Någon som har tips?

Sv: Någon som har tips?

hade samma prblem med min första! han är och var världens snällaste! men efter ett tag men för höga krav på liten yta så blev han ett monster och vände in precis som din häst, men han gjorde även utfall!!
han försökte säga att han inte orkade och när jag inte lyssnade på dom första signalerna som var att han vände in så var han tvungen att övertala mig!! du vill inte ha en sån häst! det var svårt att få ur en 173cm hög häst det där! vi fick ta hjälp utav min ridlärare som aldrig vart med om nå värre!!

har kikat på första filmen och reagerade på 2 saker!
1. han får alldeles för liten volt! jag kan förstå hon som longerar för man vill ha han nära så man kan kontroll men det leder till nummer 2.
2. anledningen att han bråkar mer och mer är att han inte orkar! han blir trött! eller så tröttnar han helt enkelt! jag skulle nöjt mig med skritt första gången, kanske ett varv trav. inte nöta runt runt runt! travhästar är inte vana med att trava på sån liten yta!!!

1, hon hade så liten volt för att ha kontroll över honom.

2, han flåsade inte ens, baraför han inte är van betyder det inte att han är skit otränad. Jag kan rida honom 1 h utan att han blir svettig eller flåsar särskilt mycket. Allt handlar om att han blir uttråkad eftersom han bara springer runder i en volt utan inspänningar så han kan konsentrera sig mer på det han gör.

hade samma prblem med min första! han är och var världens snällaste! men efter ett tag men för höga krav på liten yta så blev han ett monster och vände in precis som din häst, men han gjorde även utfall!!
han försökte säga att han inte orkade och när jag inte lyssnade på dom första signalerna som var att han vände in så var han tvungen att övertala mig!! du vill inte ha en sån häst! det var svårt att få ur en 173cm hög häst det där! vi fick ta hjälp utav min ridlärare som aldrig vart med om nå värre!!

Okej, men sebbe är 163-64 cm (inte för det spelar någon större roll...) Men som jag skrev precis så gjorde han så för att han förmodligen blev uttråkad och förstog inte meningen att springa runt utan någon nytta. Jag longera honom på större yta sen och det var samma sak där så det kan inte handla om hur stor eller liten yta han har..

nej det handlar ju om att han inte är van och som du säger så förstår han inte nyttan med å springa runt runt!
han behöver inte vara trött som i flåsig utan trött för att han använder musklerna på annat sätt än han är van vid antar jag. de va de jag menade!
sen att jag skrev "det var svårt att få ur en 173cm hög häst det där" var bara för att förklara att de var svårt då han är stor och såg ännu större ut när han gjorde sina utfall:P de hade egentligen inget att göra med din häst, ville bara berätta hur de va:P
jag förstår att hon har liten volt för att kontrollera honom det skrev jag ju också! men tänkte bara på att de är lättare att få dom positiva till det sen att ha dom på större volt där de inte blir lika jobbigt! och det sa du ju nu att du hade gjort senare så!:)

de jag skriver är ju bara mina tips och ideer och typ hur jag skulle göra. sen är det ju svårt för mig att avgöra när jag inte känner hästen! jag är ju inte störst bäst och vackrast:P du får självklart säga om de e något som jag skriver som du tycker värkar dumt. och hur du skulle göra istället så kan jag ju alltid lära mig nå nytt sätt! annars gör man ju aldrig det om ingen säger något eller hur;)

Ja precis. Ja, jag kan också tycka att det va en lite för liten volt. Kanske bättre att föröka & förminska lite då & då. Jo det tänkte inte jag riktigt på när du skrev "trött" men bra att du förklarar :) och ja han är en häst man verkligen själv måste pröva innan man förstår. :P men jag kan inte säga mer än tack för du lägger din tid på att fortsätta skriva, du är i princip den enda som gör de nu ;)

det är inte många som bryr sig om våra underbara ridtravare... det är synd på så trevliga individer!!!:)

Bara för att han inte flåsar måste man se om hästen ändrar sig ngt, musklernas trötthet gör inte att hästen flåsar, det är endast kondisen...skulle jag rida min häst tills hon flåsade skulle jag få rida flera timmar.

Bara för att han inte flåsar måste man se om hästen ändrar sig ngt, musklernas trötthet gör inte att hästen flåsar, det är endast kondisen...skulle jag rida min häst tills hon flåsade skulle jag få rida flera timmar.

okej, det vet jag. men fattade det fel..

jätte fin häst verkligen :D

när ja fick min travare så kunde hon inte galopp så där jätte bra men jag och min syster red mycket cavaletti och små hinder och fösökte fatta galopp över hindret så hon landade i galopp eller vad man nu kan säga,( vet dock inte fall hon viste vad galoppskänkel var, eller pom det var att hon var för dåligt musklad att hon inte kuden galoppera) hur som hälst så kan hon galopp nu i alla fall, och jag skulle testa små hinder även vid longering, men kom ihåg var följsam (:

jätte fin häst verkligen :D

när ja fick min travare så kunde hon inte galopp så där jätte bra men jag och min syster red mycket cavaletti och små hinder och fösökte fatta galopp över hindret så hon landade i galopp eller vad man nu kan säga,( vet dock inte fall hon viste vad galoppskänkel var, eller pom det var att hon var för dåligt musklad att hon inte kuden galoppera) hur som hälst så kan hon galopp nu i alla fall, och jag skulle testa små hinder även vid longering, men kom ihåg var följsam (:

Tacktack! :D Ah okej, ja, jag ska försöka hitta inspänningar till longeringen med. Tyvärr vågar jag inte hoppa :( Eftersom han knappt kan någonting vågar jag inte lita på honom. Men har som tur är kompisar som kan hjälpa till! :)

Hästen tramsar inte, hästen stannar för att den som longerar säger åt den att stanna.
Hon står i helt fel position.
Man måste driva på hästen bakifrån, man kan inte göra det framifrån.
Hon är också för långsam i sin drivning. Driv på direkt när hästen tänker stanna. Och gör det som sagt BAK inte fram.

Det har ingenting med uttråkning att göra, utan hästen är helt enkelt så pass lydig/känslig att den läser av det den i mitten säger! :)
Att den stannar och backar är för att den blir frustrerad när ni hela tiden ger dubbla budskap.

Man kan tänka så att om man står bredvid hästen, så ska man hela tiden stå bakom hästens mitten. Så fort man hamnar framför mitten så säger man åt hästen att stanna. Vissa hästar accepterar det, men mer känsliga individer reagerar exakt som din häst gör.
Sen som sagt var lite snabbare i reaktionerna om hästen stannar :p

Hästen tramsar inte, hästen stannar för att den som longerar säger åt den att stanna.
Hon står i helt fel position.
Man måste driva på hästen bakifrån, man kan inte göra det framifrån.
Hon är också för långsam i sin drivning. Driv på direkt när hästen tänker stanna. Och gör det som sagt BAK inte fram.

Det har ingenting med uttråkning att göra, utan hästen är helt enkelt så pass lydig/känslig att den läser av det den i mitten säger! :)
Att den stannar och backar är för att den blir frustrerad när ni hela tiden ger dubbla budskap.

Man kan tänka så att om man står bredvid hästen, så ska man hela tiden stå bakom hästens mitten. Så fort man hamnar framför mitten så säger man åt hästen att stanna. Vissa hästar accepterar det, men mer känsliga individer reagerar exakt som din häst gör.
Sen som sagt var lite snabbare i reaktionerna om hästen stannar :p

Ja det kan jag faktiskt hålla med om, tack för tipset! :D

jag lærde en hæst att fatta galopp genom att rida på en lååång rak væg.
Gjorde hjælperna tydligt och drev på utan å lætta på trycket en sekund mens hæsten først for ivæg i rask trav en bra bit.
Så fort hæsten fattade galopp tog jag væck trycket av hjælperna helt och berømde den en massa, læt den gallopera en bit och efter 2-3 upprepningar av øvningen fattade hæsten galopp vid galoppsjænkel.

Nu har jag bara tittat på första filmen men där ser det ut som om han vänder bort ändan för att tjejen vevar med linan mot hans ända. Hon ger alltså "hjälpen" att han ska flytta rumpan bort från henne och han lyder. Eftersom linan är så kort så kan han inte flytta framdelen från henne utan vänder sig mot henne. NH-utövare tränar sina hästar på att få dem att reagera precis så här - på så sätt kan man få dem att byta varv på volten utan att "ta fast" dem först.

Linförarens position och hjälpgivning behöver vara helt rätt hela tiden. Sedan får du nog räkna med att ge hästen tid att smälta vad det är den ska göra, det är jobbigare med ny kunskap än muskelarbete för en häst. Annars såg den väldigt trevlig ut i både kroppen och rörelserna tycker jag!

Nu har jag bara tittat på första filmen men där ser det ut som om han vänder bort ändan för att tjejen vevar med linan mot hans ända. Hon ger alltså "hjälpen" att han ska flytta rumpan bort från henne och han lyder. Eftersom linan är så kort så kan han inte flytta framdelen från henne utan vänder sig mot henne. NH-utövare tränar sina hästar på att få dem att reagera precis så här - på så sätt kan man få dem att byta varv på volten utan att "ta fast" dem först.

Linförarens position och hjälpgivning behöver vara helt rätt hela tiden. Sedan får du nog räkna med att ge hästen tid att smälta vad det är den ska göra, det är jobbigare med ny kunskap än muskelarbete för en häst. Annars såg den väldigt trevlig ut i både kroppen och rörelserna tycker jag!

Ja, det var min kompis som longera. Och eftersom jag inte riktigt har någon kunskap om att longera hästar som honom så lät jag henne göra det. Tvärr kan hon inte ta den kritiken som ni skriver och säger att ni inte vet vad ni pratar om. Så får ta saken i egna händer och försöka göra rätt. Men tycker du att man ska bara börja med vanlig longeringslina utan inspänningar eller med? :)

Tänkte lägga in fler bilder på honom när jag rider & bara på honom senare när jag kommer hem från skolan! :)

tjocklampa idag 12:46
"och travare är inte känsliga, jag har hållt på med travet hela mitt liv. Din "häst" som du rider är bara slakt bara så du vet..."

Hmm, trevligt folk det finns..

Synd att din kompis är så. Hade hon kunnat det hade hon ju inte haft problem. :angel:

Nu var det ju inte till mig du skrev, men jag tycker inte du ska ta till inspänningar förrän hästen (och du!) till 100% vet vad det är den ska göra.
Inspänningarna blir lite inbromsande, och hästen måste ju lära sig gå fram.

Synd att din kompis är så. Hade hon kunnat det hade hon ju inte haft problem. :angel:

Nu var det ju inte till mig du skrev, men jag tycker inte du ska ta till inspänningar förrän hästen (och du!) till 100% vet vad det är den ska göra.
Inspänningarna blir lite inbromsande, och hästen måste ju lära sig gå fram.

Haha jaa precis..

Ja okej! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 872
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar