Någon som är bra på bilmotor er?

lizzie

Trådstartare
Jag har precis bytt bil och funderar på om den är som den ska.

Det är en Honda CR-V -05, 2,0 l motor och 150 hk. Märkte inte någonting när jag provkörde, men när jag hänger på hästsläp med kusen i!!! Bilen fruktansvärt seg och svag. Min gamla Honda cr-v med färre hästkrafter var mycket starkare. Om det är en lite uppförsbacke och jag kör på 2:an blir det 0 acceleration, utan måste växla ner till 1:an för att komma upp.

Om det är usel acceleration - vad kan det vara för fel då. Dessa bilar brukar ju vara bra dragbilar, så det känns konstigt. Nog för att jag jämför med sambons Honda CR-V 06:a, diesel, men ska en bensinpriserna vara helt usel.

Det händer absolut ingenting när jag trycker gaspedalen i botten, om jag inte kör på 1:an

Lizzie
 
Verkar ju vara en vanlig sugmotor. Så maxvridet kommer vid 4200 rpm. Så om du lägger dig mellan 4200-6000 varv så blir den starkare. Det är helt annat att köra en diesel där du får maxvrid(oftast betydligt högre) vid låga varvtal.
 
Jag säger likadant, du har inget bottenvrid på en bensinare och tillika sugmotor.
 
Jag har precis bytt bil och funderar på om den är som den ska.

Det är en Honda CR-V -05, 2,0 l motor och 150 hk. Märkte inte någonting när jag provkörde, men när jag hänger på hästsläp med kusen i!!! Bilen fruktansvärt seg och svag. Min gamla Honda cr-v med färre hästkrafter var mycket starkare. Om det är en lite uppförsbacke och jag kör på 2:an blir det 0 acceleration, utan måste växla ner till 1:an för att komma upp.

Om det är usel acceleration - vad kan det vara för fel då. Dessa bilar brukar ju vara bra dragbilar, så det känns konstigt. Nog för att jag jämför med sambons Honda CR-V 06:a, diesel, men ska en bensinpriserna vara helt usel.

Det händer absolut ingenting när jag trycker gaspedalen i botten, om jag inte kör på 1:an

Lizzie
det är sklinad på hk och Nm när man drar något behöver man mycket Nm.
 
Verkar ju vara en vanlig sugmotor. Så maxvridet kommer vid 4200 rpm. Så om du lägger dig mellan 4200-6000 varv så blir den starkare. Det är helt annat att köra en diesel där du får maxvrid(oftast betydligt högre) vid låga varvtal.

Jo, jag vet att det är helt annat med en diesel. Men min gamla Honda var MYCKET starkare än den nyare.

Jag kommer inte en supp i 4200-6000 rpm hur mycket jag än trycker gaspedelan i botten...

/Lizzie
 
Jo, jag vet att det är helt annat med en diesel. Men min gamla Honda var MYCKET starkare än den nyare.

Jag kommer inte en supp i 4200-6000 rpm hur mycket jag än trycker gaspedelan i botten...

/Lizzie
vad var det för motor i den gamla? för det är skinnad på motor och motor, beroende på hur den är byggd
 
vad var det för motor i den gamla? för det är skinnad på motor och motor, beroende på hur den är byggd

Jag har inte koll på mer än att det var en bensinare 2.0 l motor, 131 hk.

Denna motor har jag i min nya bil:
Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 192 Nm vid 4000 r/min.

/lizzie
 
Jag har inte koll på mer än att det var en bensinare 2.0 l motor, 131 hk.

Denna motor har jag i min nya bil:
Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 192 Nm vid 4000 r/min.

/lizzie
den nya motorn ska vara starkare i vrid, det måste vara växellådas utväxling då som gör bilen svag.
 
Det verkar konstigt.
Det borde inte vara några problem att köra hästtransport med den där. Om en inte lastat två ardenrar och tänker köra i 130 km/timme.
 
Lådans utväxling med ev fel utväxling för släpdragning brukar inte märkas på de första tre växlarna, men sen kan det bli knas där man bör ligga på en för låg växel hellre än en för hög.

Motorn varvar inte som den ska och sen orkar den dåligt. Hur är det med service, luftfilter och oljebyte. Sen är det alla dumma kontakter som kan bråka så den inte får de värden som ska.
En bil jag hade visade det sig vara katalysatorn som pajjat och blivit täppt. Vilket visade sig bero på ett elfel som det kostade en katalysator till att hitta.
 
Lådans utväxling med ev fel utväxling för släpdragning brukar inte märkas på de första tre växlarna, men sen kan det bli knas där man bör ligga på en för låg växel hellre än en för hög.

Motorn varvar inte som den ska och sen orkar den dåligt. Hur är det med service, luftfilter och oljebyte. Sen är det alla dumma kontakter som kan bråka så den inte får de värden som ska.
En bil jag hade visade det sig vara katalysatorn som pajjat och blivit täppt. Vilket visade sig bero på ett elfel som det kostade en katalysator till att hitta.

Bilen är grundservad med oljebyte och oljefilterbyte på bilfirman innan jag hämtade ut den. Ska sätta mig och lusläsa serviceboken. Får prata verkstadskillen på bilfirman och se ifall de kan ha några tips. Är det något som går att åtgärdas så lär det ju i alla fall inte gå på försäkringen för begangantbilköp - den gäller ju bara för trafiksäkerhetsåtgärder.

/Lizzie
 
Jag är absolut ingen bilexpert, men det låter som att något är knas där. Vet dock inte riktigt vad.
Att den inte orkar mer än kanske 80-100 km/h ens med en 600 kg häst skulle jag absolut kunna köpa, särskilt som det också är en lite "äldre" bil, men inte sådär.

Våran från början tilltänkta dragbil (Skoda Octavia Combi 4x4 -15 med turbo diesel 150 hk motor) kunde också vara lite sådär "småseg" om man körde med hästsläp - i detta fall en 560 kg häst i ett 1300 kg enaxlat Tranesläp - men då visade det sig genom att den inte orkade mer än typ 60-70 km/h på slät landsväg, eller mer än 2ans växel i 40 km/h i uppförsbackar. Den kollades dock och det var inget fel på den enligt verkstaden. Så i det fallet var det helt enkelt bara att "bilen orkade inte mer". Det lät ju dock lindrigare än ditt fall....
(Och vi löste det med att köpa en automatväxlad 850 -96 med 150 hk motor istället - den klarar 60 km/h i uppförsbacke med nyss nämnda bakom. :cool:)
 
Något verkar inte vara som det ska med den snurran, det KAN vara kamremmen som hoppat ett hack eller är felmonterad, sånt brukar resultera i svårstartad-trög-varvovillig och alla kombinationer av ovanstående. Hoppad kamrem behöver inte betyda ventilsallad, ett hack klarar alla motorer men dom blir VÄLDIGT trötta och skumma.
Byter man kamrem på motorer med dubbla överliggande kammar och råkar få den ena ett hack före eller efter så blir det en "tuggummimotor" med ett ax som en 50-talsmoppe.
 
Tycker också, utifrån beskrivningen, att motorn inte verkar frisk. Man bör kunna vänta sig betydligt bättre prestanda än så. Jag tänkte också kuggad kamrem (om den har rem), eller rent av dubbelkolla om den verkligen går på alla cylindrar? Och, som redan nämnts, servicepunkter som luft- och bränslefilter?
 
Köpt på bilfirma så är där två månade garanti med - låt dem inte sega ut på tittandet i så fall.
 

Liknande trådar

Äldre Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min...
Svar
11
· Visningar
6 152
Senast: Tora
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 216
Senast: Skruttan
·
Utrustning TV programmet Motorist gjorde idag ett test på olika dragbilar, som tydligen med släp skulle vara tillåtna att köra med B-körkort. Bengt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 810
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp