Någon som har Artfex bilbur?

ako

Trådstartare
Jag har precis beställt en ny bilbur, en Artfex stl Medium, till vår lilla cockertjej. Jag hoppas det ska bli bra, den verkar passa i båda våra bilar, och i de flesta combis, och är inte så stor, så vi kommer att få plats med barnvagn oxå (i allla fall i volvon, där den mest kommer att sitta).

Nu undrar jag om någon mer ar denna bur o vad ni tycker? Har jag jort ett bra val?

Sv: Någon som har Artfex bilbur?

Jag har en Artfex :) Nu har jag bara haft den i en månad men än så länge är jag nöjd. Helt skrammelfri, känns robust men ändå relativt lätt - enkel att plocka ur bilen om man skulle behöva det.
Det enda som jag ser som negativt so far är att dörren öppnas uppåt. Innan jag köpte den tyckte jag det var rätt fiffigt men det är inte så fiffigt när man har en hund som man ibland vill lyfta i/ur buren - man måste då ducka under dörren. Dessutom är det lättare för hunden att smita ut när man öppnar än om man har en dörr som öppnas åt sidan (om man nu har en hund som inte helt lärt sig att vänta på ett varsågod :angel:).

Låter ju bra. Tassa väntar på att få hoppa ut, och om jag lyfter in henne så lyfter jag bara upp henne i rätt höjd så knallar hon in själv, så jag tror inte luckan ska vara något problem. Jag ar köpt till den där säkerhetsselen de har oxå, mest för att sambon alltid har tyckt att det saknas ett bra sätt att förankra buren i bilen säkert. Ska bli spännande när grejorna kommer :).

Då kommer du säkert bli nöjd :). Luckan är inget jag stör mig jättemycket på heller, för mig hade det varit bättre att ha en vanlig dörr men det funkar bra som det är nu också.
Jag har också köpt säkerhetsselen men än så länge sitter buren bara fast med vanliga spännband, jag måste sätta dit extra surrningsöglor för att använda selen. Gillar också att dom faktiskt tänkt på hur man kan fästa buren på ett bra sätt!

Skulle vara kul att höra från någon som använt den buren lite längre, och själv är jag väldigt nyfiken över hur den fungerar vid en krock. Har sett krocktestfilmerna som ligger på Artfex hemsida men det vore intressantare att höra från någon som verkligen krockat med den på riktigt.

Då kommer du säkert bli nöjd :). Luckan är inget jag stör mig jättemycket på heller, för mig hade det varit bättre att ha en vanlig dörr men det funkar bra som det är nu också.
Jag har också köpt säkerhetsselen men än så länge sitter buren bara fast med vanliga spännband, jag måste sätta dit extra surrningsöglor för att använda selen. Gillar också att dom faktiskt tänkt på hur man kan fästa buren på ett bra sätt!

Skulle vara kul att höra från någon som använt den buren lite längre, och själv är jag väldigt nyfiken över hur den fungerar vid en krock. Har sett krocktestfilmerna som ligger på Artfex hemsida men det vore intressantare att höra från någon som verkligen krockat med den på riktigt.

Liten fråga, du har ju med whippet, vilken storlek på bur har du?? Oxå super sugen på att köpa en Artfex till mina, men kluven över storleken. Då jag inte kan ha en som tar hela bagaget, måste ju kunna få plats med barnvagnen oxå i mellanåt.

Liten fråga, du har ju med whippet, vilken storlek på bur har du?? Oxå super sugen på att köpa en Artfex till mina, men kluven över storleken. Då jag inte kan ha en som tar hela bagaget, måste ju kunna få plats med barnvagnen oxå i mellanåt.

Sorry för segt svar, har missat din fråga :o

Jag har en medium bred, båda mina (whippet + boston) åker i samma bur. Jag skulle tro att två whippar lätt går in i den också, förutsatt att de tycker det är ok att ligga nära varann. Funderade på en vanlig medium först, har testat och det går att trycka in dom båda i den men tyckte det blev väl trångt. Men då ligger inte mina på varann á whippet-i-hög ;)

Medium bred tar upp ca 2/3 av bagaget i min Opel Astra kombi, vet inte hur stor plats en barnvagn tar men den jag har ungefär bredden av ett säte att packa på :)

Om hundarna är i samma bur, utan mellanvägg så kan de skada varandra i ren panik om det smäller.

Jag tror inte att du får in barnvagn på om du har en bur som tar mer plats än halva bagageutrymmet, vi har en v70, som ju har rejält bagageutrymme, och numer en artfex medium- som vi hittillls är mkt nöjda med- och får precis plats med en normalstor vagn bredvid (Emmaljunga city cross). När första barnet var litet hade vi två hundar och en toyota avensis, och då hade vi halva utrymmet avdelat med Jeppe mellanvägg o grindar och hundarna tillsammans där. Kanske inte det allra mest optimala, men definitivt bättre än att ha hundarna helt lösa i bilen, och så måste det ju funka praktiskt oxå med resten av vardagens behov, som att kunna ta med barnvagn etc.

Fått hem en artfex medium nu i går och monterat i hopa den i dag :) Den är liiitteee i bredaste laget egentligen(för att få plats med vagnen ståendes på alla fyra hjul får buren max typ vara 48, och denna är ju 49,5) för att vi ska få plats med vagnen ståendes, men vi får lägga vagnen på höjden dem få gånger vi tar med den vagnen. Den har vi endast om man ska i väg o promenera mkt :) annar har vi en "shopping" vagn som e mini smal :)

Visst kanske inte så att hundarna har värsta bästa utrymmer i buren, men å andra sidan gillar dem att ligga tätt i hopa/på varandra + det är inte dagligen dem åker i bilen. Iaf MKT bättre än den vanliga stålbur jag haft fram tills nu (jävla skrammel bur, ska bli skönt o slippa...) I Artfexen kan ju hundarna stå/sitta upp normalt. Får bli premiär tur i eftermiddag när jag spänt fast den i bilen :D

Trist att det faller på 1,5 cm, men det funkar ju att ställa vagnen på sidan oxå, som du skrev. Så fick vi göra med gamla bilen, i V70n nu är det på centimetern att artfex medium o emmaljunga city cross får plats, men visst är det skönt att kunna ställa den på hjulen, ska inte säga annat.Hoppas du blir nöjd, hittills är jag mkt nöjd med min bur :).

Om hundarna är i samma bur, utan mellanvägg så kan de skada varandra i ren panik om det smäller.

Jag är medveten om det, jag var tvungen att kompromissa när jag köpte bur och ev slagsmål vid krock är en risk jag är villig att ta. Fördelarna övervägde i det här fallet.

Fick min Artfex medium igår och den känns väldigt bra och skramlar ingenting. Idag ska den in i bilen (Volvo V50). Har varit lite osäker på storleken för en Tervueren tik, men flera jag pratat med säger att det ska funka utmärkt med Mediumstorleken.

Puttar upp denna tråd istället för att skapa ny :)

Sitter och kollar på nya bilburar nu när jag har en bil som det får plats bur i. Vill ha en krocksäker bur, har kollat på MiM men puffen kommer få ut både huvud och ben genom ribborna så den går bort. Har fastnat för Artfex :).
Men funderar på vilken storlek på bur jag behöver. Jag har 2 små hundar, en chinese crested powder puff och en pudelkorsning, ca 6 kg var.
De kommer åka i var sin bur. De kommer sitta längre stunder i bilen, vid träning och vid stallet när jag rider. Jag vill att de sitter bekvämt men säkert.

Blir dubbelburen för stor för små hundar? Eller blir 2 Small/medium-burar bättre?:)
Personligen ser jag hellre att buren täcker hela bagaget så det inte blir en glipa som samlar skit och skräp.

Vad tror ni?:)

Beror på hur mycket extra plats du tycker är ok. Ska de vara i samma bur en längre stund kanske det inte är fel med lite utrymme.
För jämförelse hade jag tidigare en mittelspitz på 7 kg, 32 cm i mankhöjd och en small var precis lagom stor för henne.

Puttar upp denna tråd istället för att skapa ny :)

Sitter och kollar på nya bilburar nu när jag har en bil som det får plats bur i. Vill ha en krocksäker bur, har kollat på MiM men puffen kommer få ut både huvud och ben genom ribborna så den går bort. Har fastnat för Artfex :).
Men funderar på vilken storlek på bur jag behöver. Jag har 2 små hundar, en chinese crested powder puff och en pudelkorsning, ca 6 kg var.
De kommer åka i var sin bur. De kommer sitta längre stunder i bilen, vid träning och vid stallet när jag rider. Jag vill att de sitter bekvämt men säkert.

Blir dubbelburen för stor för små hundar? Eller blir 2 Small/medium-burar bättre?:)
Personligen ser jag hellre att buren täcker hela bagaget så det inte blir en glipa som samlar skit och skräp.

Vad tror ni?:)

Jag har en stor bil (Skoda Superb, kombi) och har mina hundar i en Artfex Small, de åker i samma. Jag älskar att buren inte är så djup! Den tar upp typ 40 % av bagageutrymmets bredd.

Jag skulle säga att medium är för stor för dina hundar, händer det en olycka så kommer utrymmet i buren innebära att de flyger omkring mer än nödvändigt.

Beroende på vad du har för bil kan du kika på lösningar med två burar på höjden :)

Beror på hur mycket extra plats du tycker är ok. Ska de vara i samma bur en längre stund kanske det inte är fel med lite utrymme.
För jämförelse hade jag tidigare en mittelspitz på 7 kg, 32 cm i mankhöjd och en small var precis lagom stor för henne.

De kommer sitta i var sin bur. Som längst 2-3 timmar kanske?
Jag vill ju att de ska sitta bekvämt längre stunder.

Jag har faktiskt både återförsäljare och huvudkontor i min stad så ska dit och kolla innan jag bestämmer mig :)

Jag har en stor bil (Skoda Superb, kombi) och har mina hundar i en Artfex Small, de åker i samma. Jag älskar att buren inte är så djup! Den tar upp typ 40 % av bagageutrymmets bredd.

Jag skulle säga att medium är för stor för dina hundar, händer det en olycka så kommer utrymmet i buren innebära att de flyger omkring mer än nödvändigt.

Beroende på vad du har för bil kan du kika på lösningar med två burar på höjden :)

Hmm om medium blir för stort så kanske dubbelburen blir alldeles för stor? Gillar idén annars med 2 burar i ett.
Jag kör Volvo v70 och burarna får gärna ta upp så mycket plats som möjligt i bagaget. Känner jag mig rätt så kommer det bara samlas massa skräp o skit där annars :o:p

Hmm om medium blir för stort så kanske dubbelburen blir alldeles för stor? Gillar idén annars med 2 burar i ett.
Jag kör Volvo v70 och burarna får gärna ta upp så mycket plats som möjligt i bagaget. Känner jag mig rätt så kommer det bara samlas massa skräp o skit där annars :o:p

Du behöver bog bara lite inspiration i form av den här tråden ;) :up:
http://www.bukefalos.com/threads/forvaring-av-saker-i-hundbil.1413840/

Och jag tycker inte om att ha hund i onödigt stor bur. Min stora hund väger 7,5 kg och är 33 cm hög, den lilla väger 4 kg. Jag får som sagt plats med båda två i smallburen :angel: och de trivs MYCKET bättre i den än i stora mimburen vi hade innan. Stora hundens åksjuka har försvunnit inomhus med burbytet och de är väldigt lugna och trygga i Artfexen.

Även jag puttar upp denna tråd istället för att skapa en ny :-)

Har också fastnat för Artfex i jakten på bilbur till vår blivande dvärgschnauzer, men funderar lite på storleken.

S: Djup: 670mm, Bredd: 423mm, Höjd: 500mm, Vikt: 11kg
M: Djup: 830mm, Bredd: 495mm, Höjd: 675mm, Vikt: 14kg

Tänker jag rätt när jag tror att en Small borde passa bättre än Medium?

Även jag puttar upp denna tråd istället för att skapa en ny :-)

Har också fastnat för Artfex i jakten på bilbur till vår blivande dvärgschnauzer, men funderar lite på storleken.

S: Djup: 670mm, Bredd: 423mm, Höjd: 500mm, Vikt: 11kg
M: Djup: 830mm, Bredd: 495mm, Höjd: 675mm, Vikt: 14kg

Tänker jag rätt när jag tror att en Small borde passa bättre än Medium?

Jag har TVÅ dvärgpinschrar i en Small, så en Medium är nog på tok för stor för ett dvärgskägg :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
663
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 353
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar