vi kommit hem. Började med att hon satt på honom i början men sedan hoppade hon av, hon började longera honom och det gick fkt hyffsat bra men han stannade och fjantade lite i mellan åt. Har filmat rätt mycket så det lär väl komma ut här. Jag testade också att longera och ju mer han fattade vad han skulle göra ju mer tramsade han sig.. Men han förstog i alla fall vad som gällde.. Det blev ingen galopp idag, prövade en gång men det blev bara fel. Så får vänta med det . I slutet lät vi honom springa löst så han kunde galoppera och satte upp ett hinder som han hoppade 1 gång. Har film på det med så allt kommer senare! :)

DSC00101.jpg

har kikat på första filmen och reagerade på 2 saker!
1. han får alldeles för liten volt! jag kan förstå hon som longerar för man vill ha han nära så man kan kontroll men det leder till nummer 2.
2. anledningen att han bråkar mer och mer är att han inte orkar! han blir trött! eller så tröttnar han helt enkelt! jag skulle nöjt mig med skritt första gången, kanske ett varv trav. inte nöta runt runt runt! travhästar är inte vana med att trava på sån liten yta!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 872
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3