Någon som har tips?

A

alexandrha

Hejsan, rider ett varmblod på 10 år. Har ridit honom i snart ett halvår och känner att vi inte riktigt kommer någonvart. Hur kan man lära honom galoppskänklen? Och vilka övningar är bra när man longerar? Han går fint ner i from men måste ha väldigt långa tyglar på honom för annars tar han väldigt korta steg och blir väldigt stel.. hur ska jag få honom att slappna av mer?

Är tacksam för svar & tips! :bow:

Här är lite bilder på honom!

IMG_7349.jpg

IMG_7331.jpg

Sv: Någon som har tips?

för det första så är uppvärmingen extremt viktig jag lägger alltid extra tid på det tar ca 40min för min travare att lösgöras ibland längre.
skrittar alltid på lång tygel ca 10-15min osv
är hästen regelbundet riden tidigare?angående galoppen är han tillräckligt stark för den?har han muskler att orka fatta galoppen.
isåfall tycker jag det är bra att fatta över ett litet hinder eller ute i skogen kanske efter en annan häst.

Jättevacker häst! :)

Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor ang. longering, jag longerar inte. ;) Och ang. galoppskänkeln så gjorde jag som så att jag överställe min häst, la på galoppskänkeln och smackade, efter andra ggn fattade hon. Det var utomhus så att hon hade gott om plats.

Hur du får honom mer avslappnad; rid mycket i skritt tills han kommer lös, rid mycket volter, serpentiner osv. och var noga med ställningen. :)

Jag har tyvärr inte mycket information om hur ofta ägaren rider eller hur hon rider. Men han är svag i galoppen och min syster sa att det inte är lönt att sitta på ryggen på honom när han galopperar utan jag ska låta honom göra det när jag longerar.

Tack så mycket! :D hehe okej :) Jag har faktiskt försökt med de men han går bara in i sin travar trav då. Och så får jag avbryta honom och försöka igen och så gör han samma sak igen. Men ibland fattar han den rätt fort faktiskt. Och serpentiner har jag gjort med i trav & skritt med en halt på medel-linjen =) och han svarar rätt bra på de! :)

Tömkörning är oerhört nyttigt för alla hästar, speciellt fd travare. Det jag menade med att inte jobba galoppen från ryggen riktigt än är att hästen har nog med att balansera sig själv, och att det då är bättre att försöka lära in galoppkommandot via tömkörningen eller longeras inspännd. Men egentligen innan du börjar jobba med galoppträningen så bör nog hästen jobbas mkt i trav, att takten finns där både i lite snabbare och långsammare, balanserad på volter/åttvolter. Halt igångsättning osv, för är hästen stark och stabil i de andra gångarterna så får du så mkt gratis när du väl kommer till galoppen.

jag har gjort så på travarna jag har ridit att jag travar på i ett bahagligt tempo, går in på en volt samtidigt som du gör galopp skänkel och förstärker med smackning! då brukar dom tillslut fatta!;)
ett tips när du lyckas galoppera när du longerar så bestäm ett visst ljud eller en speciell smackning som du använder för just galopp, så kan du ha användning för det när du rider och ska fatta galopp också!:)

är det viktigt att hästen tar rätt galopp från början eller är det nog att hästen fattar överhuvudtaget?

jag tycker att det inte är viktigt vilken galopp dom tar i början eftersom dom ofta i sin travkarriär har blivit bestraffade när dom galopperar så är det viktigast att dom får massor med beröm när dom gör något som överhuvudtaget liknar galopp! speciellt om den tenderar att inte vlija galoppera i andra samanhang heller!! så beröm minsta antydan till galopp i början och prova båda varven och se vilket den har lättast för att galoppera!

Jag vet redan vilket varv han har lättast för och det är Höger varv han är bäst i. Men jag prövade longera honom idag och fick knappt honom att trava ett varv runt om mig. När jag försökte få ut honom så backade han bara och när han väl fattade att han skulle gå runt om mig så stannade han halvvägs och gick fram till mig och vilket steg jag än tog så gick han efter mig. Vet inte riktigt hur jag ska få honom att förstå hur kan ska göra? Och hur kan man få hästen att se mer fram emot galoppen?

är han longerad förut? annars kan det vara ett tips att ha någon som kan gå med hästen där ute på volten, men hästen ska lyssna till dina komandon men medhjälparen kan förstärka dom men får inte ta över liksom, och efterhand så går medhjälparen längre och längre ifrån när hästen börjar fatta! vi gjorde så med ett sto som var helt kocko och bara fjantade! bara korta stunder i början, typ tills dom gått ett varv runt så slutar man för dagen;P
hästen måste först förstå att den just ska galoppera, sen gäller det att den ska se det positivt genom att låta den galoppera på så man inte sitter och håller emot för mycket i tygeln så den känner negativa signaler!
sen har jag upptäckt på min "nya" häst att även fast dom är starkare i tex vänster sida när man rider i skritt och trav, så kan det faktiskt vara lättare att få den att galoppera i det andra varvet eftersom den då vill slippa trava i det jobbiga varvet när man går in på volt tex. men det är väldigt individuellt, och så kan dom en period ha lättare för den ena galoppen för att sen få lättare med den abdra! speciellt i början!

är han longerad förut? annars kan det vara ett tips att ha någon som kan gå med hästen där ute på volten, men hästen ska lyssna till dina komandon men medhjälparen kan förstärka dom men får inte ta över liksom, och efterhand så går medhjälparen längre och längre ifrån när hästen börjar fatta! vi gjorde så med ett sto som var helt kocko och bara fjantade! bara korta stunder i början, typ tills dom gått ett varv runt så slutar man för dagen;P
hästen måste först förstå att den just ska galoppera, sen gäller det att den ska se det positivt genom att låta den galoppera på så man inte sitter och håller emot för mycket i tygeln så den känner negativa signaler!
sen har jag upptäckt på min "nya" häst att även fast dom är starkare i tex vänster sida när man rider i skritt och trav, så kan det faktiskt vara lättare att få den att galoppera i det andra varvet eftersom den då vill slippa trava i det jobbiga varvet när man går in på volt tex. men det är väldigt individuellt, och så kan dom en period ha lättare för den ena galoppen för att sen få lättare med den abdra! speciellt i början!

Okej, jag försökte gå brevid honom och få honom att trava men allt han gjorde var att skritta och jag vill inte dra in honom i trav. Känns fel Vill att han ska göra det med lust och glädje. Tror inte han har blivit longerad innan. Han gick på trav innan och ägaren som har honom nu Har bara sadel & träns till honom. Alltså har han bara blivit riden. Men jag har märkt att han är svagast i vänster i alla gångarter. Fast man märker det bara lite i skritten, traven är han jättesvår att ställa i hörnerna och galoppen springer han hur han vill om jag då låter honom bara galoppera och inte fokusera på form eller vart på ridbanan han är.. Han är rätt komplicerad. Rätt svårt att förklara över internet. Man måste nästan rida honom själv för att förstå hur han är..

Märkte också när jag gick till ridhuset hur pigg och glad han var och var inte alls stel i benen. Vet inte om han tycker det är obehagligt att ha en ryttare på ryggen och att det är därför han är stelare då eller vad det är.. Önskar att han var så pigg & glad när jag rider honom med :)

hade det problemet med mitt sto som jag hade förut att hon inte ville trava när man sprang med henne.. men jag tror att det handlar om att dom är ganska hårt uppfostrade och har säkert inte fått trava när man leder dom för det är ju ohyffsat!:P tror att du lär visa honom att det faktiskt är trav du vill ha. tex genom att ha ett lite längre spö med dig så du får fram han bakifrån liksom och slipper dra för de brukar dom bara stå emot!
det tar ett tag att få en travare att "orka" bära sig på dom små ytorna som vi använder när vi rider oftast eftersom dom bara är vana att springa fort rakt på. så även att trava i ett kort tempo kan vara jobbigt nog i början!

antar att hörby ligger typ i skåne? annars hade jag kunnat komma å kika när du rider å så..

Jag hade tagit galoppen över ett hinder, mindre kryss kanske? Försöka få hästen att landa i galopp, berömma och sedan hålla galoppen. Eller fattat galopp i skogen och lagt på galoppkommando efteråt. MYCKET beröm!

Grundläggande övningar som gör att han orkar galoppen bättre är klättring, mkt skritt och tömkörning. Glöm inte att värma upp ordentligt innan, travare kan behöva lite extra ibland :)

Och när han väl galopperar, håll inte galoppen alldeles för länge. Var hellre nöjd med att han tar 6-8 galoppsteg, och sluta när det går som bäst.

En annan sak jag brukar göra är att släppa pållen lös (utan mig på) i paddocken och efter uppvärmningen fatta trav och galopp. Men då är det bra om man har en rätt så bra kommunikation med sin häst!

Jag har en video som tydligt visar att min häst inte har bärighet i galoppen, ens utan ryttare :( Så vi jobbar också på detta :) Dock har min häst spatt, så jag kan inte göra alla övningar tyvärr.

Lycka till med den superfina hästen! Håll oss gärna uppdaterade :D

jag tycker det inte har funkat för min häst att fatta galopp över hinder när han var "grön" emn det är säkert olika på hästar!! han vart mer stressad över att han skulle kliva över något så travar traven kom!:P men som sagt kanske funkar på andra!

och som du sa bara ett par galoppsprång i början! det är viktigt så dom inte tycker det är för jobbigt!:)

jag tycker det inte har funkat för min häst att fatta galopp över hinder när han var "grön" emn det är säkert olika på hästar!! han vart mer stressad över att han skulle kliva över något så travar traven kom!:P men som sagt kanske funkar på andra!

och som du sa bara ett par galoppsprång i början! det är viktigt så dom inte tycker det är för jobbigt!:)

Ja, är hästen inte van vid hoppning eller blir alldeles galen kan det helt klart vara en dum idé, glömde fråga hur hästen var vid hoppning :angel:

Senaste travaren jag tränade galoppfattningar med var lagom vid hoppning, så han landade i galopp 98% av gångerna. Det hjälpte oss massor!

Samma med flera unghästarna, men dom har jag ofta ridit ut med innan, så att dom fick bränna den värsta energin ;)

ja eftersom jag anser att hästen ska ha 3 gångarter som den funkar i och känner sig trygg med innan man börjar hoppa så är inte ett hinder det bästa!:P

ja eftersom jag anser att hästen ska ha 3 gångarter som den funkar i och känner sig trygg med innan man börjar hoppa så är inte ett hinder det bästa!:P

Fast nu menar jag ingen bana på 80 cm, jag tänkte ett gymnastikkryss :crazy:

Man vet inte förrän man testat :)

jo jag förstod det!:P
men ändå så anser jag att du iaf ska ha en häst som har balans i sina gångarter annars blir det lätt mest stressigt!
men som sagt det är vad jag tycker! man får tycka annorlunda;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 872
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar