Någon som har något tips?

W

wonderday

Jag ska för första gången rida ett L:B 1 pogram på söndag, och är jättenervös. Grejen är den att innan har jag tävlat L:C ett antal gånger och har blivit placerad en del gånger på en lite minre erfaren häst än jag ska rida nu, så alla tror att det ska gå jättebra denna gång och jag känner mig jätte pressad. Hästen jag ska är ganska så seg, och när han känner sig lite uttråkad kan han lägga in små bocksprång här och där:crazy:, har nån nått tips till hur jag ska göra?
Tråden kanske blev lite konstig men jag hoppas att ni förstår endå
//Mimmi

Sv: Någon som har något tips?

Du säger att han börjar bocka när han blir uttråkad. Försök att vara aktiv i din ridning och för att undvika "segheten" så rid MKT tempoväxlingar under framridningen.

Lycka till :)

Okej tack för tipset det ska jag göra.
Jag har ett problem till:
När jag rider lektion brukar jag ofta ta upp mina stigbyglar, men nu när jag måste rida med så tappar jag stigbygeln hela tiden även fast jag drycker ner min häl, vad ska jag försöka göra så att detta inte händer?

kanske du har för långa stigläder eller trampar ner hälen FÖR mycket? Tänk även på att tänka "tår upp" istääet för "häl ner" då spänner man sig inte på samma sätt. :idea:

Det har jag faktiskt inte tänkt på, tack! Hästen som jag rider har väldigt mycket takt, och jag upplever det väldigt svårt att sitta ner ordentligt så jag tror jag kniper lite med knäna också:S

Hästen som jag rider har väldigt mycket takt, och jag upplever det väldigt svårt att sitta ner ordentligt så jag tror jag kniper lite med knäna också:S

Jag tävlade själv en häst för inte så jätte länge sedan i LC:2 ...
Den här hästen var rena motsatsen till min ponny,
och den hästen hade takt :angel:

Försök att rida fram till handen det är då du lyckas sitta ner i sadeln på en lite skumpigare häst.. ;)

Precis som Lucky_ Me säger så är det bästa att rida fram till handen för att undvika skumpningen. Tänk även på att du sitter rätt så blir det mycket enklare, och att du använder din mage (musklerna) utan att spänna dig... Hoppas du förstår hur jag menar ;)

Jo jag förstår, nästan iallafall:P
Jag tränade idag på den lite mer skupiga hästen, och tyckte att fick bra flyt i traven som också var bekvämt att sitta i, och jag känner faktiskt lite i magen såhär efter:D
Får väl hoppas att jag kommer till det imorron också.

Ville bara säga det att jag vann båda klasserna :D:D

Tack så mycket:D det roligaste var att jag slog min "huvudkonkurrent" med över 12 poäng :devil: hon är som den lilla mobbaren i stallet, men nu fick hon en liten knäpp på näsan;)

Vad roligt! Grattis! Och jag som precis skulle skriva att du skulle akta dig för att knipa med knäna på en seg häst eftersom att det oftast förvärrar problemet.
Men det var ju uppenbarligen inget råd du behövde! :bump:

Grattis.
jag hade tänkt tipsa dig att LB ofta är lättare att rida än LC för många, för det händer mer. så på en häst som blir uttråkad/seg är LB:an bättre än LC, för det händer mer och är mindre transport sträckor.

nu vet du ju det i framtiden :)

Jag måste säga att L:B var lite lättare faktiskt, men den hästen som jag hade där hade redan gått den klassen en gång, och som den lilla divan han är, trodde han att han kunnde vägarna själv fast där hade han ju lite fel:P Jag fick vara väldigt bestämd i och visa vart vi skulle, och det stod också som kommentar i pogramet:D

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 187
Senast: Ajda
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka