Någon som har erfarenhet av detta?? Halsproblem

Sv: Någon som har erfarenhet av detta?? Halsproblem

saxar in ett urklipp ur Antibiotikapolicy för hund- och kattsjukvård som ges ut av Veterinärförbundet (2009).

"TONSILLIT
ETIOLOGI
Tonsillit ses ofta som en akut inflammation i tonsiller och i kombination med faryngit. Primära bakteriella
tonsilliter hos hund och katt är ovanliga. Tillstånd som kan orsaka sekundär tonsillit är bl.a. kronisk kräkning
och regurgitation, kronisk gingivit, tracheobronkit, riniter. Hos katt kan lymfom vara orsak till förstorade
tonsiller.
DIAGNOS
Undersökningen bör inriktas på att identifiera grundorsaken. Svabbprov från tonsiller för bakterieodling har
inget diagnostiskt värde. Vid misstanke om kronisk tonsillit orsakad av bakterieinfektion rekommenderas att
göra bakterieodling från tonsillbiopsi, men odlingsresultatet är som påpekats ovan svårtolkat.
HANTERING OCH BEHANDLING
Inflammerade svullna onsiller är inte en indikation för antibiotikabehandling. Behandling av underliggande orsak leder oftast till läkning av tonsillit. Vid kroniska besvär är även tonsillektomi ett alternativ."

Här rekommenderar man alltså inget antibiotika alls. I praktiken sätts det nog ändå in en hel del behanlingar, ofta med klindamycin enligt tidigare rekommendationer. Men som sagt, i ert fall skulle jag gissa på att den upprörda magen är orsaken och får ni bukt med den får ni bukt med halsproblemen!

Tack än en gång för att du tar dig tid att svara så bra!

Tänkte bara skriva och berätta vad som blivit av donnan.
Vi var då in till veterinär igår igen, en annan denna gången då jag upplevde att den förre inte var någon höjdare på just detta iaf. Eftersom han bara skrev ut penicillin utan någon vidare eftertanke om vad som kan vara orsaken.

Igår började vi med en allmän kolla, känna på mage, kolla i hals osv. Han tyckte inte att hon var speciellt röd i halsen. Kände inget annat. Så han gjorde ett blodprov och det visade inget som kan tydas som en pågående infektion eller något annat onormalt heller.

Så då beslutade vi att göra en koll i magen, ifall nu något ligger i tarm eller magen och irriterar. Men där fanns inget onormalt. Så nu har vi iaf uteslutit dessa delar.

Vet. trodde att hon antagligen är känslig i magen eller har någon sorts foderallergi. Han skrev ut "antikräk" medel som skulle hjälpa att lugna magen och så ska hon äta Royal Canin Gastro Intestinal ett tag så får vi se om det ger resultat. Han rekomenderade detta framför Hills, då Hills tydligen kunde ha spårrester i sig? Samt att han haft väldigt positiva erfarenheter av Gastro Intestinal , så vi kör på det ett tag så får vi se!

Voffsan hade inga problem alls med att behöva spendera en hel eftermiddagen hos veterinären, allt var helt underbart! Hur nu det kan vara underbart att ge blodprov och få spruta, det kan man ju undra. Hon satt så snällt på bänken och viftade på svansen medans han stack henne.
När jag hämtade henne igen så sa "sköterskan", herre gud så glad och snäll hon är hela tiden.
Ja, hon är bara helt underbar! :love: Hoppas verkligen vi får ordning på hennes mage nu, hon lider ju inte av några större allvarliag symptom men måste ju vara jobbigt att inte känna sig helt bra.

63588_10150099906516159_788086158_7453309_5140851_n.jpg

Tack för all info som hjälpt mig att överhuvudtaget förstå, jag fick ju inte så mkt info av första vet. direkt..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
695
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 845
Senast: monster1
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka