Någon som håller på med specialsök?

Viveka

Trådstartare
Jag har hört lite om specialsök, och det verkar som om det skulle kunna vara en lämplig sak att aktivera hjärnan på min hund inomhus med, nu när det är svårt att träna ute p.g.a snön.

Men jag vet inte riktigt hur man ska börja.

Kan någon som prövat på det ge mig lite nybörjartips eller dirigera mig till en bra websida?
(Jag vill inte gå jättedyr kurs för att utbilda henne till tjänstehund, det är mera som aktivitet).

Sv: Någon som håller på med specialsök?

Jag lär min vovve att hitta kantareller. Vi började klicka på kantarellerna. Alltså plockade kantareller i en burk, klickade varje gång vovve visade intresse med nosen för buken och gav supergod belöning så svampen i sig inte är intressant. När man märkte att hunden förstott att "den här doften" = belöning, la vi dit två burkar, en med svamp och en utan, när hunden valde rätt burk klickade vi, och när den valde fel väntade man ut den bara. Det var burkar med lock, locken hade lufthål. (viktigt att du ej tar i svampen, använd gärna tång, då du är en så bekant doft för din hund). När hunden valde rätt burk till räckligt många gånger började vi lägga till en markering, typ vänta på ögonkontakt och att hunden sätter sig. Och klickade då, så "lukt sen markering" = klick. När markering satt tog vi ut svampen och la i en "sök ruta" där den fick nosa upp och markera = klick.

Viktigt att alltid ta en ny plats, och har du slängt svampen på marken så luktar det där efteråt, det är ju viktigt att hunden får belöning VARJE gång för doften i början. Sen kan man börja sortera bort "nu letar vi, och nu letar vi inte" så hunden inte går och markerar flera gånger utan att du märker det, och får ej belöning för det. Då försvinner intresset.

Så har jag gjort i alla fall! :)

Jag kan beskriva hur jag har gjort, har lärt hunden söka te. Detta är alltså bara för aktivering, har funkat bra för oss, men det är möjligt att det inte är bästa sättet om man vill satsa på att göra nåt seriöst av det.

Jag började med att ta fram en tepåse och klicka för minsta intresse. Att ta påsen i munnen är dock förbjudet så då får man inget godis. Sen ville jag gärna ha en tydlig markering så han fick lära sig att lägga sig ner vid tepåsen. Har sen varvat mellan att lägga påsen i en tesil och ha flera andra tomma bredvid och han markerar den med te i, och så har jag gömt te runtom i lägenheten. Har även kört lite ute.
Nästa steg är att ha kaffe i övriga tesilar, men jag behöver bra papper att lägga det i först. Vet att många kör på saltkar, jag kom även på häromdan att jag kan använda en aktiveringsleksak från Nina Ottosson.
Min hund tycker det är jätteroligt!

Det där låter ju smartare än min metod för kantarellsök, som gick ut på att belöna hunden på platsen, varje gång jag hittade ett kantarellställe.
Tyvärr missuppfattade jycken det hela, och trodde att det gick ut på att hon skulle sätta sig eller lägga sig på de kantareller som jag redan hittat och höll på att plocka, med påföljd att svamparna blev rätt platta... :D

Nu får jag lust att försöka igen, det är ju roligare att lära hunden något som man faktiskt kan ha nytta av. Tyvärr är det ju minst ett halvår till nästa utomhussäsong.

Vad tror ni om att använda torkade trattkantareller som övningsobjekt? De luktar ju åtminstone svamp fortfarande.

Och var får man tag i lämpliga burkar med hål i locket? De jag har är antingen för små eller för stora.

Det tror jag funkar. Var alltid noga med att dom inte ligger framme och doftar när ni inte tränar. Jag har inte börjat be min hund söka på stället där jag inte vet om han kommer hitta, just för att han ska lyckas varje gång i början! Sen har jag en söksele som betyder nu söker vi, nör vi tar av den söker vi inte. När det sitter bergsäckert hos hunden så gör det inget att ha kantareller framm, för då har den lärt sig "kantarellkommandot" och vet när ni söker och inte söker. :)

Jag går en ettårig utbildning i specialsök med mina hundar, men vi satsar på jobb i skarpt läge så är löjligt petiga med utbildningsstegen, så där har du nog mest hjälp av de övriga råden i tråden.

Jag köpte "ströare" i glas med metallock på biltema för 19 kr /st. De är lätta att diska helt rena när man byter preparat. Jag placerar ströarna i en sökbana för att de ska bli nedsänkta i underlaget så det går att blinda effektivt även för mig;)

Tänk på att att leta är ett beteende, att analysera ett annat och att peka ut är ett tredje. Alltså måste man belöna även de två första delarna av kedjan ibland, även på en rutinerad hund. Annars är risken att man får slarv i analysen och blindmarkeringar från hunden i dess försök att rationalisera bort moment som ändå inte lönar sig.

Så här ser min sökbana ut:
2012-08-25100409.jpg

och så här jobbar jag med hundarna i den:
http://www.youtube.com/watch?v=PoFy6DugaIY

Spännande!

Den där sökbanan ser ju verkligen professionell ut, men visst borde man kunna snickra till något liknande.

Kör du med en lukt i taget, och de andra burkarna tomma, eller ska man ha flera lukter och bara belöna för en?

Jag går en ettårig utbildning i specialsök med mina hundar, men vi satsar på jobb i skarpt läge så är löjligt petiga med utbildningsstegen, så där har du nog mest hjälp av de övriga råden i tråden.

Jag köpte "ströare" i glas med metallock på biltema för 19 kr /st. De är lätta att diska helt rena när man byter preparat. Jag placerar ströarna i en sökbana för att de ska bli nedsänkta i underlaget så det går att blinda effektivt även för mig;)

Tänk på att att leta är ett beteende, att analysera ett annat och att peka ut är ett tredje. Alltså måste man belöna även de två första delarna av kedjan ibland, även på en rutinerad hund. Annars är risken att man får slarv i analysen och blindmarkeringar från hunden i dess försök att rationalisera bort moment som ändå inte lönar sig.

Så här ser min sökbana ut:
2012-08-25100409.jpg

och så här jobbar jag med hundarna i den:
http://www.youtube.com/watch?v=PoFy6DugaIY

Då ställer jag en dummerjöns fråga då jag inte riktigt förstod. Du belönar när hunden söker, när den analyserar och när den pekar ut. Hur särar du på dem? Och hur särar hunden på det?

Nu går jag lite ot men vad är det de ska söka yrkesmässigt och har du lust att beskriva inlärningsstegen lite kortfattat? Byter du ofta preparat och hur lätt är det S
att lära om? Förstod inte heller riktigt dina 3 indelningar även om det lät klokt. Belönar du innan hunden sökt färdigt då eller?

Spännande!

Den där sökbanan ser ju verkligen professionell ut, men visst borde man kunna snickra till något liknande.

Kör du med en lukt i taget, och de andra burkarna tomma, eller ska man ha flera lukter och bara belöna för en?

Den är hemmagjord, tre brädor från *tyskt trävaruhus* och sex tandborstmuggar från clas olsson. Lite överbliven badrumsfärg och några klossar som "ben".

Jag jobbar väldigt olika beroende på vilka kriterier jag fokuserar på.

När jag optimerar (lär hunden att ta extremt låg halt av ämnet) så har jag störningar i form av osmittade bomullspads eller kokt vatten. Allt för att förtydliga att det inte är bomullsrondeller vi letar, utan vad den råkar vara smittad med. Eller för all del, att det är det doftlösa färgämnet vi letar, inte vattnet det är utspätt med. (vattnet kokas i samma vattenkokare, svalnar i en identisk tillbringare och behandlas på exakt samma sätt som det vattnet som prepareras med det valda ämnet)

När jag träna på utpekanden så väljer jag störningar i form av dofter som jag misstänker kommer leda till blindmarkeringar - löptik, korv, mjukost, hönsbajs...

Skulle jag lära in kantarelldoft så skulle jag först ha tomma störningar, sen lägga in lite djurbajs, mossa och annat som du vill att hunden ska ignorera när ni väl är ute i skogen och söker svamp. I sista skedet skulle jag lägga in andra svampar som störningar. Du vill ju inte ha taggsvampsmarkeringar, bara kantareller! ;)

Det finns alltid en burk i alla hål, men det är inte alltid något i alla burkar. Jag varierar även antal "rätt", det kan vara allt mellan 0-6! (börja inte för tidigt med en tom sökbana, det är väldigt svårt för dem att behålla motivationen uppe)

Då ställer jag en dummerjöns fråga då jag inte riktigt förstod. Du belönar när hunden söker, när den analyserar och när den pekar ut. Hur särar du på dem? Och hur särar hunden på det?

Jag röstbelönar analysen (när jag hör att näsan är igång och ser att hunden analyserar vad som finns i burken), godisbelönar utpekandet och belönar sökarbetet i slutet av sökbanan. Jag kan även lägga in pauskommando mitt i banan och belöna hunden för att den tex lät bli att bry sig om löptiksdoft.

Hunden får alltid en rejäl belöning när den är klar med banan, oavsett om vi har gjort "fynd" eller inte. Om man inte belönar efteråt är det lätt att hundarna börjar blindmarkera sista burken för att försäkra sig om att få utdelning!

Hunden kan beteendekedjan, så den vet precis vad som förväntas. Poängen är att då och då spontanbelöna även de tidiga beteendena för att bibehålla kvalitén!

Nu går jag lite ot men vad är det de ska söka yrkesmässigt och har du lust att beskriva inlärningsstegen lite kortfattat? Byter du ofta preparat och hur lätt är det S
att lära om? Förstod inte heller riktigt dina 3 indelningar även om det lät klokt. Belönar du innan hunden sökt färdigt då eller?

Ang belöning av hela kedjan så se svaret ovan.

Jag vet inte hur poppis jag blir hos min utbildare om jag lägger ut hela vår utbildning i ett hundforum;) men lite kortfattat så jobbar vi med en presentationsmodell som innebär att vi först lär hunden att söka ett nonsensämne, för att kunna använda detta till att lära dem hur lekens regler ser ut. Under vårt specialsöksparaply så jobbar vi sen också med ID spår och ID sök, läcksök (gasläckor), spår, vattensök mm mm. Vi jobbar helt och hållet med positiva metoder.

Vi börjar med att lära hundarna söka i en sk. plattform. Där har vi full koll på exakt vart rätt doft finns, vilka störningar som finns och man får till extremt många belöningstillfällen på väldigt kort tid. Här lär man hunden att markera, jobbar med detaljer till absurd nivå i form av blickfokus i frysmarkeringen, optimering ner till nivåer som inte ens maskinerna upptäcker. (Boss markerade ett "doftfritt ämne" utspätt till ynkliga 0.5%!). Dessutom kan man väldigt snabbt lära hunden att byta ämne - jag presenterar den nya doften i plattformen 1-2 ggr (alltså belönar när han analyserar rätt burk, utan att han i förväg vet vad han letar efter). Efter två presentationer så pekar han själv ut rätt ämne, och då kan vi gå ut och söka det i ett rum.

Här är en snutt när Boss och jag jobbar på en plattform.
http://www.youtube.com/watch?v=DUONPZrFUHI

När hunden har förstått presentationen i plattformen, så fungerar den även utan plattform. När jag började med rumssöket med yngsta hunden så sökte vi gummihandskar. När jag sett att han har ett effektivt sökmönster och börjar bli uthållig så tog jag ner honom på logen, höll fram ett ägg i handen och belönade när han luktade på det. Gav arbetstecken och hundskrutten letar upp och markerar äggreden!

Plattformen är eg en effektiv sökbana, men vi går över till sökbana för att fasa ut övergången till ytsöket sen. Att söka av stora ytor är väldigt olikt jämfört med plattformen, men inte alls så långt ifrån att söka av en sökbana. Allt för att effektivisera inlärningen och skapa maximalt säkra sökhundar!

Min utbildningsplats samarbetar just nu med Umeå universitet och Karolinska sjukhuset i en studie för att använda hund i cancerdiagnostik. Man låter hundarna analysera utandningsprover, och de markerar om det finns cancer. Vet att man även pratar om att testa prostatacancer med hjälp av urinprov. Studien går långt över förväntningarna!

Eftersom hundarna är så lätta att ställa om på nya ämnen, så är det inga problem att jobba skarpt med ett otal olika saker!

Senast ändrad:

Ang. kantarellsök så är jag övertygad om att du kan lära hunden att bara peka ut friska svampar, alltså inte för gamla/maskangripna/torra osv.

Deras näsor är otroliga!

Intressant! Och nej, klart man inte kan lägga ut hela kursinnehållet iof.

Ang belöning av hela kedjan så se svaret ovan.

Jag vet inte hur poppis jag blir hos min utbildare om jag lägger ut hela vår utbildning i ett hundforum;)

Jag förstår vad du menar, men jag tror inte det är så stor risk att någon av oss glada amatörer inbillar sig att man kan utbilda en hund till professionell sökhund utan att gå på kurs. Snarare kan det vara så att någon av oss faktiskt blir tillräckligt motiverad för att gå en sån där kurs senare, vilket ju borde vara positivt för alla parter. :)

För det här är ju fullständigt fascinerande, ju mer jag hör om det desto intressantare blir det. Och jag är verkligen tacksam för att du delar med dig av din kunskap, vilket jag tror gäller många andra på forumet också.

Det verkar vara ett perfekt sätt att ge sin hund sysselsättning för hjärnan och nosen inomhus, särskilt nu under vintern, då det kan vara svårt med sådana aktiviteter utomhus. Kan man dessutom använda färdigheterna till något vettigt, som t.ex kantarellsök eller att leta ägg, eller varför inte borttappade bilnycklar, så är det ju ännu bättre.

Jag tänker mig en förenklad form av sökbanan för amatörbruk, kanske med bara tre burkar till att börja med. Funkar det kan man ju dubblera banan efteråt.

Ett par praktiska frågor:

- Hur långt bör det vara mellan burkarna på banan?

- Har du alltid banan stående framme i ett särskilt rum, eller kan man lyfta in och ut den t.ex i vardagsrummet vid behov?

Min utbildning är ett år lång, och jag är precis halvvägs nu, så jag kan villigt erkänna att jag inte är kompetent nog att lära ut något via nätet, ens om jag försöker:D

Banan är byggd av tre sektioner som jag kopplar ihop. Till vardags står de inskjutna under sängen eller staplade vid fotändan.

Till mina medelstora hundar har jag 60 cm mellan varje hål. Det ska vara ett avstånd som gör att hunden behöver ta ett ordentligt steg mellan hålen, men inte en halv promenad. Anpassa alltså avståndet efter den storlek på hund som kommer använda banan mest!

När man börjar med sökbanan så ska man vara noga med att undvika mönster, jag använder en tärning för att slumpa fram hur många rätta burkar jag ska ha och vart jag ska placera dem i banan för att minimera risken för att mina hundar ska ägna sig åt mönsteranalys istället för doftanalys...

Likaså är det jätteviktigt att man analyserar sitt eget kroppspråk, Boss kunde se på mina steg om nästa burk var rätt eller inte och vips började han använda mina omedvetna tecken istället för att doftanalysera. Detta löste vi genom att sambon fick placera ut burkarna utan att jag visste vart de stod, då kunde Boss inte längre använda mig som ledtråd, och jag var tvungen att lita på min hunds kompetens. Mycket nyttigt!

Jag kan verkligen rekommendera att använda sökbanan som hjärngympa i vardagen. Som sagt kan man ju lära hunden att söka och markera nycklar, mynt, musbon, you name it.

Utöver sökbanan så arbetar vi dessutom med ett sk minisök, då vi gömmer en liiiiiten läderbit i en låda grus. Hunden ska då söka igenom lådan systematiskt och peka ut vart läderbiten ligger. När detta sitter så ersätter man läderbiten med en ännu mindre gummiflisa, och använder ett annat arbetstecken. När hunden förstår detta och förstår skillanden på "lädersökstecknet" och "gummisökstecknet" så har man vips lärt in något väldigt användbart. Dels en snabb och lätt övning för att få hunden att slå på näsan, och dels ett kodsystem för att berätta för hunden hur mycket information den måste hämta i det aktuella arbetet.
Minisöket (med läderbit) genomför vi precis innan spårupptag vid ett lättare spår. För att knyta ihop övningarna i början lägger vi ut läderbitar i början av spåret också och belönar hunden när den markerar dem. Vid svårare spår i tex sträng kyla eller på hårt/vältrafikerat underlag så gör vi ett microsök (gummiflisa) innan spårupptaget. Även här lägger vi i början ut gummibitar i spåret för att hunden ska associera. Ett ypperligt sätt att få hög koncentrationsnivå redan från spårupptaget, och dessutom få även en ganska orutinerad hund att lätt ta riktigt svåra spår på hårt underlag och i svåra väderförhållanden. Vi kan ju redan i den förberedande övningen tala om för hunden att nu blir det svårt, nu kommer du att behöva hämta mycket mer information än vanligt! (Det är jättekul och det hörs en enorm skillnad på nosljudet!!)
Minisöksvideo
http://www.youtube.com/watch?v=5bpTvzYkijg

Man kan ta minisöket ännu längre och använda olika associationsföremål beroende på vad man ska spåra. En patron för älgspår, en bit tyg för hare och en bit papper för varg etc etc.

För att inte tala om ID-spå/ID-sök, DET är roligt och användbart! Men jättesvårt:o

Senast ändrad:

Nu har jag hittat en kurs som verkar vara just vad jag letade efter. :)

Det är en kort introduktionskurs på Hundens Hus i Göteborg, som de kallar för Luktdiskriminering -förmodligen det första steget, då man lär hunden att skilja på lukter och markera för vissa som man väljer. Den låter precis rätt, så jag har anmält mig till den, tillsammans med en kompis.

De pratar om kantarell, favorit-teet etc., så jag tänkte ta med en påse torkade trattkantareller att använda på kursen. Även om det inte är helt samma lukt, kan man kanske ha nytta av lite förträning inför framtida kantarellsök.

Jag träffade ett par i höstas som hade en 6-månader gammal Lagotto, alldeles jordig om nos och tassar. De visade stolt upp en rottryffel som hunden just hade grävt fram, och berättade att de tränat in den inomhus på en bit tryffel som de fått med sig av uppfödaren, när de köpte valpen. Det tyckte jag var kul, man har ju hört att Lagotto ska vara tryffelhundar, men det här var första gången jag träffade någon som faktiskt höll på med det aktivt.

Hur som helst ska det bli spännande att testa kursen, så jag har lagt ned mitt eget planerade inomhusprojekt på att bygga sökbana tills vidare. Det är ju förmodligen bättre att få hjälp med inträningen från början, så man inte sabbar något av ren okunskap. Även om jag bara tänker ägna mig åt det här som aktivering för hunden, är det säkert bättre att göra rätt från början.

kl
Man bör sterilisera/koka burkarna mellan träningstillfällena o sen hantera dem med typ spagettitång så att man inte sätter sin egen doft på dem.
När hunden markerat rätt burk så belönas den o tas bort, sen byter man plats på burkarna med hjälp av tången etc.

Minisökruta gör man lämpligtvis i snö, mossa el dyl. Man gräver många legor med fingrarna men gömmer bara en sak i en lega, hunden kan titta på. Rutan bör inte vara större än 1 kvm till att börja med.
Saken kan vara en bit jeanstyg t ex, direkt hunden markerar rätt så klickar man o trollar samtidigt fram en större bit från samma jeans o kampar med hunden.

Så gör jag iaf.

På hobbynivå är det okej om burkarna är kontaminerade med persondoft och liknande, så länge alla burkar är kontaminerade med exakt samma saker!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 503
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 623
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 077
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt