Någon som haft Erlishas på sin hund?!

Alfakrulls

Trådstartare
Ja, för de är vad min älskade lilla Unni har fått.....erlishas.
Hadde Borelia förra året, för nästan precis 1 år sedan.
Och nu har hon fått Erlishas.
hon har varit mkt stel och halt under en längre tid nu, och hältan har hoppat fram å tillbaka och hon har varit allmänt nere.

Någon här inne som haft en hund med erlishas?
Hur gick det? Blev den bra? Inte bra?!

Veterinären hoppades att vi skulle få bort detta....
Man blir ju orolig när de säger så!! :cry:

Sv: Någon som haft Erlishas på sin hund?!

Jag har inte haft någon hund sjäv som haft det, men jag har behandlat några stycken under sommaren. De allra flesta blir helt återställda redan efter några dagars antibiotikabehandling.

Jag har inte haft någon hund sjäv som haft det, men jag har behandlat några stycken under sommaren. De allra flesta blir helt återställda redan efter några dagars antibiotikabehandling.

De låter ju bra!
Har läst om så många nu som anntingen fått ta ort sin hund eller fått typ "pensionera" sina hundar.
så man är ju lite rädd att de inte ska gå vägen.....

Men hon skulle äta denna medicin i 20 dagar nu, men skulle ringa nästa vecka å berätta hur de verkade å va de inte bättre skulle vi sätta in smärtstillande oxå.

Nu har jag ju inte direkt lång erfarenhet, men jag har aldrig varit med om att en hund avlivats pga erlichios (eller anaplasmos som det heter nu). Hur många gånger har hon hunnit få antibiotika? Har hon blivit något bättre?

Jag har dessvärre bara tråkiga erfarenheter eftersom min hund har Borrelios, och har haft det i 5 år snart...:(
Han har ätit massor med antibiotika och smärtstillande, men antibiotikan har inte hjälpt honom.
Men han har fungerat kanon i 5 år på smärtstillande och antiinflammatoriskt!

Han är nu 8 år och en gammelfarbror som med all rätt lever pensionärsliv!!:D

Ligger i soffan, och fjäskas för!!:D
Han ligger dock INTE i sängen, men det vill han inte, så det är den anledningen...
Får för sig ibland att han är valp och ska busa som sjutton!!

Tråkigt att höra, måste vara så jobbigt att dras med det så lång tid :(

Men Borrelia och Anaplasmos är två olika sjukdomar, med det gemensamt att de bägge två är fästingburna. Jag har fått den uppfattningen att Borrelia är mer svårbehandlat än Anaplasmos.

Det har jag också hört via "min" veterinär...

Ursäkta lite trådkap, men är det någon här som vet något om detta med Katter och Borrelios?
Att katter inte kan få Borrelios?

Katter kan få Borrelios, men det är mkt ovanligt.

Nu har hon käkat antibiotika i 11 dagar.
Och en liten förbättring har de blivigt, men långt ifrån bra, så hon svarar tyvärr inte alls så bra på behandlingen som vi alla hoppats.

Så ska ringa till veterinären igen imorgon, och då kommer hon troligen få smärtstillande oxå.

För hon är fortfarande stel & halt, och främst när hon reser sig men hon är nu oxå mkt ovillig till att gå promenader, då man tydligt ser att hon får ont i benen efter ett tag....
Så de är mest bara lunk i skogen för hennes del i hennes eget tempo för tillfälligt....

Och de är jobbigt att se henne så här, eftersom hon inte alls trivs i det, hon är ju van att springa å jobba hårt...!
Min stakars Lilla Unni!! :(

Nu är hon dålig igen!! :cry:
De sitter i benen.....går bra i 10 min när man är ute och går, men sen börjar de göra ont i benen.
Mest ont får hon då hon lekt lite vilt, och sprungit omkring, och efter 10 min så kan hon gå sakta framåt, men att springa mera kommer inte på tal om.

Så nu blir de till veterinären igen.
Hon blev ju mkt bättre efter att ha käkat antibiotika i 20 dagar, men helt bra blev hon dock inte.
Så nu blir de till att åka dit in igen och göra en utredning till på henne, för å se om organen inne i kroppen kan vara skadade!! :cry:

Fy f*n va jobbigt de är å se sin annar så livliga och arbetsglada hund så nere och deppad.....hon är nu bara en skuggga av sitt forna jag!!
Gör så ont i mig att se min älskade hund ha ont, å inte mår bra, och inget ja gör för henne hjälper!
Min älskade Unni!!

Vi fick ta bort vår 2-åriga hane pga borrelia och anaplasmos för någon månad sedan:(. Envisa sjukdomar vars mediciner efter långvarig användning förstör mage/tarmar/njurar mm.

Vi kunde inte stå ut med att han hade ont och kanske aldrig skulle bli bra, så med den vetskapen avlivade vi honom... Vill ju inte precis "prova" med medicinering som gör att dom får gå och lida och sen kanske funkar den inte.

Men jag önskar dig all lycka till och jag håller tummarna!

Gilly

Vi fick ta bort vår 2-åriga hane pga borrelia och anaplasmos för någon månad sedan:(. Envisa sjukdomar vars mediciner efter långvarig användning förstör mage/tarmar/njurar mm.

Vi kunde inte stå ut med att han hade ont och kanske aldrig skulle bli bra, så med den vetskapen avlivade vi honom... Vill ju inte precis "prova" med medicinering som gör att dom får gå och lida och sen kanske funkar den inte.

Men jag önskar dig all lycka till och jag håller tummarna!

Gilly

Det är så jag känner med.
Vill ju inte att hon ska gå och ha ont, och vill inte utsetta henne för mer lidande, och sen inte veta om hon blir bra eller inte heller av all medicinering.
Men ska till veterinären imorgon, så får vi se va de säger om detta.
Hon hade borelia förra året, och Erlishas iår....!! :(

Va precis ute med vovvarna för en snabb kissväng....
Hundarna har legat i någon timma och sovit, och hon var rejält halt och stel när hon reste sig igen.
Så de märks att de är tillbaka igen...så här va hon innan hon medicinerades, men blev sen bättre och var endast lite stel när hon reste sig...

Hon ser så konstig ut när hon reser sig upp och går....ser ut som om hon spänner skuldorna och drar dem uppåt, ungefär som om vi drar upp axlarna till öronen, om ni fattar....
Måste vara för att avlasta på nått sett innan hon kommer igång ordentligt och kan gå någolunda bra!

Min stakars bebis vovve!
fy va de smärtar i ens hjärta när man ser henne så här!!

:cry:Vi avlivade vår 11 åring förra veckan.Han hade både Erlichios(A-P) och Borrelia.
I februari besökte vi en klinik,där chefsveterinären uppskattade hans ålder till max 6.
Under sommaren märkte vi precis det du beskriver.Jag begärde blodprov efter att han ätit medicin i 50 dgr.Han tappade mycket vikt,blev otroligt vinglig i bakdelen,trött,men försökte endå vara den glada buskillen alltimellanåt.Det visade sig att alla värden var "åt pipsvängen"
Vi tog bort honom 2 dgr senare.Det hade vi bestämt redan när han var frisk,att inte en dag i onödan ska han behöva lida.
Nu ser vi framåt inför att ta imot en ny liten kille framåt vårkanten.
Den har lite av hans blod i linjerna.Jätteskönt att veta det:)
Jag hör "vår gammelman" hela tiden.Han tassar väl omkring,och försöker som vanligt göra sig osynlig i fotänden av min säng:love:

Unni har nu varit bra i över 1 månad och blev friskförklarad av veterinären.
Men nu är ja orolig igen....:(

hon har börjat bli stel igen när hon reser sig upp....och haltar då några steg till å från innan hon blir bra igen.
Och de va precis så här de började förra gången....

NEJ NEJ, vill så gärna att hon ska vara frisk!
Vet inte om vi orkar en omgång till.... :cry:

Våran voffsing blev mycket bättre av massage.

Han var också frisk bra länge, vann ett bruks SM och 6 månader senare togs han bort i blodcancer.

åk in och gör nya prov!

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 270
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 854
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka