Någon som har importerat häst?

K

Kaweria

Någon som har importerat häst?

Vill har råd om vad man absolut ska tänka på innan köpet går igenom. Har kontakt med en uppfödare som jag litar på men man är ju alltid rädd att något ska gå fel. Finns det frågor som en oerfaren köpare ofta missar? Vilka??

Om allt går vägen så har jag ett Friesersto hemma hos mig i September :D

Sv: Någon som har importerat häst?

Vad kul att du har hittat en häst som du tycker om! :bump:
Jag brukar importera hästar i alla fall vartannat år och det jag är noga med är att 1) hästen skall ha ett giltigt pass. 2) gått igenom en vetbes. med eventuell röntgen 3) Ha en pålitlig transportör som ser till att hästen kommer fram i bästa skick och som sköter allt pappersarbete.

Är det något speciellt du undrar över? Tänk också på att vetpapperna skall vara på engelska.

Är det samma pass som krävs hos oss? Är inte så insatt i passbiten men det är något som alla hästar måste ha här i Sverige eller hur?

Det kommer göras en vet.besiktning av stoet. Jag kan få röntgen med det kostar extra. Vad exakt är det man kollar där? Jag funderar på att skippa den om vet.besiktningen går igenom utan anm. Dumt?

Fungerar "öppet köp" om hästen inte skulle motsvara vad vi (jag & uppfödaren) kommit överens om?

jag imp min fries och jag bad om att få se passet via mail, dvs kopia på stamtavlan. (så jag såg att hästen hade rätt papper, det är ju viktigt med friesers...) sedan så ville jag ha en vet.besiktning. hästen gick igenom allt UA. Röntgen behövde jag inte då hästen knappt var brukad/motionerad heller. sen leverans. betalning skedde vid leverans när jag fick både papper och häst.

tilläggas att jag aldrig träffat hästen innan.
aldrig sett den på video.
bara ett par små foton av dålig kvalité.

En väldigt väldigt väldigt viktig sak när man gör affärer ned andra länder är att redan från början se till att man avtalar om vilket lands lagstiftning som ska gälla vid en eventuell framtida tvist. Få det inskrivet i köpehandlingarna.

Är det samma pass som krävs hos oss? Är inte så insatt i passbiten men det är något som alla hästar måste ha här i Sverige eller hur?

Det kommer göras en vet.besiktning av stoet. Jag kan få röntgen med det kostar extra. Vad exakt är det man kollar där? Jag funderar på att skippa den om vet.besiktningen går igenom utan anm. Dumt?

Pass måste alla hästar ha enligt eu reglerna och de måste absolut ha det även från länder utanför eu för att kunna resa internationellt.

Ang röntgen så beror ju det på lite olika faktorer som tex hur gammal är hon? Vad har hon gjort? Vilken prisklass, har hon varit hos samma människa hela tiden osv. Jag röntgar om jag är det minsta tveksam. Jag tar då bilder på ben, has och hovar för att kolla så inga lösa benbitar eller annat finns. Alltså inte jag personligen men vet...:D

En väldigt väldigt väldigt viktig sak när man gör affärer ned andra länder är att redan från början se till att man avtalar om vilket lands lagstiftning som ska gälla vid en eventuell framtida tvist. Få det inskrivet i köpehandlingarna.

Det är sant! Hur kunde jag glömma det! Fy mig....;)

Snygg Frieser du har :love:

Jag ska genast maila uppfödaren om stamtavla och pass på stoet. Har fått en suddig bild jag också på förhoppningsvis min tjej :) Hon har stark rygg (ingen svank). Så uppfödaren tror inte röntgen behövs. Hon har varken ridit eller blivit körd så hårt för hon har gått med föl.

Kändes det inte nervöst att köpa en häst som du aldrig sett innan?
Jag är väldigt orolig att detta inte går vägen. Mycket pengar som står på spel också.

jag imp min fries och jag bad om att få se passet via mail, dvs kopia på stamtavlan. (så jag såg att hästen hade rätt papper, det är ju viktigt med friesers...) sedan så ville jag ha en vet.besiktning. hästen gick igenom allt UA. Röntgen behövde jag inte då hästen knappt var brukad/motionerad heller. sen leverans. betalning skedde vid leverans när jag fick både papper och häst.

tilläggas att jag aldrig träffat hästen innan.
aldrig sett den på video.
bara ett par små foton av dålig kvalité.

tack! :-)

ja det stog mkt pengar på spel för mig med. Givetvis va man nervös. men direkt när han kom försvann allt. Jag är mer än nöjd.
han va visserligen ganska tunn och dylikt. Men det gick ju att göra ngt åt. Dock sa dom att hästen va riden i alla gångarter vilket inte var sanning. (jag började ana det redan när dom inte ville skicka kort på hästen i rörelse eller video med ryttare) han va inte mer än sutten på. han höll på o dra oss i backen när vi glatt skulle testa att rida. (förståligt eftersom han inte fattade ett jota...) Men du verkar ju veta att din häst inte riktigt är igång så då är du ju mer förberedd :)

som sagt, jag är jättenöjd med min häst.
va nog tom roligare att han inte var inriden.
bättre oförstörd än förstörd.

Snygg Frieser du har :love:

Jag ska genast maila uppfödaren om stamtavla och pass på stoet. Har fått en suddig bild jag också på förhoppningsvis min tjej :) Hon har stark rygg (ingen svank). Så uppfödaren tror inte röntgen behövs. Hon har varken ridit eller blivit körd så hårt för hon har gått med föl.

Kändes det inte nervöst att köpa en häst som du aldrig sett innan?
Jag är väldigt orolig att detta inte går vägen. Mycket pengar som står på spel också.

Varför åker du inte ner till säljaren och tittar på hästen om det känns nervöst att köpa den osedd? Då kan du ju även kolla så att alla papper är okej osv.

Varför åker du inte ner till säljaren och tittar på hästen om det känns nervöst att köpa den osedd? Då kan du ju även kolla så att alla papper är okej osv.

Jo visst vore det ett plus. Tyvvär så funkar det inte just nu och jag har fullt förtroende för den personen som hjälper mig.

lycka till.

spännande.

kul med en ny inom frieservärlden.
då får du uppdatera oss i friesertråden.

Jag har själv importerat ett arabsto från Danmark och min familj har även tidigare importerat welshponnyer från Storbritannien. Viktigast skulle jag säga är att köpa av en känd och seriös uppfödare, med gott rykte, som helst har samma syn på hästuppfödning som du.

Samt att göra en ordentlig veterinärbesiktning innan köp givetvis. En annan viktig sak är att lösa hur det ska fungera med försäkring innan hästen rent fysiskt är i din ägo, samt under resan och vem som ska stå för detta. Alla försäkringsbolag försäkrar t ex inte svenskägda hästar i utlandet, särskilt inte i motsvarande A1, så det är viktigt att kolla upp.

Kul att du ska importera häst!

Gjorde det för ngra år sedan. Alla har ju redan gett dig bra tips att tänka på, vet,besikting osv. Men ngt som jag gjorde, det vara att först vet,besikta hästen (som gick igenom ua), sen samma dag den skulle lastas bad jag dom ta ut en vet för att vet skulle göra en bedömning av hästens skick, ren hälsokoll kan man säga, och de böjde den, longerade osv. Detta ville jag att de skulle göra, för att jag ville veta att när de lastade hästen så var den okej. Sen kan ju inte vet göra en ordentlig undersökning hemma på gårdsplanen, men i det stora hela kan den ju se om den verkar frisk ock kry vid lastning.

*knapplån*

Får jag peta in en fråga här, bland frieser-människor som har koll på läget...?

Jag kikar lite på en frieser som är till salu. Det visade sig när jag frågade ägaren, att han har pass men med okänd stam.

Jag har någon gång hört talesättet "en frieser utan papper är ingen frieser", stämmer det?
För mig är det inte viktigt att det är en frieser, jag kikar efter en bra träningskompis, men det går väl inte att sälja hästen som frieser (läs: ta betalt för en frieser) om hästen inte har stamtavla?

Jättetrevlig häst, så jag är intresserad av köp ändå, men kanske inte till "frieserpeng" om inte alla papper finns. Tacksam för tips :bow:

Jag hittade "friesertråden" och lägger in frågan där istället :idea:

jag har svarat dig på friesertråden

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar