Kan du inte åka till en småstad då?
Boka in dig någonstans, det finns mer än en stockholmare som gör så!!
När jag fick mitt första barn var vi först och hälsade på upp på bb och personalen är så trevlig och vill bara ditt bästa.
Att det kan kännas stressigt och jobbigt att inte veta vilket sjukhus, att ens veta om man kommer in osv osv kan jag förstå är en stress bara i sig!! Lider med er storstadsbor som har det så, eller ni i norrland som har hur långt som hellst att åka!!!!
Är du inte inflyttad stockholmare?
I så fall kan du ju kanske åka till din uppväxtstad, kanske är det en mindre stad (bara spekulerar nu) och kanske finns det ett mindre bb där? Fråga någon (om du känner någon) som varit där och fråga hur den upplevde sin förlossning där och vad de har för alternativ (ev vattenförlossning).
Om du skulle ha andra barnet nu, hade upplevt en förlossning och då var bestämd på att ha en hemförlossning, då hade jag inte sagt något, men din första förlossning... det går inte på något sätt att förbereda sig (och jag vill inte skrämma dig på nått sätt, för belöningen är underbar!!!), men ingen jag känner upplevde det som någon "bebisfabrik" på bb, ut med en för att få in nästa patient.
Vi fick lugnt ligga kvar i salen i nån timma.
Sedan fanns det ett patienthotell där vi tog in och bodde på i tre dagar, en underbar tid, det var så härligt att bara få ta igen sig, ringa på klockan så kom det barnmorskor som hjälpte till med tex amning när den krånglade i början, de tittade till mitt klipp som var sytt när jag var orolig att det hade gått upp och bara en hiss ner till restaurangen när maten serverades
.
Så du måste ändå förstå att folk bara är måna om dig som "varnar" dig för att just föda hemma, att det inte på nått sätt är av elakhet någon har sagt i den här tråden det de sagt, utan att alla vill att du och ditt barn ska få bra första dygn tillsammans!!!
Lycka till i alla fall!!