Någon som har erfarenhet av detta?? Halsproblem

Shark

Trådstartare
Jag va in till veterinären med min hund för några veckor sedan pga halsproblem. Halsinfektion sa han och hon fick en rejäl penicillinkur. Det verkade hjälpa och hon har varit ok efter den, lite lättretad i halsen men inte så konstigt tänkte jag om hon haft en rejäl infektion. Men igår började jag ana att det blir värre igen. Och idag så spydde hon galla och hon luktar inte godis i munnen igen..
Vad är detta?? Jag tycker verkligen penicillinen borde tagit en vanlig infektion, för hon fick 2 tabletter/2 ggr dag i 10 dagar, och det är enligt mig en rejäl kur!

Jag ska givetvis ringa veterinären på måndag igen men som rubriken lyder, någon som har erfarenhet av detta??

Sv: Någon som har erfarenhet av detta?? Halsproblem

Att hon spydde kan kanske bero på att hennes mage är känslig mot penicillinet?
Annars är halsinfektioner/tonsillit hos hund ett elände, och blir hon inte bra av penicillinkurer bör man operera bort dem.

Gjordes någon odling? Annars kan det vara så att det var fel sorts antibiotika för de bakterier som var.

Kan ju vara idé att kolla så hunden inte har något främmande föremål i halsen, som tex en liten bit av en pinne/sticka eller nått sådant.

Hon spydde galla innan penicillinen, inte under beh. och ngn vecka efter, men nu igen alltså. Jag upplever att hon spyr pga irritation, framför allt om hon inte ätit på ett tag.
Men om det var fel penecillin, bode det väl inte hjälpt så bra som det gjorde?

Jag misstänker också att hon faktiskt har ngt i halsen. Det "känns" som något retas ordentligt och ger infektion.

Hon "hostar" inte så mkt utan det märks mest genom lukt/ hulkningar och innan beh. så harklade/hostade hon upp godis som man gav henne vid träning.

Men sedan vet jag inte riktigt om gallan även kan bero på känslighet mot ngt i fodret då hon även fiser en del. Svårt att veta vad som är vad just nu.

Men att gå ner i halsen och kolla efter föremål, det behövs väl göras på smådjurklinik kan jag tro? Så det kanske är bättre att vända sig dit direkt isf min privata igen?

Är hon inte en väldigt cool hund som låter sig hanteras lite hur som helst, kan man kika ner i halsen medan hon är vaken. Annars behöver hon nog en lugnande spruta som gör att hon nästan sover så man kan komma åt att kolla ordentligt. Det kan vilken veterinär som helst ge, tänker jag mig?
Tonsillit kan ju annars irritera väldigt, om det inte som sagt är nåt som fastnat i svalget och irriterar.

Det här med att kolla ner i halsen är inte det lättaste, det var det inte sist iaf. Hon slängde sig på rygg och ålade omkring och tyckte veterinären va skitrolig som busade med henne :grin: Han bara skrattade åt henne när hon stod och viftade på svansen när hon fick spruta sen. Så det får nog bli lugnande om han ska ha en chans att kolla ordentligt. Men man behöver alltså inte gå ner med kamera eller dyl??

En tonsillit, "halsinfektion", är ofta svår att bota och i många fall slutar det med att man får operera bort tonsillerna. Det är dock viktigt att veta att en tonsillit ofta beror på nåt annat, t ex en irriterad mage, och att man kan komma från problemet om man hittar och åtgärdar grundorsaken.

Det lär ha varit ett effektivt antibiotika eftersom symptomen försvann, men det kan krävas en längre behandlingstid. Eller att man byter foder...!

Att det skulle sitta något i halsen verkar inte så troligt eftersom det skulle ha irriterat lika mycket även under behandlingstiden, inflammationen runt en främmande kropp i halsen låter sig inte dämpas av antibiotika.

Att ta baktpover från halsen är fö ganska meningslöst då man i de allra flesta fall hittar en hel uppsjö av bakterier = normalflora. Försäkringsbolagen brukar inte vilja ersätta denna odling pga att de så ofta är meningslösa/missvisande.

Håller med Ester här. Diskuterade det här med min vetrinär och vi kom fram till att min hunds halsbevsär har sin grund i magen. Han har inte kräkts sedan han var ett år och hade magktarr men han hulkar och kan lukta ifrån halsen ibland. Han äter färskfoder som har gjort under för hans mage som numera är stabil men i perioder och SPECIELLT om han ätit antibiotika så kraschar magen. Inte så den blir akutdålig men ngt händer så han får sura uppstötningar/katarr kanske? Då blir han sådär igen att han blir extra tuggig på ben, kan göra hål i täcken som han snuttat på och så. I min hund fall hjälper kosttillskottet från APTUS som heter Aptobalance pet väldigt bra. Det är goda magbakterier. Hans öron som lätt får svamp blev oxå jättefina som plus i kanten.

När det har varit akut tonsillit däremot som han haft en gång då var han rejält påverkad med feber, irritation, hängig och extremt bitig och stank ur munnen. Men kraxat har han aldrig gjort. Sätta små träninsgodis i halsen har jag sett många helta friska hundar göra. Inget konstigt även om det kan vara ett symptom oxå.

Att ta baktpover från halsen är fö ganska meningslöst då man i de allra flesta fall hittar en hel uppsjö av bakterier = normalflora. Försäkringsbolagen brukar inte vilja ersätta denna odling pga att de så ofta är meningslösa/missvisande.

Intressant. Vi tog ju två ggr på min tik, som hade upprepad tonsillit om och om igen (med symptomfria perioder emellan). Vi behandlade utan prov ett antal ggr med. Men de två ggr vi tog prov, så båda gångerna fanns det klar överväxt/överskott/vad det nu heter av en av bakterierna. Alltså en av de som man normalt kan förvänta sig, dock i en mängd som absolut inte var normal.

Sen spelade inte proven ngn eg roll då vi hade 'rätt' antibiotika ändå.

Tillslut så drog veterinären i med en antibiotikakur som var extremt lång, och sen var det i alla fall lugnt några år. Sen avlivades hon av annan orsak, men innan så hade det sen det väl började inte varit 'lugnt' så länge mellan gångerna någon gång. (Även om det var månader emellan så inga år inte). Min vet ville inte om vi inte måste operera bort tonsillerna, vi var lite oense där.. F-bolaget, det snålaste av dem rent generellt, betalade rubbet inkl odling. Men det är ett antal år sen.

(Min försöksbehandlades mot magkatarr osv med btw, dock utan resultat. Hon hade dock inga magkopplade symptom/kräkningar etc. Utan symptomen var att hon fick feber (39 - 40), blev 'skummig' i halsen efter ansträngning, hade missljud vid hård ansträngning och att hon 'tappade orken'. Hon var dålig på att visa symptom innan det gått långt, så efter tre svängar tog jag för vana att glo henne i svalgen när hon busat. Fullt med vitt skum och det var bara boka tid..

Nej, verkar (har jag märkt när jag sökt på andra ställen med förr) vara väldigt individuellt hur stora symptom de får/hur påverkade de blir, och vilka symptom som dominerar?

Första gången jag sökte med min tik var det för att 'orken tog slut'. Hon var ju greyhound, fd kapphund, så det brukade ju busas och springas som bara den. Nu var hon lika pigg och glad som vanligt, men hon orkade bara en kort-kort stund. Trodde först det var värme etc, men när det inte gav sig så.. I övrigt som vanligt, pigg, normal aptit etc. Vet undersökte, och tyckte 'du har du tempat, hon är varm'. 39.5 grader (gud så jag skämdes). Kollade svalget och fult som f*n. Fick antibiotika och som vanligt igen efter kuren.

Andra svängen så då var hon pigg och glad osv, men när hon sprang för fullt så lät hon inte bra i luftvägarna. Feber igen (skäms..) och fult, fult svalg. Men där så inga som helst problem med ork eller nedsatt övrigt, utan det var 'ljudet' som fick mig att inse att något var fel. Där visade mig vet det där med 'skummet' och tipsade om att kolla efter det.

Så tredje svängen när jag tyckte hon hade dålig ork, öppnade jag munnen och kollade. Sen tempade jag (och skämdes - igen), och sen åkte vi till vet. Sen började jag som sagt 'förebyggande' kolla svalget.

Det var ju dock inget som syndes om man inte öppnade munnen på vid gavel och kollade svalget, då såg man vitt skum av saliven där (små små luftbubblor). Jag har försökt kolla på samma sätt på min riesen, men det går inte att se ett smack, tungan är ivägen. Så hon kan ha varit ovanligt lätt att kolla på kanske. Men det var VÄLDIGT behändigt att just på henne att ett 'säkert tecken' (för henne) att gå på just då hon inte sa till.

Så vad tycker ni att jag ska "begära" av veterinären på måndag? Att han ska kolla henne i halsen, ta en odling?

Jag känner att det bästa kanske är en till penicillinkur och byte av foder, tex hills för känsliga magar? Så vida det inte finns ngt främmande i halsen då.

Att operera bort tonsillerna känns ju som absolut sista utvägen, det är ju en risk att söva..

Det finns lika många svar på den frågan som användare på buke ;)

Jag skulle ha bett om en odling och en titt i halsen efter skada/föremål.

Även om risken för det kanske inte är den största, så har betydligt underligare saker hänt och då kan man i alla fall helt avskriva det.

Ja en titt i halsen känns som att det är lika bra, det är ju inget som skadar på ngt vis. Sen får jag ju givetvis lyssna på veterinären med vad han tycker ;) Men som du säger, det finns olika åsikter om allt och skulle han föreslå operation skulle jag inte köpa det direkt.
Men jag är mest inne på spåret att det är något med magen som utlöser det hela med tanke på hennes gaser.. Jag har försiktigt provat tre olika foder på henne nu men inget gör någon större skillnad. Finns det några prover man kan göra för att komma fram till vad hon kan vara känslig mot? eller är det utslutningsmetoden som gäller?

Vad har hunden för andra symptom? Du nämner gaser i magen, antar att du menar att den fiser? Eller knorrar magen? Hur är avföringen? Har hunden haft några andra problem/sjukdomar? Hur gammal är den? Vad äter den idag? Vilket antibiotika har den fått och hur lång kur?

Om veterinären anser det indicerat med en odling så lär h*n föreslå det. Det är oftast bäst att överlåta utredningsgången till doktorn!

Jag skulle ha tagit en odling på sederad hund och samtidigt undersökt svalget (fortfarande osannolikt med främmande kropp eller skada, men det bör undersökas innan det utesluts). Det låter rimligt att byta foder och samtidigt fösöka få bukt med den eventuella infektionen med en ny omgång antibiotika, men att undvika en operation pga att det skulle vara farligt att söva är bara dumheter. Det är ingen större risk med narkos, inte särskilt större än att din hund skulle få endokardit pga den långvariga infektionen. Men det är lite tidigt att tänka på operation än, det är de riktigt långvariga fallen som opereras, inte efter en infektion med recidiv.

För att kontrollera om hunden har en foderallergi gör man en sk eliminationsdiet, du kan säkert läsa mer om det i hudtrådarna. Hunden kan ju också "bara" vara känslig i magen och då skulle jag testa Hill´s i/d i första hand.

Det som jag upplever hon har problem men är att hon fiser en del, har spytt galla, hulkar och är irriterad i halsen. Samt då luktar illa i munnen. Avföringen ska jag vara ärlig och säga att jag inte har koll på varje gång då hon släpps ut ensam i trädgården morgon och kväll (stor tomt, mkt snö). Men förra fodret så var den aningen lös, det jag sett nu så är den betydligt bättre.
Här om dagen så hörde jag för första gången knorr i magen, men inget jag upplevt innan. Hon är 9 månader, inga andra sjukdommar. Idag äter hon robur Active & Sensitive. Är inte så duktig på foder kan jag inte påstå.
Hon fick ticasillin i tio dagar. Han skrev kåvepenin el. liknande. Kåvepenin var slut på apoteket och då fick jag ticasillin ist.

Din hund har fått vanligt penicillin och det är inte direkt ett förstahandsval vid tonsillit. Lite klent, eller snarare fel spektrum för de vanligaste sjukdomsalstrande bakterierna i svalget.

Borde få en längre kur med annat antibiotika.

Utöver det - byt foder under 1-2 månader till Hill´s i/d eller motsvarande dietfoder (säljs bara hos veterinär, Royal Canin Intestinal, Specific CDD funkar också). Antingen är din hund foderallergisk eller så har hon en känslig mage (det har förstås också en orsak). I/d är ett foder för känsliga magar, lättsmält och skonsamt. Det kommer inte att fungera särskilt bra om det rör sig om en allergi, då är det en eliminationsdiet som ska till. Ta det med vetten!

Tack för dina utförliga svar!
Vad för antibiotika bör han skriva ut?
Jag har beställt Hills i/d nu, så bör ha det i början på veckan. (finns på iaf ett annat ställe än vet.)
Så får vi hoppas att detta hjälper!
Ska be han ta en ordentlig titt i halsen med.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
695
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 845
Senast: monster1
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Appar
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur